دریافت کد مالیاتی برای کسب‌وکارهای بزرگ، از ابتدای بهمن الزامی می‌شود

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
متقاضیان ابزارهای پرداخت از بهمن‌ماه ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی هستند. برای دارندگان کارتخوان یا درگاه پرداخت به‌طور خودکار پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد.
تبلیغات

قانون پایانه‌های فروشگاهی از ابتدای بهمن‌ماه اجرایی می‌شود و بر اساس آن، متقاضیان جدید درگاه پرداخت یا کارت‌خوان ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی هستند. برای صاحبان پیشین این ابزارهای پرداخت به‌طور خودکار پرونده تشکیل می‌شود. بانک مرکزی اعتقاد دارد که اجرایی کردن این قانون، موجب کاهش چشمگیر تعداد درگاه‌های اجاره‌ای می‌شود و نقش بسزایی در جلوگیری از پول‌شویی دارد.

آذرماه که خبر الزامی شدن دریافت کد مالیاتی اعلام شد، کسب‌وکارها و فعالان حوزه‌ی فین‌تک در کشور،‌ به این موضوع به‌شدت اعتراض‌ کردند. این اعتراض‌ها به‌واسطه‌ی مهلت ندادن برای تشکیل پرونده و الزام تمام کسب‌وکارها و افراد دارای ابزار پرداخت مطرح شد. حال معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ابراز اطمینان کرده که اولویت سازمان امور مالیاتی، اخذ مالیات از درگاه‌ها و کارت‌خوان‌های دارای گردش مالی بالا است و تلاش شده در اجرای این قانون، به کسب‌وکارهای کوچک آسیبی وارد نشود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی به نقل از‌ مهران محرمیان، سامانه جامع پذیرندگان از سال ۹۴ ایجاد شد و از آن زمان، کلیه‌ی ابزارهای پرداخت ثبت شدند و دارای هویت مشخص بودند؛ اما «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» به‌تازگی در حال اجرایی شدن است.

به‌گفته‌ی محرمیان، کد مالیاتی دارندگان ابزار پرداخت، از این پس کد ملی افراد حقیقی و شناسه‌ی ملی افراد حقوقی خواهد بود که این فرایند تا پایان سال تکمیل می‌شود. ثبت ‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی متقاضیان از این پس در مدتی کوتاه انجام می‌شود. البته اگر اطلاعات افراد ناقص باشد و برای تکمیل اطلاعات پس از اطلاع‌رسانی مراجعه نشود، ابزار پرداخت آن‌ها مسدود خواهد شد یا بر اساس قانون مشمول جریمه می‌شوند.

کسب‌و‌کار‌های جدید که دارای مجوز فعالیت نیستند، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت ثبت ‌نام سازمان امور مالیاتی تشکیل پرونده مالیاتی دهند. محرمیان اضافه می‌کند که برای افرادی که از کارت‌خوان یا درگاه پرداخت خود استفاده تجاری نمی‌کنند و جزو کسب‌وکارهای اقتصادی هم محسوب نمی‌شوند، امکان مراجعه به سامانه‌ی مربوطه برای اعلام موضوع و ثبت ‌نام وجود دارد. او اضافه می‌کند: «البته تراکنش‌های این افراد توسط بانک مرکزی به‌طور هوشمند و مستمر پایش شده و در صورت مغایرت تراکنش‌ها با کارکرد اعلامی و ثبت‌شده، مراتب به سازمان امور مالیاتی گزارش خواهد شد.»

به‌گفته‌ی محرمیان، شرکت‌های PSP و پرداخت‌یار می‌توانند در صورت موافقت سازمان امور مالیاتی و داشتن وب‌سرویس مربوطه، فرایند ثبت ‌نام خودکار متقاضیان جدید و تشکیل پرونده مالیاتی را تسریع کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مورد نقش اجرای این قانون در کاهش فعالیت‌های غیر قانونی و پولشویی می‌‌گوید: «با اجرای این قانون درگاه‌های اجاره‌ای به‌طرز چشمگیری کاهش خواهند یافت که نقش بسزایی در کاهش فعالیت‌های غیر قانونی و پولشویی اعم از قمار و شرط‌بندی دارد؛ چرا که بر این اساس پرداخت مالیات این نوع تراکنش‌ها بر عهده‌ی صاحب درگاه خواهد بود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات