ساترا: بیش از ۱۰ میلیون نفر فینال آسیا را از طریق رسانه‌های اینترنتی داخلی تماشا کردند

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، تعداد کاربرانی که بازی فینال آسیا را از طریق رسانه‌های داخلی تماشا کردند، بیش از ۱۰ میلیون نفر اعلام کرد.
تبلیغات

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) دو روز پس از پخش فینال آسیا میان پرسپولیس و اولسان هیوندای کره، اعلام کرد بیش از ۱۰ میلیون نفر بازی را از طریق رسانه‌های ایرانی پخش زنده اینترنتی تماشا کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ساترا، استقبال مردم از مشاهده‌ی فوتبال از طریق اینترنت نقطه‌ی عطفی از نظر مصرف رسانه‌ای در کشور محسوب می‌شود. بنا به اعلام ساترا رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با همراهی رسانه ملی توانستند نیازهای مخاطبان مختلف با شیوه‌ی مصرف رسانه‌ای متفاوت را پوشش دهند؛ هرچند این مسئله با چالش‌هایی همراه بود.

ساترا هم‌دستی کنفدراسیون فوتبال آسیا با تحریم‌کنندگان ایران برای ارائه نکردن سیگنال به رسانه‌های کشور را که با هدف قطع دسترسی معمول به تصاویر پخش بازی انجام شده بود، باعث شکل‌گیری اتحادی برای تأمین نیازهای کاربران و مخاطبان فوتبال‌دوست عنوان کرد. در این میان، پخش مسابقه در ساعات میانی روز نیز انگیزه برای این کار ایجاد کرد.

 ۱۷ رسانه از طریق ۲۹ کانال، بازی فینال را پوشش دادند

ساترا اعلام می‌کند که بر همین اساس، رسانه‌های اینترنتی همه‌ی امکانات و ظرفیت خود را تا ظهر روز شنبه آماده کردند؛ صدا و سیما نیز سیگنال خود را برای استفاده‌ی کاربران فضای مجازی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم کرد. همین عوامل دست به دست هم داد تا ۱۷ رسانه از طریق ۲۹ کانال در روز شنبه، مسابقه را پوشش دهند.

این رسانه‌ها شامل تلوبیون، تیوا، آپارات، آیو،.لنز، روبیکا، آنتن،.فام، سروش پلاس، تماشاخانه، تلویدیو، دیلی فوتبال، کاناپه، فوتبالی، آی‌گپ، ارمغان راه طلایی، و سپهر می‌شود. بر اساس آمارهای ساترا، مجموعا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر یکتا از طریق رسانه‌های مذکور بازی فینال را مشاهده کردند و حداکثر بازدید هم‌زمان در این رسانه‌ها به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار رسید.

ساترا از آمار ارائه‌شده نتیجه گرفته است که رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به‌عنوان رسانه‌های مکمل رسانه‌ی ملی در برآوردن نیازهای نوظهور کاربران اهمیت بسیاری دارند. همچنین: «عملکرد این روز می‌تواند به‌عنوان مبنایی برای تصمیم‌گیری‌ها و الگویی در خلق وقایع مشابه توسط رسانه‌های کشور در حراست و حفاظت از مرزهای رسانه‌ای جمهوری اسلامی تلقی شود.» به گزارش ساترا: «عده‌ای به‌ دنبال ایجاد دوقطبی‌های کاذب بین رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با رسانه‌ی ملی بودند؛ اما با همکاری رسانه‌های داخلی در این روز نقطه‌ی زرینی بر سپهر رسانه‌ای کشور ثبت شد.»

ساترا همچنین به تأثیر تکمیل نشدن شبکه ملی اطلاعات اشاره می‌کند که باعث ایجاد مشکلاتی در کیفیت تصاویر دریافتی برای کاربران حین پخش بازی شد و اظهار امیدواری می‌کند که تجربه‌ی اخیر منجر به اصلاحات و تکمیل اقدامات در این زمینه شود.

در مجموع بیش از ۴٫۶ میلیون ایرانی بازی فینال آسیا را با گزارش عادل فردوسی‌پور در اینستاگرام تماشا کردند. صفحه AFC فارسی گزارش داد که بیشترین تعداد تماشاکنندگان لایو در هر لحظه به عدد ۸۰۹ هزار نفر رسیده؛ این درحالی است که بسیاری از افراد به‌ دلیل قطعی و کیفیت پایین اینترنت موفق به تماشای کامل این بازی از طریق اینستاگرام نشدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات