رئیس ‌جمهور دستور تأمین اعتبار تولید کارت هوشمند ملی را صادر کرد

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
رئیس ‌جمهور دستور لازم را برای تأمین اعتبار مورد نیاز و تأمین بدنه و تراشه کارت هوشمند ملی به سازمان برنامه و بودجه صادر کرد.
تبلیغات

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور خبر داد رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور تأمین اعتبار مورد نیاز برای ادامه‌ی پروژه تولید کارت هوشمند ملی را داده است. در این صورت، اگر چاپخانه دولتی ماهانه یک میلیون عدد بدنه کارت از نوع تولید داخلی تأمین کند، حدود ۱۰ میلیون ایرانی طی ۱۰ ماه کارت هوشمند ملی دریافت می‌کنند. اگر تعداد بدنه‌ی کارت بیشتری تولید شود، این روند سرعت می‌گیرد.

سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایرنا گفت تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت هوشمند تولید داخل صادر و تحویل متقاضیان شده است. به‌گفته‌ی ابوترابی، تاکنون کارت هوشمند ملی برای ۸۵ درصد از جامعه هدف واجدین (معادل ۶۲ میلیون نفر) صادر شده است و حدود ۵۰ میلیون نفر کارت هوشمند خود را دریافت کرده‌اند. ابوترابی گفت بیش از ۹ میلیون نفر هم در نوبت گرفتن کارت هستند.

بااین‌حال بیش از سه میلیون نفر که با سن بالای ۱۵ سال، واجد شرایط گرفتن کارت هوشمند ملی هستند، تاکنون هیچ اقدامی برای گرفتن کارت هوشمند ملی نکرده‌اند. سخنگوی سازمان ثبت احوال می‌گوید: «در حقیقت این افراد مشکل ما در روند پروژه کارت هوشمند ملی هستند.»

سیف‌الله ابوترابی می‌گوید کارت هوشمند ملی مهم‌ترین سند برای احراز هویت است و دستگاه‌های مختلف در ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، می‌توانند برای خدمات مورد نظر خود احراز هویت افراد را انجام دهند. در همین زمینه بانک‌های مسکن، آینده، پست بانک، مهر، ملی، سامان، دفاتر پیشخوان دولت و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای بهره‌مندی از خدمات کاربردی کارت هوشمند ملی تقاضا کرده از این میان، تاکنون بانک مسکن، آینده، پست بانک و سازمان ثبت اسناد و املاک این خدمات را به‌صورت پایلوت به کار گرفته‌اند.

گفتنی است، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای صدور کارت ملی ۵۴۰ میلیارد و ۹۶۹ میلیون تومان در قالب پروژه‌های سازمان ثبت احوال درنظر گرفته شده است. صدور کارت هوشمند ملی از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و قرار بود تا انتهای سال ۱۳۹۴ برای تمام واجدان شرایط صادر شود؛ اما این پروژه پس از هشت سال هنوز به سرانجام نرسیده است. مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی در این خصوص، پروژه‌ی صدور کارت هوشمند ملی را پروژه‌ای شکست‌خورده عنوان کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات