رجیستری موبایل غیر حضوری شد

یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
به‌دنبال پیگیری گمرک برای غیرحضوری کردن روند رجیستری موبایل، از ابتدای دی‌ماه تمام فرایند حضوری ثبت گوشی در مبادی ورودی برای ثبت مشخصات در کمتر از یک دقیقه توسط بارکدخوان انجام می‌شود.
تبلیغات

معاون فنی گمرک چند روز پیش با ارسال نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستار غیر حضوری شدن رجیستری موبایل به‌دلیل شکل‌گیری تجمعات در مبادی ورودی به کشور و ایجاد زمینه برای خرید و فروش حق رجیستری شد. حال مهرداد جمال ارونقی خبر از ثبت غیر حضوری تلفن همراه از آغاز دی ماه داد.

معاون فنی گمرک می‌گوید تمامی فرایند حضوری ثبت تلفن همراه در مبادی ورودی برای ثبت مشخصات، از دی‌ماه در کمتر از یک دقیقه توسط بارکدخوان انجام می‌شود. ظاهرا پیشنهاد شده که همانند کشورهای خارجی، اظهارنامه‌های مسافری درون هواپیما میان تمام مسافران توزیع شود؛ در غیر این صورت، اظهارنامه باید تا قبل از تحویل گذرنامه یا در سالن گمرک تکمیل شود. در اظهارنامه‌ی مذکور، مشخصات گوشی تلفن همراه ازجمله شماره IMEI درج خواهد شد.

معاون فنی گمرک می‌گوید: «گوشی واردشده توسط ارزیاب گمرک رویت و توسط بارکدخوان شماره IMEI و بارکد پاسپورت در سیستم درج خواهد شد. بعد از ثبت مشخصات گوشی و احراز مسافر در مبادی ورودی، فرد یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سامانه گمرک (EPL) ادامه‌ی فرایند رجیستری (پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و غیره) را به‌صورت غیر حضوری انجام دهد.» عملیات ترخیص گوشی‌هایی که از ۱۲ تیر تا ۳۰ آذر وارد کشور شده‌اند، طبق روال قبلی و با استعلام سیستمی از سامانه نیروی انتظامی احراز مسافربودن فرد در EPL بدون مراجعه حضوری خواهد بود.

سخن‌گوی انجمن واردکنندگان موبایل به زومیت می‌گوید ستاد ملی مقابله با کرونا ماه پیش از گمرک ایران خواسته بود تا به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ و قطع زنجیره‌ی انتقال و صیانت از سلامت هموطنان و کارکنان این سازمان، روش جایگزینی برای انجام فرایند رجیستری به‌صورت الکترونیک در پی گرفته شود. به‌گفته‌ی محمدرضا عالیان، دغدغه‌ها بیشتر مربوط به وارد کردن آیفون ۱۲ به‌صورت مسافری است. او اضافه می‌کند: «مدل‌های دیگر گوشی‌ها عمدتا به‌صورت مسافری وارد نمی‌شوند اما این موضوع فعلا درمورد آیفون ۱۲ وجود دارد. امیدواریم تا یک یا دو هفته‌ی دیگر که شرکت‌های واردکننده آیفون را به بازار کشور وارد می‌کنند، دیگر دغدغه‌ی رجیستر کردن گوشی مسافری وجود نداشته باشد و مردم بتوانند گوشی‌های آیفون را به‌راحتی و با قیمت مناسب بخرند.»

باید دید که آیا این روش موقت خواهد توانست جلوی سوءاستفاده‌ها از روند غیر حضوری ثبت تلفن همراه را بگیرد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات