افزایش قیمت اینترنت ثابت تا چه حد مجاز است؟

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دو ماه پیش، شاتل قیمت سرویس‌ اینترنت خود را ۵۰ درصد افزایش داد و گفت این اتفاق براساس مصوبه‌ی رگولاتوری رخ داده است. ماجرای این افزایش هزینه چیست؟ آیا دیگر شرکت‌ها هم به افزایش قیمت سرویس‌های خود مجاز هستند؟
تبلیغات

اوایل مهر، شاتل قیمت بسته‌های طرح نقره‌ای خود را ۵۰ درصد افزایش داد که این افزایش اکنون به ۲۰ درصد کاهش یافته است. ماجرای این افزایش قیمت چه بود؟ پشتیبانی شاتل به زومیت گفت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مجوز افزایش ۳۰ درصدی اینترنت ثابت را به تمام شرکت‌ها داده است. برای پاسخ به این پرسش در زومیت نظر رئیس رگولاتوری را جویا شدیم.

فلاح: هیچ‌یک از شرکت‌های FCP حق ندارند قیمت‌ سرویس‌های پایه‌ی اینترنت خود را تغییر دهند

حسین فلاح‌ جوشقانی می‌گوید اپراتورها مطابق مصوبه‌ی ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات، حق تغییر قیمت‌های سرویس‌های پایه را ندارند. بااین‌حال در مصوبه‌ی ۱۷۷، شرکت‌های FCP مجاز شده‌اند درصورت ارائه‌ی سرویسی با SLA بیشتر که به کیفیت بهتر اینترنت منجر می‌شود، طرح‌هایی انتخابی با قیمت گران‌تر به مشتریان عرضه کنند. همچون دیگر مواقع، قیمت این سرویس هم باید به تأیید رگولاتوری برسد.

به‌گفته‌ی‌ فلاح، شاتل نیز همچون چند شرکت دیگر طرح نقره‌ای را بر همین اساس تعریف و ارائه کرد. باوجوداین، رگولاتوری افزایش ۵۰ درصدی قیمت این طرح در مهرماه را تأیید نکرده است. وی می‌گوید پس از اعتراض ما به شاتل، این شرکت دلایلی برای افزایش قیمت طرح نقره‌ای مطرح کرد و بر همین اساس نیز، به آن‌ها اجازه داده شد ۲۰ درصد افزایش قیمت برای طرح نقره‌ای لحاظ کنند.

جدول قیمتی طرح نقره‌ای شاتل پیش از تغییر قیمت‌ها

جدول قیمتی طرح نقره‌ای شاتل با ۲۰ درصد افزایش در آذرماه

رئیس سازمان تنظیم مقررات می‌گوید شرکت‌های FCP نمی‌توانند قیمت‌های سرویس‌های پایه‌ی خود را بیش از قیمت کنونی‌شان افزایش دهند و همین حالا هم قیمت‌ها در حداکثر میزانی ارائه می‌شوند که در مصوبه برایشان تعیین شده است. فلاح اضافه می‌کند قیمت اینترنت ثابت در شرکت‌ها براساس سرعت تعیین می‌شود و نه حجم.

فلاح در پاسخ به این پرسش که «مقررات و سیاست رگولاتوری برای ایجاد رقابت بین شرکت‌ها در افزایش چیست؟» می‌گوید: «رضایت از کیفیت سرویس را مردم مشخص می‌کنند. در این زمینه، نت‌سنج‌پلاس را راه‌اندازی کردیم که با هفت‌هزار حسگر شبکه کیفیت سرویس‌های اینترنت را مرتب رصد می‌کند و به مردم نشان می‌دهد.»

آبان‌ماه، رگولاتوری وضعیت کیفیت اینترنت را در گزارشی منتشر کرده بود. بر‌اساس این گزارش، به‌طورکلی کیفیت اینترنت از نگاه کاربران در ایران مطلوب نیست. همچنین، با اینکه سرویس ADSL استانداردهای رگولاتوری را با درنظرگرفتن معیارهای مختلف دریافت می‌کند، مشتری از کیفیت آن رضایت ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات