قیمت گوشی موبایل تا دو هفته آینده، ۱۵ درصد ارزان می‌شود

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
با تخصیص ارز بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده‌ی موبایل، قیمت گوشی به‌زودی ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.
تبلیغات

بانک مرکزی دو روز پیش، میزان زیادی ارز برای واردکردن موبایل به شرکت‌های واردکننده تخصیص داد. این بدان معنا است که بازار گوشی تلفن همراه دست‌کم تا دو ماه دیگر تأمین خواهد بود و قیمت‌ها رقابتی می‌شود.

رضا قربانی، رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل به خبرنگار زومیت می‌گوید تقریبا تمام شرکت‌هایی که طی سه الی چهار ماه گذشته در نوبت تخصیص ارز بودند، تخصیص گرفته‌اند. او می‌گوید: «البته ما به روند تخصیص آن اعتراضاتی داریم و این تخصیص طبق الگوریتم بانک مرکزی صورت گرفته که اطلاعی از آن نداریم اما در هر صورت، بازار متاثر از این اتفاق می‌شود.»

قربانی می‌گوید باتوجه‌به کاهش یافتن نرخ ارز طی ماه اخیر و تأمین بازار با تخصیص ارز بانک مرکزی، کاهش قیمت‌ها از همین اکنون آغاز شده است. او می‌گوید: «گوشی‌های که اکنون در بازار موجود هستند، با ارز ۳۰ هزار تومانی وارد شده‌اند. گوشی‌های جدید با ارز ۲۶ هزار تومان و ایجاد رقابت میان شرکت‌های واردکننده وارد می‌شوند.» به‌گفته‌ی رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، با تخصیص گرفتن ۳۰۰ الی ۴۰۰ شرکت واردکننده، آن‌ها حاضر هستند حتی از سود قانونی خود هم بسیار کمتر دریافت ‌کنند تا کالای خود را به فروش برسانند.

قربانی: گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو و حتی برند اپل هم با تخصیص جدید ارز وارد خواهند شد

قربانی می‌گوید دو هفته و نهایتا یک ماه طول می‌کشد تا گوشی‌های جدید وارد بازار شوند اما طی دو روزی که از تخصیص ارز به شرکت‌ها گذشته نیز، قیمت گوشی‌های موبایل موجود در بازار ۳ تا ۵ درصد کاهش یافته است. او می‌گوید: «در چنین شرایطی دیگر دلال‌بازی اتفاق نمی‌افتد چون همه می‌خواهند کالای خود را سریع بفروشند و دچار کاهش قیمت نشوند؛ البته همین حالا هم با دریافت سود بیشتر، کار غیرقانونی نمی‌کنند.»

به‌گفته‌ی قربانی، تخصیص ارز به شرکت‌ها شامل واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو و حتی آیفون هم می‌شود و رجیستر این گوشی‌ها نیز بدون مشکل صورت خواهد گرفت.

بازار موبایل تا چه زمانی تأمین است؟

رضا قربانی به زومیت می‌گوید اگر ارز تخصیص‌یافته‌ی بانک مرکزی تأمین شود، تا شب عید میزان مناسبی گوشی در  بازار وجود خواهد داشت. اما تخصیص و تأمین ارز به چه معنا است؟ قربانی در توضیح می‌گوید: «تخصیص ارزی که بانک مرکزی می‌دهد، بدین معنا نیست که ارز دراختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد؛ تخصیص ارز تنها به این معنا است که بانک مرکزی اجازه‌ی واردکردن موبایل با رقم‌های اعلامی را به شرکت‌ها می‌دهد. برای واردات گوشی، قبلا فقط نیاز به ثبت سفارش ازطریق وزارت صمت بود اما اکنون علاوه بر آن، بانک مرکزی هم باید اجازه‌ی واردکردن بدهد. حال ممکن است این ارز در بازار موجود نباشد که شرکت‌ها آن را بخرند؛ چرا که ارز با صادرات تأمین می‌شود و لازم است که صادرکنندگان آن را در سامانه‌ی نیما برای فروش عرضه کنند تا واردکنندگان موبایل آن را بخرند. پس اگر واردکننده‌ای تخصیص بگیرد اما نتواند این ارز را بخرد و تأمین کند، نمی‌تواند کالایی وارد کند.»

قربانی: ارز نیمایی ارزان برای واردات موبایل تخصیص نمی‌شود

به‌گفته‌ی قربانی، تجربه نشان داده که در بهترین حالت ممکن، تنها ۵۰ الی ۶۰ درصد ارز تخصیص‌یافته، تأمین می‌شود. وی تأکید می‌کند که برای تأمین بیشتر ارز، صادرات باید افزایش یابد. قربانی خاطرنشان می‌کند: «ارز حاصل از صادرات پتروشیمی تنها به کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد و ارز موبایل تنها با صادرات غیرنفتی تأمین می‌شود.»

موبایل با چه ارزی وارد می‌شود؟

رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در واکنش به اخباری مبنی بر اینکه «موبایل با ارز نیمایی وارد می‌شود درحالی‌که با قیمت ارز آزاد به فروش می‌رسد»، تصریح می‌کند که برای واردات موبایل، ارز خاص و ارزانی تخصیص نمی‌شود. او می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود ارز نیمایی برای واردات موبایل داده می‌شود، تنها معنایش این است که خرید ارز توسط شرکت‌ها در سامانه نیما ثبت می‌شود. درواقع، قیمت ارز نیمایی موبایل کمتر از ارز آزاد نیست، حتی گاهی بیشتر از آن است.»

قربانی اضافه می‌کند که موبایل در گروه کالایی ۲۳ قرار دارد که ارز نیمایی ارزان به آن اختصاص نمی‌یابد. درواقع ارز نیمایی به قیمت بازار آزاد به واردات موبایل تعلق می‌گیرد و علاوه‌بر آن، کارمزد یک درصدی هم برای خرید و فروش ارز در سامانه نیمایی تعیین شده است.

به‌گفته‌ی رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، مدت اعتبار ارز تخصیص‌یافته‌ی بانک مرکزی دو ماهه است. پس از این زمان، اگر بانک مرکزی مشاهده کند که مقداری از این ارزها تأمین نشده، در بهمن ماه دوباره ارز تخصیص می‌دهد تا بازار شب عید با مشکل مواجه نشود.

قربانی اضافه می‌کند که باید درنظر گرفت در اسفند، بازار فروردین هم باید تأمین شود؛ چرا که فروردین‌ماه تعطیل است و باید به‌میزانی کالا وارد شده باشد که دو میلیون دستگاه موبایل در بازار برای فروردین باقی بماند. او می‌گوید: «بازار در اسفندماه تأمین خواهد بود اما برای اینکه در فروردین هم تأمین شود، نیاز است که بهمن ماه دوباره ارز تخصیص شود.»

ابتدای ماه جاری شاهد رکود و کاهش تقاضا در بازار موبایل بودیم؛ این موضوع به‌دلیل انتظار مردم برای کاهش نرخ ارز رخ داد و قیمت‌ها را دچار ثبات نسبی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات