مدیرعامل ایرانسل: با استقرار 5G رؤیای زندگی دیجیتال نزدیک‌تر از هر زمان می‌شود

پنج‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌ گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، ‌اکنون ۱۱۸ اپراتور در ۵۹ کشور، نسل پنجم ارتباطات را در شبکه‌ی خود مستقر کرده‌اند و این فناوری زندگی کاملا دیجیتال را هرروز به ما نزدیک‌تر می‌کند.
تبلیغات

مراسم پایانی سومین سمپوزیوم مخابرات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری غرب آسیا (WASOWC2020) روز چهارشنبه ۵ آذر برگزار شد. در این مراسم که به‌صورت آنلاین و به زبان انگلیسی و به میزبانی دانشگاه تربیت ‌مدرس برگزار شد، پژوهشگران عرصه‌ی ارتباطات و فناوری ‌اطلاعات از کشورهای گوناگون، در قالب‌ کارگاه‌های مختلف، آخرین یافته‌های خود را در حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری به اشتراک گذاشتند. در طول برگزاری سمپوزیوم WASOWC2020، ضمن سخنرانی سخنرانان کلیدی و دعوت‌شده‌ی بین‌المللی و داخلی، دانشجویان و پژوهشگران به ارائه‌ی مقالات خود پرداخت و نشست‌هایی در زمینه‌ی روندهای فناوری 5G و کووید ۱۹ (COVID-19) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه‌ی این همایش آنلاین، مهم‌ترین بحث در مورد توسعه و اجرای 5G را قابلیت‌هایی دانست که این فناوری ایجاد می‌کند و می‌تواند درک کلی بشر از آینده را تغییر دهد. بیژن عباسی‌آرند گفت: «فناوری 5G، افق جدیدی از پیشرفت در تعالی فناوری را به بشر نشان داده است. با ظهور این فناوری، اکنون انتظار می‌رود که کیفیت زندگی روزمره‌ی ما ارتقا پیدا کند.»

بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل و عضو هیأت‌ علمی دانشگاه تربیت ‌مدرس با اشاره به نقش ارتباطات و اهمیت آن در زندگی روزمره‌ی ما، بر استفاده از آن با توجه ‌به شرایط همه‌گیری covid-19 تأکید کرد. عباسی آرند گفت: «فراموش نکنیم که فقط ازطریق ارتباطات از راه دور و تکامل تدریجی آن تا به امروز، دستیابی به دنیای دیجیتال امکان‌پذیر بوده است. نسل پنجم تلفن همراه، صنایع، فناوری و زندگی روزمره‌ی ما را به سطح دیگری ارتقا داده است. این فناوری، کاربردهای جدید خدمات پیشرفته‌ی پهن‌باند همراه و تحقق نقش حیاتی و همه‌جانبه‌ی اینترنت اشیا را ممکن می‌کند. مزایا و پتانسیل‌های 5G فراتر از گوشی‌های هوشمند و به‌قدری برجسته است که می‌توان صنایعی که اشتیاق کمتری به دیجیتالی شدن دارند را نیز تشویق به کاربرد آن کرد.»

مدیرعامل ایرانسل سهم بازار جهانی فناوری 5G در سال ۲۰۲۰ را ۵٫۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۶، حدود ۶۶۸ میلیارد دلار تخمین زد. وی سهم آسیا و اقیانوسیه را نیز در سال ۲۰۲۶ حدود ۳۲۹ میلیارد دلار تخمین زد و اعلام کرد گزارش‌ها نشان می‌دهد ۳۹۷ اپراتور در ۱۲۹ کشور جهان، در فناوری 5G سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ به‌علاوه، ۱۱۸ اپراتور در ۵۹ کشور، در حال‌ حاضر 5G را در شبکه‌ی خود مستقر کرده‌اند.

عباسی آرند در ادامه اضافه کرد که تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۳۵، فروش جهانی چندین صنعت فعال‌شده توسط 5G، حدود ۱۳٫۲ تریلیون دلار و معادل ۵ درصد از تولید واقعی جهانی باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که زنجیره‌ی ارزش 5G در همان سال، حدود ۲۲٫۳ میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کند.

عباسی‌آرند: مودم‌های 5G ایرانسل تا دسامبر سال ۲۰۲۰ آماده می‌شود

به ‌گفته‌ی مدیرعامل ایرانسلُ سه سناریوی اصلی برای کاربردهای 5G تعریف شده است که از برخی موارد استفاده‌ی آن می‌توان به دسترسی بی‌سیم ثابت، نظارت تصویری، تجزیه و تحلیل ویدئو، استادیوم‌های هوشمند، کنترل از راه دور ماشین، رباتیک ابری و خودکار شدن فرآیندها اشاره کرد. وی افزود: «با توجه‌ به نیازهای موجود در ایران، به‌ نظر می‌رسد برخی دیگر از کاربردهای 5G بسیار مناسب‌تر است تا در کوتاه‌مدت اجرا شود. این کاربردها شامل کشاورزی هوشمند، دوراپزشکی و جراحی هوشمند، استفاده از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در آموزش، پخش زنده و سرگرمی می‌شود.»

عباسی‌آرند، سهم ایرانسل در انقلاب 5G در ایران را در دو دسته‌ی اصلی برشمرد که شامل «ایرانسل به‌عنوان یک نهاد تحقیق و توسعه» و «ایرانسل به‌عنوان فعال‌کننده فناوری 5G» می‌شود. مدیرعامل ایرانسل دراین‌باره گفت: «مجموعه‌ی ایرانسل‌لبز مشغول کار روی نمونه‌ی اولیه‌ی مودم‌های 5G است که انتظار می‌رود تا دسامبر سال ۲۰۲۰ آماده شود. این مجموعه، در راستای پژوهش‌های کاربردی نسل پنج، چندین پروژه را در برنامه دارد و با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، برای انجام پژوهش در زمینه‌ی نسل ۵ و نسل ۶ تلفن‌همراه در حال همکاری است.»

مدیرعامل ایرانسل اضافه کرد که ایرانسل با راه‌اندازی سه سایت 5G در تهران و با توجه‌ به پیشرفت‌های شگفت‌انگیز این صنعت، اطمینان دارد که با در دست داشتن کلید 5G، دنیای کاملا دیجیتال نزدیک‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات