تپسی به‌عنوان اولین شرکت استارتاپی وارد فرابورس می‌شود

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
پس از گذشت دو سال از شنیدن زمزمه‌هایی از ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس، درنهایت تپسی پذیرش فرابورس را دریافت کرد و احتمالا اواسط زمستان سهام خود را عرضه می‌کند.
تبلیغات

با تسهیل شرایط ورود شرکت‌ها در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال به بورس به دستور رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی تیر امسال اعلام کرد که شرکت‌های دیجی‌کالا، کافه‌بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور اواخر تابستان وارد بورس می‌شوند. مدیرعامل فرابورس نیز همان زمان اعلام کرد دیجی‌کالا و تپسی پس از رفع موانع حضور، به‌عنوان اولین استارتاپ‌ها روی تابلو بورس قرار خواهند گرفت. طبق گفته‌ی او، دیجی‌کالا و تپسی بسیاری از مشکلات خود برای ورود به بورس را برطرف کرده‌اند و به‌زودی با حل سایر مشکلات، حضور آن‌ها روی تابلو بورس در دستورکار فرابورس قرار می‌گیرد.

نحوه‌ی محاسبه‌ی دارایی‌های نامشهود همواره یکی از مشکلات استارتاپ‌ها برای ورود به بورس بود؛ اما با تشکیل کمیته‌ای به‌منظور تدوین قوانین و ‌مقررات درباره‌ی ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود، این مشکلات درنهایت درحال حل‌شدن است. حال بالاخره رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده که تپسی به‌عنوان اولین شرکت استارتاپی به‌زودی نماد خود را بر تابلو فرابورس می‌نشاند. باید یادآور شویم که شرکت‌های کوچک با سرمایه‌ی اندک، پیش از ورود به تالار اصلی بورس باید وارد فرابورس شوند و درصورت موفقیت در دوره‌ای طولانی، می‌توانند به بورس وارد شوند.

مدیرعامل تپسی به زومیت می‌گوید زمان‌بندی بورس برای پذیرش شرکت‌های استارتاپی را منطقی می‌داند و باتوجه‌به اینکه روال پذیرش این شرکت‌ها برای اولین‌بار در بورس طولانی است، نمی‌توان گفت تأخیری رخ داده است. به‌گفته‌ی میلاد منشی‌پور، مدیران و مسئولان در وزارت اقتصاد، بورس و فرابورس تلاش‌های زیادی کردند تا ورود شرکت‌های استارتاپی به فرابورس عملی شود؛ چراکه این موضوع به‌هیچ‌عنوان روال ساده‌ای ندارد.

مدیرعامل تپسی: پذیرش تپسی در فرابورس بدین‌معنا است که دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها هم پایدار و قابل‌اتکا است

منشی‌پور به خبرنگار زومیت توضیح می‌دهد: «روال ورود شرکت‌ها به‌دلیل اینکه سؤالات مالی فراوان و مشخص‌کردن افق آینده و پایداری درآمد و سود شرکت وجود دارد، طولانی است. بحث‌های حقوقی زیادی هم باید پاسخ داده می‌شد که محرز شود شرکتی با جنس کار ما می‌تواند دارایی پایدار و قابل‌اتکا داشته باشد.»

به‌گفته‌ی مدیرعامل تپسی، سخت‌ترین مرحله در ورود به بورس به بررسی جنس دارایی شرکت‌های استارتاپی مربوط می‌شود که غیرثابت و نامشهود است. مدیران بورس و بدنه‌ی اقتصاد کشور باید ابتدا به این اقناع برسند که این دارایی‌ها مهم هستند. بااین‌حال، پذیرش تپسی برای ورود به فرابورس بدین‌معنا است که دارایی شرکت‌های مشابه تپسی هم پایدار و قابل‌اتکا است.

میلاد منشی‌پور به زومیت می‌گوید تپسی در نظر دارد تا سرمایه‌ی جذب‌شده ازطریق بورس را برای توسعه در هسته‌ی کسب‌و‌کار خود و بازارهای مجاور و غیر مجاورش هزینه کند. بااین‌حال، تا زمان آماده‌شدن امیدنامه‌ی تپسی باید منتظر بمانیم تا میزان سهام تپسی و قیمت‌گذاری اولیه روی آن، همچنین میزان سهم تپسی از بازار تاکسی‌های اینترنتی مشخص شود. «امیدنامه‌ی پذیرش» شامل چکیده‌ای از نوع فعالیت شرکت، محل شرکت، تاریخ و شماره ثبت شرکت و اطلاعات دقیق‌تر دیگری درباره‌ی شرکت‌هایی است که قصد دارند به بورس اوراق بهادار وارد شوند. در امیدنامه اطلاعاتی درباره‌ی بازار محصولات و رقبا و برنامه‌های آتی شرکت‌ها نیز ذکر می‌شود.

مدیرعامل تپسی می‌گوید اینکه چند درصد از سهام شرکت به‌صورت شناور قابل خرید‌و‌فروش خواهد بود، در چند ماه آینده مشخص می‌شود؛ ازاین‌رو، تا آن زمان شروط و روال اداری باید طی شود. میلاد منشی‌پور ابراز امیدواری می‌کند که قرارگرفتن نماد تپسی روی تابلو فرابورس تا اواسط زمستان عملی شود.

دیجی‌کالا، کافه‌‌بازار، شیپور، صباایده، داتین، آسیاتک، رایتل، ایرانسل و شاتل هم در حال تلاش برای ورود به بازار سهام هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات