۲۵۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی در دفاتر پیشخوان انجام می‌شود

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
دفاتر پیشخوان خدمات دولت ۲۵۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی را با هدف اجرایی‌شدن دولت الکترونیک انجام می‌دهند.
تبلیغات

دفاتر پیشخوان خدمات دولت با هدف اجرایی‌شدن دولت الکترونیک و تسهیل ارائه‌ی خدمات الکترونیک به مردم و کاهش فساد در دستگاه‌های اداری راه‌اندازی شده‌اند و تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی موظف هستند خدمات الکترونیکی خود را به این دفاتر واگذار کنند. بر‌همین‌اساس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی «سامانه‌ی رتبه‌بندی‌ دفاتر پیشخوان» را راه‌اندازی کرده است تا از رانت و اعمال سلیقه‌ی شخصی در واگذاری خدمات به دفاتر جلوگیری کند.

سازمان تنظیم مقررات برای ۲۵۰ خدمت ابلاغ‌شده که از سازمان امور اداری و استخدامی کشور شناسه‌ی خدمت دریافت کرده‌اند، تعرفه‌ای مشخص کرده است. به‌گزارش رگولاتوری، کارگروه تنظیم بازار سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده تعرفه‌ی ۱۲۹ خدمت دولت در دفاتر پیشخوان و سازمان تنظیم مقررات و براساس مصوبه ۲۸۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌ی سایر خدمات را تعیین کرده‌اند. از‌این‌پس، توزیع خدمات در بین دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی براساس نتایج ارزیابی و رتبه‌بندی الکترونیکی این دفاتر در رگولاتوری انجام می‌شود.

شهرام حی‌شاد، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات، می‌گوید برخی از دستگاه‌های دولتی برای خدمات خود دسته‌بندی A و B و C یا طلایی و برنزی و نقره‌ای دارند و این خدمات را براساس معیارهای خاصی در بین دفاتر پیشخوان دولت توزیع می‌کنند. حال رگولاتوری مشغول مذاکره با دستگاه‌های مختلف است تا معیارهای رتبه‌بندی آن‌ها را با شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی سازمان یکسان کند و براساس نتایج حاصل از این رتبه‌بندی، خدمات در بین دفاتر پیشخوان و ICT روستایی توزیع و به مردم ارائه شود.

تعرفه‌ی خدمات قابل‌ارائه‌ی دستگاه‌های اجرایی در دفاتر پیشخوان در وب‌سایت رگولاتوری موجود است. وزارت بهداشت، وزارت صمت، وزارت کار، وزارت آموزش‌و پرورش، سازمان تاکسیرانی، سازمان ثبت احوال، سازمان بورس و اوراق بهادار مرکزی، شهرداری، شرکت گاز و آب، توانیر، وزارت کشور، نهاد ریاست‌جمهوری، مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید، همتا و... برخی از این خدمات را ارائه می‌کنند.

ازجمله خدمات جالبی که در دفاتر پیشخوان دولت ارائه می‌شود، عبارت‌اند از:

  • شناسنامه‌ی المثنی
  • تغییر نام‌خانوادگی
  • ثبت وقایع ازدواج و طلاق
  • کارت ملی المثنی
  • درخواست کارت ملی اولیه
  • صدور گواهی تجرد
  • درخواست اجرای احکام دادگاه
  • کارت سلامت و چاپ PVC
  • تشکیل پرونده‌ی مسئول فنی داروخانه
  • استعلام تأییدیه‌ی تحصیلی
  • صدور مجوز باشگاه خصوصی
  • ثبت‌نام سوخت ناوگان شهری
  • ثبت‌نام تاکسی فرسوده
  • فیش حقوقی بازنشستگی
  • پروانه‌ی ساخت ساختمان
  • نصب انشعاب گاز
  • ابطال گواهی دیجیتال
  • تنظیم مکاتبات اداری
  • قبول درخواست و تشکیل پرونده‌ی مقرری بیمه‌ی بیکاری
  • ثبت گوشی تعمیری
  • فعال‌سازی گوشی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات