فاصله قیمت مسکن در شهرستان‌های تهران در تابستان ۱۱ برابر شد

سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
جدیدترین گزارش ملک‌رادار حاکی از آن است که فاصله‌ی قیمت در شهرستان‌های تهران به ۱۱ برابر رسیده است؛ به‌طوری‌که لواسان و ملارد به‌ترتیب گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرستان‌های تهران هستند.
تبلیغات

براساس جدیدترین گزارش ملک‌رادار، فاصله‌ی قیمت مسکن در ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرستان تهران به ۱۱ برابر رسیده است. لواسان به‌عنوان شهرستانی که ییلاق تهران‌نشینان به‌شمار می‌رود، با میانگین قیمت ۴۲ میلیون تومان برای هر مترمربع، از شهر تهران نیز گذر کرده است. بانک مرکزی شهریور امسال با انتشار گزارشی اعلام کرد که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران ۲۴ میلیون تومان است؛ از‌این‌رو، می‌توان ادعا کرد که متوسط قیمت مسکن در لواسان تقریبا دوبرابرِ شهر تهران است. قیمت مسکن در لواسان زمانی جلب نظر می‌کند که بدانیم که متوسط قیمت مسکن در خارج از مناطق ۲۲ گانه تهران، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است؛ حال‌آنکه قیمت لواسان درمقایسه‌با میانگین آن‌ها تقریبا هفت‌برابر تخمین زده می‌شود. 

لقب ارزان‌ترین شهرستان استان تهران نیز با قیمت ۴ میلیون تومان به ملارد رسیده است. با حساب سرانگشتی می‌توان دید که فاصله‌ی گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرستان استان تهران که در شمال غرب و جنوب شرق استان واقع شده‌اند، ازنظر قیمت مسکن بیش از ۱۱ برابر فاصله دارد. 

نکته‌ی جالب در این گزارش، بیشتر بودن درصد رهن از قیمت کل مسکن در مناطق ارزان و گران است؛ به‌گونه‌ای که در مناطقی نظیر لواسان که عنوان گران‌ترین شهرستان را ازآنِ خود کرده است، قیمت رهن تنها ۸/۵ درصد از قیمت خرید را پوشش می‌دهد. این در حالی است که در شهرستان‌های ملارد و ورامین، میزان رهن حدود ۲۱ درصد از قیمت خرید مسکن را پوشش می‌دهد. 

بررسی قیمت مسکن در شهرستان‌های اطراف تهران از این نظر اهمیت دارد که با افزایش سرسام‌آور هزینه‌ی مسکن در شهر تهران، مهاجرت به شهرهای اطراف بیشتر شده و همین افزایش تقاضا به افزایش قیمت در این شهرستان‌ها منجر شده است. تعداد آگهی‌ها در شهرهای اطراف نیز گویای این موضوع است؛ به‌طوری‌که در تابستان سال جاری، بیش از ۷۶ هزار آگهی برای فروش و اجاره‌ی مسکن در شهرستان‌های اطراف ثبت شده که یک‌پنجم آگهی‌های ثبت‌شده در استان تهران را شامل می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات