وزیر ارتباطات: اگر عقل در جامعه غالب باشد، اینترنت قطع نخواهد شد

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات بااشاره به اینکه عده‌ای اندک و بدون نفوذ در کشور خواهان قطعی اینترنت هستند، گفت اگر عقل در کشور حاکم باشد، اینترنت قطع نخواهد شد.
تبلیغات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته با حضور در لایو اینستاگرامی «پیوست» به شبهات درمورد احتمال قطعی اینترنت، تأمین تجهیزات 5G، تولید گوشی ایرانی و روند توسعه‌ی VDSL پاسخ داد.

محمدجواد آذری جهرمی با تأکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت فضای مجازی در کشور است، اعلام کرد که اینترنت تنها یکی از سرویس‌هایی است که روی این شبکه ارائه می‌شود.

جهرمی با اشاره به قطعی اینترنت در آبان ماه سال پیش و قطع پیامک‌ها در سال ۸۸ گفت: «این کار در مقاطعی ممکن است در هر کشوری رخ بدهد؛ من هم نمی‌گویم که کار خوبی است اما درمقابل، عده‌ای هم با رخ‌دادن این اتفاق، شروع به پروپاگاندا و تک‌بعدی جلوه‌دادن آن می‌کنند.»

جهرمی: اینترنت تنها یکی از خدمت‌هایی است که روی شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شود

وزیر ارتباطات با یادکردن از ارائه‌ی لایحه‌ای در مجلس به‌منظور جلوگیری از قطع اینترنت تأکید کرد که بر اساس قانون، ارتباط جهانی باید برقرار باشد و این لایحه برای نظام‌مند کردن دستور قطع اینترنت ارائه شد، وگرنه قطعی اینترنت جزو فرضیات نیست. جهرمی با پذیرفتن این موضوع که عده‌ای در کشور در پی قطع اینترنت جهانی هستند، گفت: «این عقیده‌ی تعدادی اندک است، همان‌طور که هر کس دیگری عقیده‌ای دارد و این اشخاص بیش‌فعال، گزارش‌های دروغ خود را نزد مراجع و مسئولان می‌برند و آن‌ها را حساس می‌کنند؛ درحالی‌که نخبگان کشور ما کاری درمقابل اعمال این دسته انجام نمی‌دهند و تنها در فضای مجازی ابراز مخالفت می‌کنند.» جهرمی گفت این افراد قوه‌ی عاقله‌ی کشور نیستند و نفوذی هم ندارند اما لازم است نخبگان کشور هم به‌منظور حراست از اینترنت، فعالیت مستمری داشته باشند.

نیازمندی‌های ما برای توسعه ایجاب نمی‌کند که اینترنت قطع شود. اگر اینترنت قطع شود، اقتصاد می‌خوابد. اگر عقل در جامعه غالب باشد، اینترنت قطع نخواهد شد.

گوشی ایرانی با گوشی بومی توفیر دارد

آذری جهرمی در بخشی از سخنان خود با اشاره به جنجال ایجادشده درمورد گوشی‌های صاایران اذعان کرد که این شرکت با شرکتی چینی تفاهم کرده تا خط تولید گوشی موبایل را به داخل ایران بیاورد اما تا زمانی‌که این امر محقق شود، تولید گوشی ایرانی را کلید زده است. وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه کسی ادعا نکرده صاایران گوشی بومی ساخته، اظهار کرد که مانند هر محصول دیگری که داخل کشور تولید می‌شود و روی آن اسم برندی ایرانی درج می‌شود، گوشی‌های صاایران هم «ایرانی» هستند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد که گوشی‌های صاایران برای قشر خاصی از جامعه تولید می‌شود که توانایی اقتصادی پایینی داشته و قصد دارند ۲ تا ۲/۵ میلیون تومان برای تهیه‌ی گوشی موبایل هزینه کنند.

تجهیزات 5G به‌شکلی محرمانه تأمین می‌شود

آذری جهرمی درمورد قابلیت گوشی‌ها در ایران برای دریافت 5G گفت، هم‌اکنون ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار گوشی در شبکه‌ی اپراتورها قابلیت دریافت 5G را به‌صورت FWA (اینترنت بی‌سیم پرسرعت) دارند اما نسل پنجم موبایل هنوز به‌لحاظ اقتصادی به بلوغ نرسیده تا در ایران پیاده‌سازی کنیم. جهرمی درمورد متوسط مصرف اینترنت یک کاربر موبایل در کشور گفت:

ایرانسل، مبین‌نت، فرابرد و های‌وب مجوز توسعه‌ی خدمات 5G در ایران را گرفتند

متوسط مصرف یک کاربر موبایل در ایران طی ماه، ۱۰ گیگابایت است. این عدد در شبکه شاتل ۶۰ و شبکه مخابرات ایران ۴۵ گیگابایت است. متوسط شبکه ثابت ۶/۲۳ مگابیت بر ثانیه است. متوسط ADSL شانزده مگابیت است که معمولا تعداد کمی به این عدد می‌رسند. اینترنت خانگی ما مطلوب نیست اما به‌خاطر نوع کار، توانسته است حجم مصرفی ۶ برابر موبایل داشته باشد. متوسط سرعت موبایل ۲۳ مگابیت بر ثانیه است.

جهرمی با استناد به این آمار اذعان کرد که اینترنت نسل پنجم به‌صورت FWA راه‌حلی موقت برای جبران عقب‌ماندگی کشور در زمینه‌ی توسعه فیبر نوری است. بااین‌حال وزیر ارتباطات می‌گوید به‌دلیل تحریم‌ها که مانع از تأمین آسان تجهیزات نسل پنجم ارتباطات می‌شوند، فعالیت‌هایی شروع شده که بهتر است جزئیات آن مسکوت بماند تا خللی در روال آن ایجاد نشود.

جهرمی خبر داد که دیروز مصوبه‌ای برای ارائه‌ی اینترنت FWA کلان‌شهرها و مناطق پرجمعیت شهری تصویب شده و براساس آن، شرکت‌های ایرانسل، مبین‌نت، فرابرد و های‌وب مجوز توسعه‌ی خدمات 5G را گرفتند.

توسعه‌ی VDSL به کجا رسید؟

جهرمی: تعرفه‌ی VDSL با ADSL تفاوت نخواهد داشت

وزیر ارتباطات تصریح کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌ی شاتل با شرکت مخابرات، شرکت شاتل تاکنون توانسته تجهیزات خود را از ۱۰هزار کابینت، در هزار کابینت در تهران و در قم تقریبا کامل نصب کند اما این روند به‌دلیل همکاری کُند مخابرات طبق برنامه پیش نمی‌رود. بر همین اساس هفته‌ی پیش تذکری به شرکت مخابرات داده شد تا اگر قصد ندارد فیبر به شاتل اختصاص دهد، این شرکت خود فیبر بکشد یا از فیبر سازمان و شرکت دیگری استفاده کند. جهرمی خبر داد که در تهران و قم حدود ۷۶۰ هزار پورت VDSL نصب شده که طی هفته‌های آینده افتتاح می‌شوند.

در تفاهم‌نامه‌ی دیگر در حوزه‌ی توسعه‌ی VDSL، قرار بود پارس آنلاین و های وب و آسیاتک با استفاده از فیبر مخابرات سرویس بدهند. جهرمی گفت این قول دو سال پیش و در زمان مدیریت شخص دیگری در شرکت مخابرات داده شده بود، اما تازه هفته‌ی پیش عملی شد. جهرمی خبر داد که از هفته‌ی آینده، احتمالا مخابرات محدودیت خود را در مناطق حضور خود برمی‌دارد.

بااین‌حال به‌اذعان وزیر ارتباطات، تعرفه‌ی اشتراک و مصرف VDSL با ADSL تفاوت نخواهد داشت و تنها هزینه‌ی اضافی مشتری برای تهیه‌ی مودم خواهد بود؛ هرچند، استفاده از اینترنت با سرعت بالاتر، به‌ناچار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وزیر ارتباطات درانتها اظهار کرد که شکایت آخر درمورد کلاهبرداری‌های ارزش افزوده هنوز به نتیجه نرسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات