تاکسی پرنده مهر ماه در آسمان ایران به پرواز درمی‌آید (به‌تعویق افتاد)

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
مطالعه 4 دقیقه
در مهرماه سال جاری، شاهد راه‌اندازی نوعی تاکسی پرنده در آسمان کشور خواهیم بود که باکمک هواپیماهای فوق سبک، مسافت‌های بین شهری را به‌سرعت می‌پیماید.
تبلیغات

به ‌نقل از ستاد توسعه‌ی فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهرماه امسال نوعی تاکسی پرنده در ایران شروع به خدمت‌رسانی می‌کند.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، توسعه‌ی حمل‌ونقل هوشمند را یکی از اولویت‌های خود عنوان و اعلام کرد که اجرای طرح تاکسی هوایی در دست پیگیری این مرکز است. در خبر منتشرشده در وب‌سایت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته درمورد طرح تاکسی پرنده، می‌خوانیم: «در ایستگاه تاکسی منتظرید. تاکسی زرد وارد ایستگاه می‌شود و جلوی پای شما می‌ایستد. سوار می‌شوید و تاکسی تیک‌آف می‌کند، اوج می‌گیرد و به پرواز درمی‌آید. شما بدون ترافیک، بدون چراغ قرمز و بی‌معطلی در زمانی بسیار کوتاه در مقصد پیاده می‌شوید.»

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درمورد طرح تاکسی‌های پرنده اعلام می‌کند که این نوع وسایل نقیله فعلا قرار است در مناطق کم‌تردد مورد استفاده گیرد. بر این اساس، از ظرفیت تمام فرودگاه‌های کم‌تردد کشور استفاده می‌شود.

منطقی گفته است طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز به کار می‌کند و هواپیماهای موجود در این کلاس که در فرودگاه‌های کم‌تردد قرار دارند، می‌توانند با اجرای این طرح، خدمت‌رسانی بیشتری داشته باشند.

به گزارش ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، اگر طرح تاکسی هوایی در استان‌ها و شهرهای کمتر برخوردار قابلیت اجرایی داشته باشد، رونق اقتصادی زیادی برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت.

به‌گفته‌ی منوچهر منطقی، پیشینه‌ی اجرای این طرح به زمان قبل از انقلاب بازمی‌گردد که تاکنون به دلایل مختلف به‌تعویق افتاد؛ حال با پیگیری ستاد وابسته به ریاست جمهوری و توان دانش‌بنیان‌ها درنهایت طرح مذکور به مرحله‌ی اجرا رسیده است.

فاز اول طرح مهرماه و فاز دوم، بهمن‌ماه اجرا می‌شود. البته منطقی می‌گوید اجرای طرح با کمبودهایی روبه‌رو است؛ ازجمله اینکه سوخت هواپیماهای مد نظر برای طرح تاکسی پرنده از دیگر کشورها تأمین می‌شود؛ درصورتی‌که توان تولید داخلی آن وجود دارد و با توسعه‌ یافتن طرح، تولید داخلی سوخت هواپیماهای مناسب آن نیز اقتصادی خواهد بود.

از دیگر مواردی که به‌گفته‌ی منطقی سرعت پیشرفت طرح را بیشتر می‌کند، افزایش دسترسی‌های فرودگاهی در مسیرهای خاص و حذف تشریفات فرودگاه‌ها است.

در دی‌ماه سال پیش، اسنپ خبر از بررسی زیرساخت‌های موردنیاز و پتانسیل‌های موجود در کشور برای فعال‌سازی تاکسی هوایی داده بود. اسنپ در گزارش خود گفته بود: «ما امروز در ایران، تعداد زیادی هواپیمای فوق‌ سبک و خلبان آموزش‌دیده علاقه‌مند و فعال داریم که آماده پرواز هستند. همچنین تعداد زیادی فرودگاه کم‌ترافیک در شهرهای مختلف وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای تسهیل سفرهای فوری و کوتاه‌مدت استفاده کرد. این هدف در مرحله اول با استفاده از هواگردهای سبک موجود در کشور قابل تحقق است و در صورت موفقیت می‌تواند با تزریق سرمایه و توسعه ناوگان گسترش پیدا کند.»

باید دید آیا ستاد وابسته به ریاست جمهوری با اسنپ نیز برنامه‌هایی برای اجرایی ‌کردن طرح تاکسی هوایی دارد یا خیر. ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، اجرای طرح تاکسی هوایی را اتفاقی رؤیایی برای ساکنان شهرهای بزرگ عنوان کرد و در همین رابطه نوشت: «طی مسافتی طولانی در کمترین زمان ممکن و بدون ذره‌ای ترافیک و معطلی؛ یک اتفاق رؤیایی برای ساکنان شهرهای بزرگ.»

به‌روزرسانی:

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به پایان ‌نیافتن آزمایش‌ها و قوانین و مقررات پروازها اعلام کرد که در بهمن ماه شاهد اولین پرواز تاکسی هوایی خواهیم بود. پیش از این گفته شده بود که فاز اول طرح تاکسی هوایی مهرماه و فاز دوم، بهمن‌ماه اجرا می‌شود.

منطقی در گفت‌وگو با مهر اذعان کرد که به ‌دلیل مباحث مالی و شیوع کرونا، انجام تست‌های مورد نیاز در مهرماه به تعویق افتاد. وی همچنین اشاره کرد که ادامه ‌یافتن این طرح بستگی به میزان استقبال مردم دارد تا با توجه ‌به آن بتوان به تیراژ صنعتی و با قیمت اقتصادی رسید.

منوچهر منطقی درمورد به‌صرفه ‌نبودن استفاده از سوخت خاص برای هواپیماهای کوچک گفت: «به‌دلیل اینکه حجم هواپیما کم است، به‌صرفه نخواهد بود که سوخت‌های گران استفاده شود.» بااین‌حال وی اشاره کرد که اگر تعداد این هواپیماهای کوچک بیشتر شود، پتروشیمی‌های کشور می‌توانند سوخت‌شان را تأمین کنند. منطقی در همین زمینه، از وجود طرح‌هایی در شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد که بر مبنای آن‌ها، هواپیماهای کوچک می‌توانند از سوخت بنزین معمولی و گازوئیل هم استفاده کنند.

با توجه ‌به مشکلات فراوان در حوزه‌ی تاکسی‌ پرنده، مشخص ‌نبودن مقررات استفاده از آن‌ها و همچنین مشکلات اقتصادی، مشخص نیست زمان اعلام‌شده‌ی جدید هم بتواند تحقق پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات