افزایش منابع شبکه‌ اپراتورها باعث اختلال در شبکه‌ موبایل شد

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی رگولاتوری، علت بروز اختلال در شبکه اپراتورهای موبایل را افزایش ظرفیت شبکه اعلام کرد و از برطرف‌شدن مشکلات ارتباطاتی کاربران تا چند روز آینده خبر داد.
تبلیغات

قبل از شیوع ویروس کرونا، کندی و قطعی‌هایی که حین مکالمه و استفاده‌ی کاربران از اینترنت در شبکه‌ی اپراتورهای تلفن همراه گزارش می‌شد، کمتر بود؛ ولی با شیوع کووید ۱۹ و افزایش مصرف اینترنت، گزارش اختلال در عملکرد اپراتورها افزایش یافت.

سیدمحمد امامی، مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی رگولاتوری، در گفت‌وگو با زومیت، دلایل اختلالات، کندی و قطعی‌های رخ‌داده حین مکالمه و استفاده کاربران از اینترنت را در شبکه‌ی اپراتورهای تلفن همراه شرح داد. به‌گفته‌ی امامی، درحال‌حاضر اختلاف ترافیک مصرفی مشترکین سی درصد و حتی بیشتر از آن افزایش پیدا کرده است و از طرفی افزایش ترافیک مصرفی مشترکان نیازمند ارتقای تجهیزات اپراتور و شبکه اپراتور برای پاسخگویی به این میزان درخواست است. مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی رگولاتوری اعلام کرد که لازم است تا بخش افزودن منابع به شبکه، برای پاسخگویی به افزایش درخواست انجام و در همین راستا منابع جدیدی از تجهیزات به شبکه اپراتورها اضافه شود.

وی توضیح داد که گزارش‌هایی از کاهش کیفیت شبکه اپراتورها در استان‌های تهران و البرز و گاه در سراسر کشور به‌دست آمده است. به‌گفته‌ی امامی این گزارش‌ها عمدتا مربوط به افزایش ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه بوده است؛ چرا که اپراتور مجبور بوده ظرفیت شبکه را افزایش داده و به تجهیزاتش اضافه کند تا بتواند ترافیکی را که به شبکه تحمیل شده است مدیریت کند.

سید محمد امامی، در گفت‌وگو با زومیت، بر لزوم افزایش ظرفیت در شبکه اپراتورها تأکید کرد تا بتوان افزایش ترافیک را جبران کرد. به‌گفته‌ی وی این بحث، خارج از کنترل رگولاتوری نبوده است؛ اما ازآنجاکه شبکه مشغول است و باید به‌صورت هم‌زمان به مشترکان سرویس دهد، به ناچار زمانی‌که تغییرات در شبکه رخ می‌دهد مشترکان نیز آن را احساس می‌کنند و این مسئله موجب نارضایتی آن‌ها می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با تأکید بر اینکه رگولاتوری از بروز اختلالات در شبکه اپراتورهای موبایل مطلع است، اضافه کرد که این اختلالات طی ۳ روز اخیر تقریبا در تهران برطرف شده است. به‌گفته‌ی امامی مطابق با آنچه که اپراتورها اعلام کرده‌اند در استان البرز قطعی‌های نقطه‌ای و محدود دیده شده که مربوط به بحث پاور و مشکلات سیستمی در برخی سایت‌ها است. امامی اعلام کرد که بخش عمده‌ای از مشکلات در حال برطرف‌شدن است و این مشکلات به‌زودی برطرف شده و ظرف چند روز آینده شرایط استان البرز نیز پایدار و نرمال خواهد شد.

سیدمحمد امامی همچنین تأکید کرد که در مجموع، شبکه‌ی موبایل در تمام استان‌هایی که با مشکل مواجه بوده است نیز ظرف چند روز آینده کاملا نرمال می‌شود. وی با اشاره به اینکه عمده‌ی تغییرات، مربوط به شبکه همراه اول بوده و اپراتورهای دیگر هم تغییرات کمتری داشتند، ادامه داد که به‌روزسانی شبکه بستگی به حجم تغییرات دارد و اپراتورها ملزم هستند که کیفیت شبکه را حفظ کنند؛ از این رو رگولاتوری نیز کیفیت شبکه را به‌طور مستمر رصد می‌کند.

مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی رگولاتوری، به‌روزرسانی شبکه را یک فرایند طبیعی دانست که از طرف اپراتورها به رگولاتوری اعلام می‌شود. وی در مورد کیفیت کار اپراتورها و زمان برطرف‌شدن مشکلات نیز افزود که این موارد بستگی به حجم تغییرات دارد. به‌گفته‌ی امامی اپراتورها به‌طور معمول برای اینکه رضایت مشترکان را از دست ندهند، در حداقل زمان ممکن این مشکلات را برطرف می‌کنند. امامی تأکید کرد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص بروز اختلالات و کیفیت پایین سرویس اپراتورهای موبایل، چندین بار موضوع را به اپراتورها تذکر داده و برای حل مشکل با آن‌ها در تعامل بوده است.

این مقام مسئول در رگولاتوری با تأکید بر اینکه هم‌اکنون نیز مشکلات قبلی برطرف شده و تنها قطعی‌های مقطعی و محدود یا لزوم افزایش ترافیک وجود دارد، اعلام کرد که چنانچه پایداری شبکه اپراتورها از چند روز آینده تثبیت نشد و مشترکان همچنان با مشکلاتی مواجه بودند، می‌توانند موضوع شکایت خود را ازطریق تماس با مراکز تماس اپراتورها یا تماس با شماره پیگیری شکایات ۱۹۵ دنبال کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات