احراز هویت کاربران پلتفرم‌های آگهی آنلاین مسکن و خودرو از ابتدای مهرماه اجباری است

یک‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، اعلام کرد که احراز هویت پلتفرم‌های آگهی آنلاین خودرو و مسکن از ابتدای مهرماه اجباری است.
تبلیغات

جواد بابایی، معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، از اجباری‌شدن احراز هویت کاربران پلتفرم‌های آگهی آنلاین خودرو و مسکن از ابتدای مهرماه خبر داد. به‌اعتقاد جواد بابایی، احراز هویت کاربران به نفع پلتفرم‌ها است و از تبدیل‌شدن آن‌ها به بستری برای سوداگران و کلاهبرداران جلوگیری می‌کند. معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در برنامه‌ی بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در مورد نحوه‌ی احراز هویت کاربران و کالاهایشان در پلتفرم‌های آگهی‌های آنلاین حوزه‌ی خودرو و مسکن در سامانه‌ی امتا توضیحاتی ارائه و اضافه کرد که از اول مهرماه، کاربران برای ثبت آگهی خود به بستر قانونی احراز هویت که توسط وزارت صمت ایجاد شده و مورد تأیید مرکز ملی هم بوده، هدایت می‌شوند.

در اواسط شهریورماه سال جاری، فروشگاه‌‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی ازجمله سایت‌های درج آگهی، طبق دستورالعملی که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌وکارهای اینترنتی ابلاغ شده بود، موظف‌ شدند تا با انجام کنترل‌های لازم از درج قیمت‌های غیرقانونی و نامتعارف برای کالاها و خدمات خودداری کنند و براساس نوع و میزان فعالیتشان نسبت به احراز هویت تأمین‌کنندگان کالا و آگهی‌دهندگان ازطریق سامانه‌ی امتا، اقدامات لازم را انجام دهند. سامانه‌ی احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا) توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت طراحی و راه‌اندازی شده است. امتا ازطریق پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیتی به‌صورت آنلاین، با درخواست کاربران و احراز اطلاعات هویتی، مکانی، تماسی، اعتباری و... حساب کاربری یکتا را به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

پس از اعلام این دستور و از اواسط شهریور، نهادهای بسیاری مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی شهر تهران نسبت به احراز هویت کاربران کسب‌وکارها ازطریق سامانه امتا اعتراض کردند. به باور آن‌ها مسئله‌ی احراز هویت ضروری است و هردوی این نهادها احراز هویت کاربران در پلتفرم‌های مذکور را الزامی می‌دانند؛ اما تأکید کرده‌اند که انتخاب روش احراز هویت باید برعهده‌ی کسب‌و‌کارها باشد.

بااین‌حال، جواد بابایی، معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور با بیان اینکه رابطه معنادار و مستقیمی بین گمنامی و جرائمی که در حوزه فضای مجازی اتفاق می‌افتد وجود دارد، اعلام کرد که مجرمان و بزهکاران تا زمانی‌که نگرانی از بابت پیگرد قانونی خود نداشته باشند، جرات و جسارت بیشتری در ارتکاب به جرم دارند. به‌گفته‌ی بابایی، این مسئله موجب گلایه‌ی مرجع قضایی در سراسر کشور و و ضابطین، از عدم وصول نتیجه و شناسایی مرتکب اصلی شده است؛ چرا که در بسیاری موارد، اشخاص و حتی کالاهایی که در این پلتفرم‌ها به فروش می‌رسند، ماهیتی واقعی ندارند و این مسئله موجب می‌شود تا شاکی و زیان‌دیده به حق و حقوق خود نرسند.

معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، احراز هویت کاربران را مانند سایر کشور‌ها به‌عنوان اقدامی برای کاهش یا ازبین‌بردن گمنامی و بزهکاری در فضای پلتفرم‌ها و به‌دنبال آن افزایش امنیت فضای کاربران متعارف می‌داند. به‌گفته‌ی بابایی، احراز هویت کاربران برای خود پلتفرم‌ها نیز نتیجه‌ی خوبی در پی دارد و آن‌ها به‌جای اینکه بخواهند پاسخگوی رفتار عده‌ای بزهکار و مجرم با استفاده از بستر پلتفرمی خود باشند، تمرکز بیشتری بر کسب‌وکار خود خواهند داشت و با خیالی آسوده‌تر به ارائه‌ی خدمات می‌پردازند.

جواد بابایی، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، خرید و فروش در زمینه مسکن و خودرو را با چالش‌های بسیار زیادی از حیث جرائم و سوداگری مواجه می‌داند. به‌گفته‌ی بابایی، سوداگری در این زمینه به این معنا است که به‌طور مثال، کاربری با هویت موهوم اقدام به عرضه و فروش یک خودرو و یک مسکن موهوم می‌کند و این آگهی را ممکن است در جا‌های مختلفی از کشور با هماهنگی که با اشخاص دارند، تکرار کرده تا از این طریق قیمت‌سازی کنند و موجب افزایش قیمت در بازار و باعث سوءاستفاده از بستر این پلتفرم‌ها شوند.

بابایی اضافه کرد که از طرفی ممکن است این موضوع به کلاهبرداری نیز منجر شود و به‌همین‌دلیل در بدو امر باتوجه‌به وضعیت امروز بازار در حوزه مسکن و به‌خصوص خودرو، تصمیم بر آن شده تا در این دو حوزه اقدامات لازم انجام شوند. به‌گفته‌ی بابایی، زمانی‌که ابراز هویت کاربر به‌همراه احراز هویت کالا درکنار هم و هم‌زمان با یکدیگر انجام شود، از آگهی‌های موهوم و قیمت‌ساز و دلال‌بازی جلوگیری خواهد شد.

به‌گفته‌ی بابایی، این سامانه در احراز هویت حوزه‌‌‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. برای مثال از زمان الزام به احراز هویت ازطریق سامانه‌ی «امتا» که اولین‌بار برای ثبت‌نام خرید خودرو اجرایی شد، بیش از ۷ میلیون نفر ازطریق این سامانه احراز هویت شدند. به این ترتیب پس از اقدام به احراز هویت، ازطریق این سامانه به کاربر و پلتفرم اطلاع‌رسانی می‌شود و کاربر هم می‌تواند آگهی خود را ثبت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات