گوشی هوشمند ایرانی با سیستم‌ عامل بومی درحال توسعه است

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
رئیس مرکز ملی فضای مجازی از توسعه‌ی گوشی هوشمند ایرانی با سیستم‌عامل بومی با همکاری وزارت ارتباطات خبر داد تا از این طریق آسیب‌پذیری شبکه ملی اطلاعات کاهش یابد.
تبلیغات

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگو با سایت فارسی رهبری اعلام کرد که در راستای درامان‌ماندن از گزند کنترل و قدرت خارجی‌ها، مرکز ملی فضای مجازی با کمک وزارت ارتباطات و با استفاده از از ظرفیت‌های بخش خصوصی و بخش‌های عمومی کشور، درصدد توسعه‌ی گوشی هوشمند ایرانی با سیستم‌عامل بومی و مستقل است. رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به کنترل بیش‌از‌حد زندگی مردم و جامعه توسط سیستم‌‌عامل‌های خارجی، شروع جنگ سایبری را نتیجه‌ی تحت فشار قرارگرفتن با افزایش قدرت شرکت‌های خارجی دانست.

به‌گفته‌ی ابوالحسن فیروزآبادی، آسیب‌پذیرترین نقطه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات، مدخل ورودی به شبکه است که درحال‌حاضر، دو سیستم‌عامل اندروید و iOS را شامل می‌شود. فیروزآبادی این سیستم‌ها را عامل‌های فعالی خطاب کرد که با مراکز خاصی در تماس هستند؛ وی به همین دلیل، تحت‌کنترل‌بودن توسط این دو سیستم‌عامل را مسئله‌ای خطرناک قلمداد کرد.

به‌گفته‌ی فیروزآبادی، سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS خود را در کنترل اپلکیشن‌ها و حتی کنترل باتری گوشی بر اساس جریان مصرفی محق می‌دانند و موقعیت اپراتور خود را نیز براساس خدماتی که ارائه می‌دهند، شناسایی می‌کنند. رئیس مرکز فضای مجازی همچنین به حذف یا اضافه‌کردن برنامه‌ها زیرنظر قوانین این سیستم‌عامل‌ها نیز اعتراض کرد و در همین راستا تشخیص امنیت یا عدم امنیت توسط این سیستم‌عامل‌ها را عامل خطرناکی دانست.

فیروزآبادی به اعمال فشار آمریکا بر شرکت چینی هواوی و اجازه‌نداشتن این شرکت برای استفاده از سیستم‌عامل اندروید نیز اشاره کرد و آن را اعلام جنگ با یک کشور دانست. به‌گفته‌ی وی، چینی‌ها آمادگی این جنگ نرم را نداشتند و ضربه‌ای چند میلیارد دلاری از آمریکا خوردند، بااین‌حال، به‌دلیل نداشتن آمادگی برای جنگ، به مذاکره و آتش‌بس بسنده کردند.

فیروزآبادی با استناد به مطالب فوق، شروع جنگ نرم آمریکا با ایران پس از پیاده‌سازی کامل شبکه‌ی ملی اطلاعا‌ت ایران را حتمی عنوان کرد؛ او برای مثال به محدودیت اپلیکیشن چینی‌زبان «تیک‌تاک» در آمریکا و اعمال محدودیت ایالات متحده در قبال این اپلیکیشن چینی‌زبان نیز اشاره کرد. به‌گفته‌ی فیروزآبادی، کار اطلاع‌رسانی و کار رسانه‌ای ایرانیان هم از مدخل آمریکایی‌ها در فضای مجازی رد می‌شود و از همین رو جنگ سایبری علیه ایران به‌راحتی انجام‌شدنی است. وی نسبت به رسیدن به خودکفایی در حوزه‌های پلتفرم‌های موردی مانند پول مجازی، بانک مجازی، بهداشت مجازی و سایر موارد نیز اعلام امیدواری کرد.

ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به راه‌‌اندازی اینترنت ملی و شبکه‌ی ملی اطلاعات، آن را شبکه‌ی شبکه‌ها و به عبارتی شبکه‌ی مادر توصیف کرد. فیروزآبادی در این زمینه افزود که شبکه‌های دیگری که قصد اتصال به شبکه‌ی ملی اطلاعات را داشته باشند، موظف به تبعیت از اصول این شبکه هستند. به گفته‌ی رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در تعریفی که برای این شبکه لحاظ شده است، هرگونه شبکه‌ اعم از شبکه‌های خصوصی در سطح محلی، شبکه‌های منطقه‌ای یا ملی در کشور و شبکه‌های جهانی مثل اینترنت، باید از اصول شبکه‌ی ملی تبعیت کنند و به‌همین‌دلیل نیز اصل بر حضور تمام شبکه‌ها در این شبکه ملی است و به‌هیچ‌وجه قرار بر محدودسازی نیست. ابوالحسن فیروزآبادی بقای شبکه‌ی ملی اطلاعات را به جهانی بودن آن مرتبط می‌داند و در همین راستا اضافه می‌کند که تنها تفاوت در راه‌اندازی اینترنت ملی، وجود چهارچوب ملی و امنیت در اعمال مدیریت خواهد بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی همچنین اعلام کرد که ازلحاظ نظری، نوعی فقدان انگیزه در مورد بخش‌هایی از پروژه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات مشاهده می‌شود. به‌گفته‌ی فیروزآبادی، در روند این مسیر و برای رسیدن به توسعه‌، لازم است که اختلافات مبنایی و نظری که وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی بر سر توسعه‌ی پلتفرم‌ها‌ی بومی دارد، برطرف شود.

فیروزآبادی همچنین اشغال ۵۰ درصدی ترافیک بین‌الملل کشور توسط پلتفرم‌های پیام‌رسان خارجی را موضوعی خطرناک عنوان کرد و در این راستا اضافه کرد که لازم است برای نظام آموزشی‌، نظام اطلاع‌رسانی‌، نظام رسانه‌ای‌ و... طبق مصوبه‌ی شورای ‌عالی فضای مجازی و طبق ابلاغیه‌های رهبر انقلاب از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی نیز استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات