سرمایه‌گذاری ۳هزار میلیارد تومانی مخابرات برای ایجاد زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت مخابرات با سندیکای مخابرات اعلام کرد که سیستم مخابراتی کشور دچار تأخیر است.
تبلیغات

صبح امروز، سه‌شنبه، مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان شرکت مخابرات ایران و سندیکای صنعت مخابرات برگزار شد. این مراسم که در حاشیه‌ی بازدید از نمایشگاه دستاوردهای بومی شبکه ملی اطلاعات برگزار شده است، بر توسعه‌ی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات تأکید دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در این مراسم اعلام کرد که «سیستم ثابت مخابرات دچار تأخیر است و جبران این تأخیر باید در اولویت قرار بگیرد تا شبکه‌ی موبایل کشور را کامل کند.» ابوالحسن فیروزآبادی معتقد است که با استفاده از تولیدات بومی می‌توان به روزهای خوش اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ی فناوری خوش‌بین بود.

فیروزآبادی با اعلام اینکه بخش عمده‌ی نیازهای ارتباطی کشور ازنظر پهنای باند و خدمات باید روی شبکه ثابت باشد، گفت عدم توازنی در بخش سرمایه‌گذاری این بخش وجود دارد: بنابراین سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی شبکه ثابت کشور باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

فیروزآبادی: سیستم ثابت مخابرات دچار تأخیر است و این تأخیر باید جبران شود تا شبکه موبایل کشور را کامل کند

به نقل از ایرنا، فیروزآبادی همچنین از تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای درنظرگرفتن بودجه‌ای به‌منظور تأمین شبکه مترو خبر داد. وی گفت به این واسطه می‌توان سهام‌دارها را تجمیع کرد و نتیجه‌ی بهتری به‌دست آورد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه ایران ناگزیر به تهیه‌ی تجهیزات از داخل کشور است، اعلام کرد این موضوع مایه‌ی خوشحالی است؛ چرا که کشور در سطح خوبی از تولید تجهیزات فناوری قرار دارد و می‌تواند در این حوزه‌ها فعالیت بیشتری داشته باشد.

برهمین‌اساس، امروز تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۳هزار میلیارد تومان میان شرکت مخابرات ایران و سندیکای صنعت مخابرات برای توسعه و ایجاد زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات امضا شد. رئیس شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که شرکت مخابرات، تکالیفی در حوزه‌ی شبکه ملی اطلاعات دارد که باید آن‌ها را تحقق بخشد؛ ازجمله اینکه زیرساخت مناسبی را در شبکه ملی اطلاعات، به‌خصوص در حوزه‌ی مترو و لایه‌های مختلف شبکه ایجاد کند.

مجید صدری همچنین اضافه کرد که سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه باید به‌سمتی برود که از تولیدات داخلی استفاده شود. به‌گفته‌ی او، هم‌اکنون نیز بالغ‌بر ۷۵ درصد از تجهیزات شرکت مخابرات با تولیدات داخلی توسعه داده شده است.

امضای تفاهم‌نامه‌ی شرکت مخابرات با سندیکای صنعت مخابرات به‌معنای دادن تعهد برای سرمایه‌گذاری ۳۰۰۰میلیاردی مخابرات برای توسعه زیرساخت‌های موردنیاز شبکه ملی اطلاعات است. صدری اضافه می‌کند که طی دو سال گذشته هم، ۱۰۰ میلیون یورو تجهیزات تولید داخلی شده که پیش از این، از خارج کشور تهیه می‌شد. به‌علاوه ۲ هزار میلیارد تومان هم در لایه‌های دسترسی خود مخابرات هزینه شده است.

رئیس شرکت مخابرات توضیح می‌دهد که درمجموع ۵هزار میلیارد تومان برای ساخت داخلی تجهیزات سرمایه‌گذاری شده است که ۳هزار میلیارد آن متعلق به شبکه ملی اطلاعات است.  

به‌گفته‌ی فرامرز رستگار، دبیر سندیکای مخابرات ایران، در دبیرخانه‌ای با نام «بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات» اطلاعات لازم از ۲۰ اپراتور جمع‌آوری و بر این اساس، نیازهای شبکه ملی اطلاعات تجمیع شد. به‌گفته‌ی رستگار با جمع‌آوری این نیازها، برنامه‌ی دو ساله‌ای برای رسیدگی به وضعیت تولید داخلی تنظیم شد.

دبیر سندیکای مخابرات می‌گوید هم‌اکنون بخشی از تجهیزات مخابراتی از خارج کشور تأمین می‌شود و بنا بر این گذاشته شده تا انتهای سال ۱۴۰۰، بومی‌سازی در این بخش صورت بگیرد و تعادلی میان عرضه و تقاضا شکل گیرد.

به‌بیان رستگار، تأکید کشور بر بومی‌سازی تکنولوژی پیشرفته است و قرار نیست روی تکنولوژی‌های کوچک و متوسط زمان گذاشته شود. وی اضافه کرد که در این نمایشگاه سعی بر آن بود تا برخی دستاوردهای حوزه‌ی فناوری ارائه شوند که کاربران و اپراتورها چندان در جریان آن‌ها نیستند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات