مسیر دوم فیبر نوری دریایی ایران افتتاح شد

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افتتاح مسیر دوم فیبر نوری دریایی جزایر خلیج‌فارس خبر داد که در جزیره‌ی قشم واقع شده است.
تبلیغات

حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از افتتاح مسیر دوم فیبرنوری دریایی جزایر خلیج‌فارس واقع در جزیره‌ی قشم، با صرف هزینه‌ای بالغ‌‌بر ۳۲۰ میلیارد ریال خبر داد.

به‌نقل از وزارت ارتباطات، فتاحی به اهمیت پایداری شبکه‌ی ملی اطلاعات اشاره و اعلام کرد که در سند معماری شبکه‌ی ملی اطلاعات، پایداری ارتباطات و اتصال جزایر خلیج‌فارس مدنظر قرار گرفته است و در مرحله‌ی اول نیز، اجرای مسیر دوم فیبر نوری دریایی برای جزایر کیش و قشم و خارک طراحی و راه‌اندازی می‌شود. وی از اجرای این پروژه با توان داخلی در دریا خبر داد که برای نخستین‌بار به‌وقوع می‌پیوندد.

فیبر نوری یا تار نوری، رشته‌ی باریک و بلندی از ماده‌ای شفاف مثل شیشه یا پلاستیک ساخته شده است و می‌تواند نوری که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری پهنای باند بسیار بیشتری از کابل‌های معمولی دارد. با بهره‌گیری از فیبر نوری، می‌توان داده‌های تصویر، صوت و... را به‌راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و بالاتر انتقال داد. در کابل‌های مدرن، از فناوری فیبر نوری برای انتقال داده‌های دیجیتال استفاده می‌شود که شامل تلفن و اینترنت و ترافیک داده‌های خصوصی است. در سال ۱۳۹۲، شرکتی ایرانی و با مالکیت ایرانی در آب‌های بین‌الملل نخستین فیبر نوری دریایی ایران را بهره‌برداری کرد تا توانایی کشور در حوزه‌ی تبادل ترافیکی افزایش یابد.

پیش‌ازاین، وزیر ارتباطات درباره‌ی قطعی‌های اینترنت اعلام کرده بود که از آغاز وزارت وی، ۷۰ درصد اینترنت کشور از جنوب و روی فیبر نوری تأمین شده است. به‌گفته‌ی آذری‌جهرمی، درصورتی‌که فیبر نوری دریایی مدنظر خوب دفن نشده باشد، ممکن است براثر لرزش‌ها و لنگرانداختن کشتی قطع شود و به مدت زمانی حداقل دوروزه برای نقطه‌یابی و اتصال مجدد نیاز خواهد داشت. آذری‌جهرمی در همین باره اضافه کرده بود که یکی از فعالیت‌های او در تأمین زیرساخت‌ها، چگالی توزیع اینترنت از سطح دریا به‌سمت مرزهای شمالی بود تا درخواست‌ها از آنجا به اروپا برود و کیفیت بهتری داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات