امکان فیلتر فوری سایت های قمار و شرط بندی فراهم شد

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
کاربران در فضای مجازی می‌توانند سایت‌ها و بسترهای قمار و شرط‌بندی را به کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گزارش کنند تا نسبت‌به مسدودسازی فوری آن اقدام شود.
تبلیغات

رضا الفت‌نسب، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در توئیتی، خبر از فراهم‌شدن امکان فیلتر و مسدودسازی فوری و آنی سایت‌ها و بسترهای قمار و شرط‌بندی داد. الفت‌نسب اعلام کرد که افراد می‌توانند با واردکردن نشانی یک وب‌سایت به آدرس https://internet.ir/shekayat/gambling نسبت‌به مسدودکردن فوری آن اقدام کنند.

موضوع رشد فعالیت سایت‌های شرط‌بندی در فضای مجازی ایران از مدت‌ها پیش داغ شد اما اقدام‌ها محدود به برخورد پلیس سایبری بود. وزیر ارتباطات پاییز سال پیش در توییتی نوشته بود که «من به‌زودی پشت‌پرده‌ این‌ها را افشا می‌کنم. زمانش که برسد می‌گویم. دارم تحلیل می‌کنم. یک اتفاق واقعا شومی است. نقل و انتقال مالی شرط‌بندی درحال‌حاضر در شبکه بانکی کشور انجام می‌شود. بحث زیاد است اما باید به‌موقع درباره‌اش صحبت کرد.» بااین‌حال هیچ زمانی این فرصت مهیا نشد و سایت‌ها و بسترهای قمار رشد فزاینده‌ای گرفتند. حتی شیوع کرونا و تعطیلات مسابقات ورزشی که بازار داغ شرط‌بندی‌ها را داغ می‌کرد نیز نتوانست سرعت این رشد را کاهش دهد.

در قوانین کشور، قمار به هر نحوی، جرم تلقی می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی دیشب درپاسخ به سؤالات مخاطبان صفحه‌ی اینستاگرامی خود نیز دررابطه‌با قمار گفت: «قمار اقتصاد ناسالمی است و از دید شرعی حرام است. عده‌ای را فربه و بسیاری را بیچاره می‌کند. تبلیغ قمار هم حتما اشکال دارد و باید تعطیل شود.»

سایت https://internet.ir/ که متعلق به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است، ازسوی جهرمی نیز برای اعلام نارضایتی نسبت به فیلترشدن برخی وب‌سایت‌ها معرفی شد.

وزیر ارتباطات اعلام کرد که اگر شکایتی درزمینه‌ی فیلتر سایت‌ها دارید، باید آن را در سایت دبیرخانه‌ی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مستقر در دادستانی کل کشور ثبت کنید.

جهرمی درمورد بستن صفحات مستهجن در فضای اینستاگرام نیز اذعان کرد که «بسیاری از نرم‌افزارها با استفاده از رمزنگاری، امکان پایش صفحات را برای اپراتورها غیرممکن می‌کنند؛ البته تصور می‌کنم که دستگاه‌های مسئول در برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی در فضای مجازی، امکان شناسایی، تذکر یا برخورد با عوامل انتظار مطالب مستهجن در فضای مجازی را دارند.» جهرمی اضافه‌کرد که برخی شبکه‌ها هم قابلیت دریافت گزارش‌های مردمی و پالایش مطالب مستهجن را فراهم کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات