دبیر شورای عالی فضای مجازی: پیام ‌رسان ‌های بومی کاملا امن هستند

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
مطالعه 5 دقیقه
دبیر شورای عالی فضای مجازی اذعان کرد مردم به پیام‌رسان‌های بومی اعتماد دارند و تاکنون حتی یک داده از آن‌ها نشت پیدا نکرده است.
تبلیغات

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، با حضور در برنامه «نگاه یک» صداوسیما اعلام کرد که مردم به امنیت پیام‌رسان‌های بومی اعتماد دارند و این پیام‌رسان‌ها هم‌اکنون میزبان ۲۰ میلیون کاربر ایرانی هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت که نخستین بحث شورای عالی فضای مجازی، اینترنت سالم بوده است. فیروزآبادی اضافه کرد که براساس تعریف شبکه ملی اطلاعات، ارتباطات و نیازهای اطلاعاتی ایرانیان باید در مسیری داخل کشور تأمین شود و از مسیر خارج عبور نکند.

فیروزآبادی، کسب استقلال در فضای مجازی و غلبه‌ی خدمات و محتوای ایرانی بر خدمات و محتوای خارجی را از اهداف شبکه ملی اطلاعات برشمرد.

دبیر شورای فضای مجازی، شروع حکمرانی اینترنت را از کشور امریکا عنوان کرد که در ادامه‌ی مسیر و با جلب‌توجه دیگر کشورها به موضوع، آن‌ها درصدد خارج‌شدن از انحصار برآمدند؛ فیروزآبادی اذعان کرد که برهمین‌اساس، چین عملیات شبیه‌سازی و فیلتر شبکه‌های آمریکایی را آغاز کرد و اروپا نیز با تأخیر ۸ ساله نسبت‌به ایران، اکنون به فکر مدیریت شبکه مجازی افتاده است؛ بنابراین به‌گفته‌ی او، درکنار اینترنت امریکایی، اکنون اینترنت چینی و به‌زودی اروپایی هم شکل گرفته است. فیروز‌آبادی اشاره می‌کند که برخورد با شرکت‌هایی مانند هواوی چینی نیز درراستای همین اعمال حاکمیت امریکایی‌ها در کنترل فضای مجازی است.

بنا به اذعان فیروزآبادی، اینترنت ایرانی یا همان شبکه ملی اطلاعات هم قرار است با قانونمندکردن شبکه‌های مجازی خارجی دراختیار مردم قرار گیرد و اساس آن بر فیلترکردن نیست؛ بلکه درنظر دارد تا اگر این شبکه‌ها از قوانین ایران تبعیت نکنند و مسائل اجتماعی و امنیتی مربوط به ایران را درنظر نگیرند، مورد پالایش قرار بگیرند.

جلسات شورای عالی فضای مجازی که پس از شیوع کرونا با تأخیر زیاد برگزار شده‌اند، قرار است از هفته‌ی آینده دوباره آغاز شوند. فیروزآبادی می‌گوید که مصوبات شورای عالی فضای مجازی باید ضمانت اجرایی داشته باشند و به‌همین‌جهت، باید فکری اساسی در ساختار کلان کشور دررابطه‌با شوراهای عالی شود.

به‌اعتقاد دبیر شورای عالی فضای مجازی، وضع ایران در بخش ارتباطات نسبت به کشورهای منطقه بهتر است و زیرساخت‌های مناسب هم ایجاد شده‌اند؛ بااین‌حال وزارت ارتباطات، خود را موظف به راه‌اندازی خدمات پایه‌ی شبکه ملی اطلاعات نمی‌دانند؛ به‌همین‌دلیل اصرار مرکز ملی فضای مجازی بر واگذاری این طرح‌ها به بخش‌های خصوصی و عمومی با مسئولیت دولت است. به‌گفته‌ی فیروزآبادی، درنهایت قرار شده تا دولت همت بیشتری در اجرای طرح‌های خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات داشته باشد و تنها به حمایت از بخش خصوصی درصورت ورود به بخش توسعه‌ی پیامر‌سان اکتفا نکند.

وضعیت پیام‌رسان‌ها در کشور

دبیر شورای فضای مجازی می‌گوید به‌دلیل گسترده‌تر بودن جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیام‌رسان‌ها نسبت‌به جنبه‌ی اقتصادی آن‌ها، تاکنون سرمایه‌گذاران حاضر به فعالیت در این بخش نشده‌اند؛ بااین‌حال، شرایط اقتصادی و فنی حال حاضر کشور به‌گونه‌ای است که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بزرگ قادر به فعالیت و حیات در آن هستند و دولت باید در این زمینه حمایت بیشتری به عمل آورد. فیروزآبادی اضافه کرد که دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها اکنون در بخش پیام‌رسان‌ها فعال‌تر هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخشی از صحبت‌های خود به وضعیت تلگرام اشاره می‌کند. به‌گفته‌ی فیروزآبادی مذاکراتی با مدیران تلگرام شکل گرفته بود و تلگرام قول همکاری با ایران داده بود اما شکایات و جرایم زیاد و حتی عملیات تروریستی در آن فضا رخ می‌داد و به‌همین‌جهت فیلتر شد. پس از آن، به‌دلیل نیاز مردم به پیام‌رسان و شبکه‌ی مجازی که موردقبول شورای فضای مجازی است، قوه قضائیه اجازه داد تا پوسته‌های تلگرام به‌طور موقت فعال باشند و مردم از فیلترشکن نجات پیدا کنند؛ بااین‌حال استفاده از پوسته‌های تلگرام، آمریکایی‌ها را نگران کرد که ممکن است نتوانند توطئه‌های خود را عملی کنند؛ بنابراین پوسته‌ها را حذف کردند.

همراه اول و ایرانسل به‌زودی یک پیام‌رسان فراگیر ملی را با همکاری هم عرضه می‌کنند

ابوالحسن فیروزآبادی اعتقاد دارد که افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام ارتباطی به پوسته‌های تلگرام امن نداشت و درواقع مربوط به باگی در برنامه‌ی اصلی بود که یک شرکت خصوصی ایرانی ازطریق کراول (Crawl یا جمع‌آوری خودکار اطلاعات از یک منبع) اطلاعات مردم را جمع‌آوری کرده بود. فیروزآبادی تصریح می‌کند که البته، جمع‌آوری اطلاعات توسط این شرکت امر خلافی نبوده و تنها نام و شماره تلفن کاربر فاش شده است. به‌گفته‌ی فیروزآبادی، مشکل ایجادشده به‌دلیل نحوه‌ی حفاظت از این اطلاعات بود که بدون هرگونه اقدام حفاظتی، در یک بانک اطلاعات در دیتاسنتری ایرانی قرار گرفت.

ابوالحسن فیروزآبادی درمورد امنیت پیام‌رسان‌های بومی هم می‌گوید که مردم نباید نگران این موضوع باشند، چرا که با وجود انبوه اخبار جعلی درمورد نقض حریم خصوصی کاربران پیام‌رسان‌های بومی، تاکنون حتی یک مورد در این زمینه هم گزارش نشده است.

فیروزآبادی می‌گوید اکنون، حدود ۲۰ میلیون کاربر ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی مشغول فعالیت هستند اما به‌دلیل اینکه این پیام‌رسان‌ها تمامی نیازهای افراد را برطرف نمی‌کند، مردم هم‌زمان در پیام‌رسان‌های خارجی هم فعال هستند.

بنا به اعلام دبیر شورای عالی فضای مجازی، همراه اول و ایرانسل قرار است به‌زودی یک پیام‌رسان فراگیر ملی را با همکاری هم عرضه کنند.

ایران در برخورد با جرایم فضای مجازی پیش‌گام می‌شود

رئیس مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید با تمهیدات آمریکا، کاربران اینترنت در دنیا احراز هویت نمی‌شوند و پلتفرم‌های آمریکایی برای برخورد با جرایم مقاومت می‌کنند. همچنین، کنوانسیونی برای رسیدگی به جرایم فضای مجازی وجود ندارد، به‌همین‌دلیل ایران، روسیه و چین به‌دنبال تصویب کنوانسیونی در بخش جرایم هستند که تاکنون کشورهای غیرمتعهد جذب آن شده‌اند.

فیروزآبادی می‌گوید برخی جرایم در فضای مجازی در حوزه‌ی پلتفرم‌ها، حریم خصوصی و کسب‌وکار فرامرزی را در بر می‌گیرند و قوانین حال حاضر به‌نحو درست به آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند. بنابراین از مجلس درخواست کرده‌ایم تا در این زمینه به‌کمک شورای عالی فضای مجازی بیاید. فیروزآبادی اذعان کرد:

تا قبل از فضای مجازی، رسانه‌ها همه رسمی بودند ولی با توسعه‌ی فضای مجازی، رسانه‌های غیررسمی که کاربرمحور هستند، اقدام به انتشار اخبار دروغ در موضوع اختلافات قومی، اشکالات اجتماعی، سوءظن و اختلافات عقیدتی و فرهنگی می‌کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درانتها گفت با وجود شرایط سخت تحریم‌های آمریکایی، ما به‌شدت نگران اقدام آن‌ها در بستن پلتفرم‌های مورداستفاده‌ی مردم در کشور هستیم؛ به‌همین‌جهت باید در شبکه ملی اطلاعات یک سیستم‌عامل، درگاه ورودی فضای مجازی، پلتفرم‌های سلامت، آموزش، رسانه، اطلاع‌رسانی و دولت الکترونیک بومی داشته باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات