راهنمای نظارت بر آموزش مجازی از سوی وزیر ارتباطات ارائه شد

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
با شروع سال تحصیلی جدید و سهم بزرگ فضای مجازی در آموزش، وزیر ارتباطات به نظارت درست والدین بر آموزش مجازی و استفاده‌ی به‌جای دانش‌آموزان از اینترنت تأکید کرد.
تبلیغات

با وجود اما و اگرهای فراوان در بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری، وزارتخانه‌های ارتباطات و آموزش و پرورش، تمهیداتی را برای آموزش مجازی در نظر گرفته‌‌اند. بااین‌حال، درنهایت آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس از شنبه ۱۵ شهریورماه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت حضوری بازگشایی خواهند شد و تا زمانی‌که رعایت پروتکل‌ها کارساز باشد، اصل بر حضور دانش‌آموزان در مدارس است.

در همین راستا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در صفحه‌ی اینستاگرام خود اطلاعاتی در خصوص نحوه‌ی استفاده و فعال‌سازی بسته‌ی اینترنتی رایگان برای دانش‌آموزان و همچنین توصیه‌هایی برای مراقبت از فرزندان در فضای مجازی ارائه کرد.

وزیر ارتباطات از والدین خواست تا در صورت استفاده‌ی فرزندان از کامپیوتر یا لپ‌تاپ، با استفاده از قابلیت Family Safety که در سیستم‌عامل ویندوز قرار داده شده است، از حضور فرزندان در فضای مجازی مراقبت کنند. وی همچنین استفاده از ابزار Google family link را روی گوشی و تبلت، جهت مدیریت دسترسی‌ و نظارت بر کودکان ضروری دانست.

آذری جهرمی به آن دسته از والدین که هنوز موفق به خریدن گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ نشده‌اند، استفاده از تبلت ایرانی را پیشنهاد کرد و تبلت ایرانی‌اسلامی «انارستان» را برای آموزش مجازی به‌علت بهره‌مند بودن از تمام ابزارهای مدیریت والدین مناسب دانست.

وزیر ارتباطات همچنین از ارائه‌ی سیم‌کارت‌های مخصوص کودکان توسط اپراتورها خبر داد و از والدینی که از سیم‌کارت خود برای آموزش مجازی دانش‌آموزان استفاده می‌کنند، درخواست کرد تا بسته اختصاصی شاد را روی سیم‌کارت خود فعال کنند. به‌گفته‌ی‌ آذری جهرمی، در صورت فعال کردن بسته اختصاصی شاد، دسترسی به اینترنت تنها برای تعدادی از سایت‌های مورد تأیید وزارت آموزش‌وپرورش امکان‌پذیر خواهد بود و والدین می‌توانند با تعریف یک کد دستوری ستاره مربع، امکان جابجایی بسته فعال را فراهم کنند و از بسته عادی خود استفاده کنند.

سیم‌کارتی تحت عنوان سیم‌کارت شاد توزیع نخواهد شد

وزیر ارتباطات در ادامه اعلام کرد که شبکه‌های اینترنت خانگی نیز موظف به تعریف و امکان فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی بسته‌ی شاد شده‌اند و به‌همین‌خاطر، دیگر سیم‌کارتی تحت عنوان سیم‌کارت «شاد» عرضه نخواهد شد. وی به سوءاستفاده‌ی کلاه‌برداران جهت فروش سیم‌کارت‌هایی با این عنوان هشدار داد. بااین‌حال، پیش از این وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که سیم‌کارت شاد با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد محیطی ایمن برای دانش‌آموزان در شبکه‌های مجازی عرضه خواهد شد.

آذری جهرمی در مورد هزینه‌های اینترنتی به پوشش اینترنتی رایگان در تمام مدارس کشور به اینترنت پرسرعت اشاره و هزینه‌های استفاده از اینترنت در مدارس را هم رایگان اعلام کرد. وی همچنین افزود که با ابلاغ به تمامی اپراتورها، استفاده از شبکه‌ی شاد برای همه‌ی دانش‌آموزان رایگان خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به هشیاری والدین برای استفاده‌ی فرزندان از فضای مجازی تأکید کرد و نظارت والدین بر فرزندان را جهت رهانشدن آن‌ها در فضای مجازی ضروری دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات