منطقه ۶ تهران درراستای تحقق تهران هوشمند، غیرحضوری می‌شود

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
منطقه ۶ تهران براساس برنامه‌ی تهران هوشمند به‌عنوان پایلوت طرح «منطقه غیرحضوری» شهرداری انتخاب شد.
تبلیغات

شهر هوشمند، به شهری گفته می‌شود که از چارچوب فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای ارتقای کیفیت و عملکرد خدمات شهری مانند انرژی، حمل‌و‌نقل و آب و برق به منظور کاهش مصرف منابع، تلفات و هزینه‌های کلی، استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، با کمک چراغ‌های راهنمایی هوشمند، اطلاعات از حسگرهای تعبیه شده در شهر مانند خودروها دریافت شده و به‌صورت لحظه‌ای و آنی تصمیماتی هوشمندانه برای زمان‌های مواجهه با تراکم بالای ترافیک در شهرها اتخاذ می‌شود. خودروهای یکپارچه شده در سیستم هوشمند شهری به پارکومترها و ترمینال‌های شارژ الکتریکی متصل می‌شوند و بهترین راه را برای رسیدن به مقصد شهروندان مشخص می‌کنند. درواقع یک شهر هوشمند از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و بر اساس سیاست‌های تدوین شده توسط مدیران شهری می‌تواند جهت‌گیری‌های متفاوتی نیز داشته باشد. در همین راستا منطقه ۶ شهرداری تهران «غیرحضوری» می‌شود.

به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، روز ۱۲ شهریور نشستی با محوریت طرح منطقه‌ی غیرحضوری برگزار شد. در این نشست تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ در گفت‌وگو با محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ابعاد مختلف طرح «منطقه غیرحضوری» و همچنین پهنه بندی هوشمند شهری را بررسی کردند.

به گفته مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، شهروندان در گام اول این مسیر به‌طور تدریجی قادر خواهند بود چیزی حدود ۸۰ درصد از سرویس‌های شهری را بدون نیاز به مراجعه حضوری به شهرداری‌ها و با استفاده از درگاه‌های الکترونیک و میز خدمت و دفاتر خدمات الکترونیک شهر دریافت کنند. کارگروهی متشکل از نمایندگان دو مرکز و با اولویت دو حوزه درآمد و شهرسازی نیز موظف به پیگیری اجرای این طرح خواهند شد.

پهنه‌بندی هوشمند شهری، محور دیگر این جلسه بود و پس از تبادل‌نظرها، ناحیه ۱ منطقه ۶ برای اجرای آزمایشی آن انتخاب شد. در همین راستا پروژه‌هایی نیز برای عملیاتی شدن مشخص و معرفی شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات