وزیر ارتباطات: فعال‌شدن اجباری رومینگ بین‌الملل شایعه است

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات به انتشار خبری مبنی بر فعال‌شدن اجباری رومینگ کاربران تلفن همراه که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، واکنش نشان داد.
تبلیغات

از چند روز پیش، برخی افراد در فضای مجازی از فعال‌شدن اجباری رومینگ بین‌الملل حرف به میان آوردند که باعث افزایش هزینه‌های آن‌ها شده است. باتوجه‌به گستردگی خبر، وزیر ارتباطات به آن واکنش نشان داد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در استوری اینستاگرام خود اعلام کرد که فعال‌کردن سرویس رومینگ توسط اپراتورها با کسر مبالغی از حساب‌ مشترکان شایعه است.

جهرمی درابتدا تعریفی از رومینگ بین‌الملل ارائه داد؛ براساس این تعریف، زمانی‌که فرد به مسافرت خارج از کشور می‌رود، سیم‌کارت او قابلیت فعال‌شدن در شبکه‌ی تلفن همراه کشور مقصد را دارد و در این حالت، رومینگ برای سیم‌کارت وی فعال می‌شود. جهرمی اضافه کرده که تماس گرفتن یا استفاده از اینترنت در حالت رومینگ بسیار گران‌قیمت است و کاربرد تجاری دارد.

بااین‌حال آن‌گونه که وزیر ارتباطات توضیح می‌دهد، فعال‌شدن سیم‌کارت در شبکه‌ی کشور مقصد، بدون برقرارکردن تماس، هیچ هزینه‌ای برای کاربر در بر نخواهد داشت. جهرمی همچنین گفته که سرویس رومینگ بین‌الملل پیش‌تر تنها در صورت نیاز و با درخواست مشترک و با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی فعال می‌شد؛ اما با فراگیرشدن سفر اربعین و برای راحتی مردم، این سرویس مدتی است که به‌صورت پیش‌فرض برای تمام مشترکان اپراتورها فعال است.

جهرمی: فعال بودن سرویس رومینگ تازمانی‌که به مسافرت خارج از کشور نرفته‌اید و استفاده‌ای از سیم‌کارت نداشته‌اید، هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد

بااین‌حال باید دقت داشت که فعال‌بودن خدمات رومینگ بین‌الملل درصورت خارج‌نشدن از کشور، هیچ هزینه‌ای برای مشترک در بر نخواهد داشت. جهرمی می‌گوید این شایعه تنها یک دروغ شاخ‌دار است. جهرمی درادامه‌ی توضیحات خود گفته است که مشترکان تلفن همراه می‌توانند در هر زمانی، خدمات رومینگ بین‌الملل را با کدهای دستوری مشخص‌شده غیرفعال کنند. در این صورت، مسافران به خارج از کشور باید قبل از سفرکردن، اقدام به فعال‌سازی سرویس رومینگ خط خود کنند، درغیراین‌صورت سیم‌کارت شخص در خارج از کشور قابل استفاده نخواهد بود.

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که عامل پخش این شایعات از دو حالت خارج نیست؛ یا اینکه موضوع در مناطق مرزی کشور مطرح و سپس خبر آن در سایر نقاط منتشر شده است؛ یا اینکه یک شبکه‌ی پخش شایعه در شبکه‌های اجتماعی، با هر هدف ممکن، در کشور فعال شده که به اطلاعات اپراتورها دسترسی پیدا کرده‌اند و با پخش شایعه، عکس‌العمل مردم، و درنتیجه قدرت پخش شایعه را با تعداد کدهای دستوری غیرفعالسازی رومینگ بین‌الملل شماره‌گیری‌شده ارزیابی می‌کنند.

جهرمی خبر داده که درصورت صحت گزینه دوم، لازم است دستگاه‌های ذیربط در شناسایی این شبکه‌ها یک بررسی دقیق به عمل بیاورند و نسبت به برخورد با عوامل آن اقدام کنند.

جهرمی درپاسخ به سؤال کاربرای در این مورد که آیا غیرفعال‌سازی خدمات رومینگ بین‌الملل دارای منفعتی است یا خیر، گفته است: «به‌صورت کلی خیر، اما به شهروندان نقاط مرزی کشور توصیه می‌شود به‌دلیل آنکه ناخواسته در معرض پوشش شبکه موبایل کشورهای همسایه قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از رومینگ اجباری و برقراری تماس به‌صورت رومینگ بین‌الملل ناخواسته این سرویس را روی سیم‌کارت‌های خود غیرفعال کنند.»

وزیر ارتباطات درانتهای صحبت‌های خود اطمینان داده است که این وزارت‌خانه نسبت به حق‌الناس حساس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات