قیمت موبایل در بازار به ثبات رسید

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
قیمت گوشی هوشمند پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان در ۶ هفته‌ی اخیر، ثباتی نسبی را تجربه می‌کند.
تبلیغات

۱۵ تیر اعلام شد که واردات و رجیستر گوشی با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو به کشور ممنوع است. البته این تصمیمی جدید نبود و براساس بررسی زومیت، مشخص شد که از اسفند ۱۳۹۸، واردات این دسته از گوشی‌ها به‌دلیل کمبود منابع ارزی ممنوع بوده است.

ازآنجاکه فعالان حوزه‌ی تلفن همراه از این موضوع باخبر بودند، قیمت گوشی به‌تدریج افزایش می‌یافت؛ اما با اعلام خبر ممنوعیت واردات گوشی با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو، افزایش قیمت‌ها سرسام‌آور شد. نوسان قیمت‌های چند مدل گوشی را در ۱۴ تا ۱۸ تیر مشاهده می‌کنید که پس از این تاریخ، قیمت‌ها اندکی کاهش یافتند.

مدل گوشی

۱۴ تیر

۱۵ تیر

۱۶ تیر

۱۷ تیر

۱۸ تیر

آیفون 11 پرو اپل

، ۲۵۶ گیگابایت و رجیسترشده

۳۱،۹۹۹،۰۰۰

۳۲،۹۵۰،۰۰۰

۳۳،۱۵۰،۰۰۰

تا ۴۰،۱۹۰،۰۰

۳۹،۰۰۰،۰۰۰

۳۹،۵۰۰،۰۰۰

ردمی نوت ۸ پرو

مشکی، ۱۲۸ گیگابایت با گارانتی ۱۸ ماهه

۵،۳۹۰،۰۰۰

۵،۶۹۹،۰۰۰

۵،۶۹۹،۰۰۰ تا ۶،۰۵۰،۰۰۰

۶،۰۵۰،۰۰۰

۵،۷۵۰،۰۰۰

گلکسی ای ۷۱

مشکی، ۱۲۸ گیگابایت با گارانتی ۱۸ ماهه

۹،۴۹۰،۰۰۰

۹،۹۰۰،۰۰۰

۱۰،۲۰۰،۰۰۰ تا ۱۲،۳۹۰،۰۰۰

۱۲،۳۹۰،۰۰۰

۱۰،۹۹۰،۰۰۰

آیفون اس ای ۲۰۲۰

مشکی، ۱۲۸ گیگابایت و رجیسترشده

۱۳،۲۰۰،۰۰۰

۱۴،۶۰۰،۰۰۰

۱۴،۶۰۰،۰۰۰ تا ۱۷،۰۰۰،۰۰۰

۱۷،۰۰۰،۰۰۰

۱۶،۲۰۰،۰۰۰

هواوی وای ۹ اس

مشکی، ۱۲۸ گیگابایت با گارانتی ۱۸ ماهه

۶،۱۵۰،۰۰۰

۶،۱۵۰،۰۰۰

۶،۱۵۰،۰۰۰

تا ۶،۲۵۰،۰۰۰

۶،۱۵۰،۰۰۰

۶،۱۵۰،۰۰۰

گلکسی نوت ۱۰ لایت

قرمز، ۱۲۸ گیگابایت با گارانتی ۱۸ ماهه

۱۲،۷۰،۰۰۰

۱۸،۲۰۰،۰۰۰

۱۸،۲۰۰،۰۰۰

تا ۱۷،۲۰۰،۰۰۰

۱۷،۲۰۰،۰۰۰

۱۶،۱۰۰،۰۰۰

رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن واردکنندگان موبایل ماه پیش گفته بود بیش از سه ماه است که ۵۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در گمرک دپو شده؛ چراکه ارزی برای ترخیص آن‌ها تخصیص داده نشده و این موضوع بارها اطلاع‌رسانی شده است. حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست پیشین وزارت صمت، ۱۹ مرداد به خبرگزاری فارس اعلام کرد که از این موضوع مطلع نبوده و اکنون حتما روند ترخیص گوشی‌های انبارشده را بررسی و پیگیری می‌کند.

درنهایت به‌نظر می‌رسد که در یک هفته‌ی اخیر، قیمت گوشی در بازار به ثبات رسیده است که البته این ثبات با افزایش شدید قیمت برخی از محصولات مخصوصا، گوشی‌های بیش از ۳۰۰ دلار، همراه شده است. به‌گزارش انجمن واردات‌کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ایران، رئیس کمیسیون سامان‌دهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل گفته است که با پیگیری سرپرست وزارت صمت، ارز حاصل از صادرات به واردات موبایل تعلق گرفت. سپس ۱۰ روز مشخص شد تا طی آن، واردکنندگان با صادرکنندگان تهاتر انجام دهند و هرکسی که در صف ارز بود، ارز دریافت کند.

رضا قربانی می‌گوید درنتیجه‌ی این تلاش‌ها، اکنون قیمت تلفن همراه بیش از ۳۰۰ یورو و کمتر از ۳۰۰ یورو با نرخ فعلی ارز در تناسب است و حبابی وجود ندارد؛ درنتیجه، خریداران دیگر نباید نگرانی برای افزایش قیمت موبایل داشته باشند. به‌گفته‌ی قربانی، واردات گوشی اکنون فقط ازطریق اختصاص ارز حاصل از صادرات انجام می‌شود که به گوشی‌های بیش از ۳۰۰ یورو نیز اختصاص می‌یابد. همچنین، واردات این دسته گوشی‌ها به روال مسافری واقعی هم در جریان و حتی برای واردات تجاری نیز ارز تخصیص داده شده است.

رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل اعتقاد دارد که افزایش قیمت گوشی به‌دنبال کمبود کالا، نوسان نرخ ارز و تخصیص‌نیافتن آن اتفاق افتاد و اکنون قیمت‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد درمقایسه‌با قبل کاهش یافته‌اند. این در حالی است که بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد قیمت‌ها اکنون بعد از ۶ هفته به ثبات قبل رسیده‌اند و چندان کاهشی به‌چشم نمی‌خورد.

ما برای این منظور، قیمت گوشی‌هایی که ماه قبل بررسی کرده بودیم، دوباره در بازار جست‌وجو کردیم که نتیجه‌ی آن را درادامه مشاهده می‌کنید:

مدل گوشی

۷ تیر

۲۷ مرداد

 آیفون 11 پرو اپل، ۲۵۶ گیگابایت و رجیسترشده

۳۰،۰۰۰،۰۰۰

۳۴،۰۰۰،۰۰۰

ردمی نوت ۸ پرو مشکی، ۱۲۸ گیگابایت با گارانتی ۱۸ ماهه

۵،۳۰۰،۰۰۰

۵،۸۰۰،۰۰۰

گلکسی ای ۷۱ مشکی، ۱۲۸ گیگابایت با گارانتی ۱۸ ماهه

۸،۷۰۰،۰۰۰

۸،۷۰۰،۰۰۰

آیفون اس ای ۲۰۲۰ مشکی، ۱۲۸ گیگابایت و رجیسترشده

۱۴،۶۰۰،۰۰۰

۱۵،۲۰۰،۰۰۰

هواوی وای ۹ اس مشکی، ۱۲۸ گیگابایت با گارانتی ۱۸ ماهه

۵،۲۰۰،۰۰۰

۵،۶۰۰،۰۰۰

گلکسی نوت ۱۰ لایت قرمز، ۱۲۸ گیگابایت با گارانتی ۱۸ ماهه

۱۴،۰۰۰،۰۰۰

۱۲،۴۰۰،۰۰۰

قربانی درانتها اشاره کرد که به‌طور کلی تقاضا برای گوشی هوشمند بیش از ۳۰۰ یورو در کشور کاهش یافته و از ۸/۵ درصد در سال پیش به ۵ درصد رسیده است؛ درنتیجه در سال ۱۳۹۹، تاکنون ۹۵ درصد واردات به تلفن همراه کمتر از ۳۰۰ یورو اختصاص یافته است.

آیا شما در هفته‌ی اخیر گوشی هوشمند خریده و با کاهش قیمت مواجه شده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات