گزارش سال ۹۸ دیوار منتشر شد؛ انتشار ۹۸ میلیون آگهی در یک سال

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
دیوار، گزارش عملکرد سال ۱۳۹۸ خود را منتشر کرده است. این پلتفرم اعلام کرده که طی سال گذشته، میزبان بیش از ۹۸ میلیون آگهی بوده است.
تبلیغات

گزارش سال ۹۸ دیوار بر تأثیر این پلتفرم روی اقتصاد، کسب‌وکارها و محیط‌زیست و همچنین بررسی رفتار کاربرانش پرداخته است. در این گزارش تحولات سال ۹۸ و اقدامات مؤثر بر آن‌ها جهت بهبود کیفیت خدمات نیز بررسی شده است. آمار ارائه‌شده در گزارش سال ۹۸ دیوار نشان می‌دهد که این پلتفرم فروش کالای نو و دست دوم، درمجموع ۳۵ میلیون کاربر فعال دارد. این درحالی است که تعداد آگهی‌های منتشرشده در دیوار با رشد ۳۷ درصدی نسبت به سال ۹۷، در سال ۹۸ به بیش از ۹۸ میلیون آگهی رسیده است.

آمارهای ارائه‌شده توسط دیوار در رابطه با تعداد نصب این اپلیکیشن، نشان از این دارد که دیوار محبوب‌ترین اپلیکیشن ‌بازار است. براساس اطلاعات ارائه‌شده، دیوار با ۲۰ میلیون بار نصب که دو برابر تعداد نصب اپلیکیشن حاضر در رتبه‌ی دوم است، عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن بازار را به خود اختصاص داده است. با نگاهی به آمار استفاده کاربران نیز می‌توان فهمید که چرا این اپلیکیشن محبوب‌ترین اپ بازار است. دیوار اعلام کرده که بیش از ۹۴ درصد کاربران با استفاده از اپلیکیشن به سراغ دیوار می‌روند و تنها ۶ درصد ازطریق وب‌سایت، دیوار را چک می‌کنند. 

نمودار تعداد آگهی‌ها در طول ماه‌های مختلف نشان از این دارد که طی بهمن‌ماه و پیش از تأیید ورود کرونا به کشور، بیشترین آگهی‌ها ثبت شده است، حال آنکه شیوع کرونا باعث شده تا تعداد آگهی‌ها در پلتفرم دیوار نیز روندی نزولی در پیش بگیرد. ازجمله عواملی که به رشد بیشتر تعداد کاربران و استفاده از دیوار منجر شد، اضافه‌شدن ویژگی‌هایی مانند حالت تاریک و نسخه اندروید مخصوص نابینایان و پیوستن آی هوم به دیوار بود که به شفافیت قیمت مسکن در این پلتفرم کمک کرد.

کاهش ریسک سرمایه نیز ازجمله عواملی است که دیوار را تبدیل به مکانی امن برای کاربرانش کرده است؛ این موضوع را افزایش مبادلات نشان می‌دهد که به‌دنبال تلاش دیوار برای حفظ امنیت کاربران در زمان احراز هویت، محیط را برای درخطرانداختن سرمایه کاهش داده است.

محبوب‌ترین آگهی‌ها در دیوار

اما موضوع چه آگهی‌هایی بیشتر مردم را به دیوار می‌کشاند؟ گزارش دیوار نشان می‌دهد که املاک، وسایل نقلیه و سپس وسایل خانه بیشترین جست‌وجوی کاربران را تشکیل می‌دهند. این درحالی است که در سال ۹۸، از ازدیبهشت تا شهریورماه، درج قیمت مسکن و خودرو در دیوار ممنوع شد؛ اتفاقی که امسال نیز دوباره رخ داده اما همانند سال پیش، به‌نظر نمی‌رسد که در قیمت مسکن و خودرو تأثیری گذاشته باشد.

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

گفتنی‌است ۱۹/۳ درصد از معاملات بازار خودروی تهران ازطریق دیوار انجام می‌شود و به‌واسطه‌ی همین نقش پررنگ، دیوار در سال ۹۸ اقدام به راه‌اندازی پنل نمایشگاهی خودرو و سرویس کارشناسی در محل به‌اضافه‌ی فروش سفارشی کارنامه خودرو کرده است.

سهم بازار اجاره‌ی مسکن نیز که شامل ممنوعیت درج قیمت نشده است، در دیوار ۲۲/۲ درصد است؛ حال آنکه سهم این پلتفرم از کل بازار آنلاین اجاره مسکن ۹۶درصد است. بخش مربوط به آگهی‌های اجتماعی (درارتباط‌با رویدادها، موارد داوطلبانه و گم‌شده‌ها)، استخدام و سپس کسب‌وکار، به‌ترتیب، کم‌ترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند.

دیوار و تعداد کسب‌وکارهای فعال

دیوار با ایجاد امکان فعالیت برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ توانسته در سال ۹۸ بیش از ۴۴۷ هزار کسب‌و‌کار را در معرفی بهتر محصولات و خدمات خود یاری کند. از این میان، املاک با بیش از ۱۰۴ هزار کسب‌وکار فعال، محبوب‌ترین دسته میان کسب‌وکارهای فعال در سال ۹۸ بوده است. پس از املاک، رده‌ی مربوط به خانه و خدمات، بیش‌ترین تعداد کسب‌وکارهای فعال در دیوار را تشکیل داده‌اند.

شروع یک کسب‌و‌کار در ایران روندی طولانی دارد، درواقع این روند حداقل ۷۲ روز طول می‌کشد و ۱/۲ درصد درآمد سرانه آن کسب‌و‌کار هزینه در‌بر دارد. به همین جهت، تنها شروع فعالیت نیمی از ۴۴۷ هزار کارآفرین فعال دیوار باعث صرفه‌جویی ۱۴ میلیون دلاری دیوار برای کسب‌وکارها در سال گذشته شده است.

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

این کسب‌وکارها بیش از همه در تهران ساکن هستند؛ درواقع بیش از ۱۳۷ هزار از کلیه‌ی کسب‌وکارهای فعال. پس از تهران، خراسان رضوی با ۴۶ هزار و خوزستان با حدود ۲۸ هزار کسب‌و‌کار فعال قرار دارند.

نظارت دیوار بر آگهی‌ و چت‌ها

با حجم وسیع انتشار آگهی‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف و تمایل اقشار گوناگون برای استفاده از دیوار، بحث نظارت بر آگهی‌ها بسیار جنجال‌برانگیز محسوب می‌شود. درواقع به‌دلیل این گستردگی استفاده، دیدن هرگونه مضمون و خدماتی روی دیوار چندان عجیب به‌نظر نمی‌رسد. به همین علت، دیوار بر منتشرنشدن آگهی کالاهای ممنوعه و خلاف قوانین خود، مواردی که حقوق مولف درنظر گرفته نشده یا غیراوریجینال هستند، تصاویر خلاف عرف و چهره اشخاص، درج شماره حساب یا کارت و دریافت هزینه‌ی کالا پیش از ارسال نظارت جدی می‌کند.

به گزارش دیوار، بیش از ۷۶ درصد از آگهی‌های ارسال‌شده‌ی کاربران تأیید و ۲۳ درصد آن‌ها نیز رد می‌شوند. درمیان متوسط ۵۰۰ هزار آگهی که هرروز بررسی می‌شوند، تعداد آگهی‌های ردشده در دیوار به‌طور متوسط و روزانه، ۱۷۷هزار مورد است.

البته بیشترین دلیل ردشدن آگهی‌ها، تکراری‌بودن درخواست است.

نمودار دلیل رد شدن آگهی های دیوار

ابزار چت هم می‌تواند مکانی برای رخ‌دادن برخی سوءاستفاده‌ها و تخلف شود. دیوار در طول ماه، بر ۳۰۰ هزار چت نظارت و ۲۰ هزار کاربر را به‌دلیل رفتار ناهنجار بازخواست می‌کند که از این تعداد، ۱۴ هزار نفر دیگر امکان چت‌کردن در این پلتفرم را نخواهند یافت.

دیوار ازطریق فراهم‌آوردن امکان فروش کالای دست دوم به‌صورت وسیع توانسته کمک‌هایی به محیط‌زیست نیز بکند. این کمک‌ها ازطریق کاهش مصرف آب برای تولید محصول جدید و کاهش زباله به‌دلیل دورانداختن کالاهای قدیمی و بلااستفاده به‌کمک محیط‌زیست می‌آیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات