روند ثبت دامنه‌های اینترنتی با هویت ایرانی آهسته شده است

سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سرعت ثبت دامنه های اینترنتی کاهش پیدا کرده است و گزارش‌ها، خبر از ثبت تنها ۱۷ هزار دامنه در ۵ ماه اخیر می‌دهد.
تبلیغات

آمار ثبت سایت‌های اینترنتی با هویت ایرانی در پنج ماه اخیر، به‌ کُندی ثبت دامنه‌های اینترنتی اشاره می‌کند و به‌نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا بر این مسئله بی‌تأثیر نبوده است.

طبق بررسی‌های کاربران ایرانی از وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی، تا مرداد امسال حدود یک‌میلیون و ۲۱۷ هزار و ۲۶۳ سایت با دامنه‌ی ایرانی در کشور فعال است. این آمار در حالی است که تا پایان سال ۱۳۹۸ شمار سایت‌های اینترنتی با هویت ایرانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار سایت اعلام شده بود و بر‌همین‌اساس در پنج ماهه‌ی نخست سال جاری، تنها ۱۷ هزار سایت اینترنتی به این تعداد اضافه شده است.

ثبت پسوند برای سایت‌های اینترنتی، یکی از ملزومات ایجاد کسب‌وکارهای جدید محسوب می‌شود؛ از‌این‌رو، می‌توان گفت کرونا بر این بخش تأثیراتی منفی گذاشته و باعث شده است کسب‌وکارهای جدید آنچنان که باید، به ثبت دامنه‌ای برای خود اقدام نکنند.

مطابق اعلام مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی، تا پایان سال ۱۳۹۷ حدود یک‌میلیون دامنه‌ی اینترنتی در ایران ثبت‌شده بود که در پایان سال ۱۳۹۸ با ثبت ۲۰۰ هزار سایت جدید، تعداد ثبت دامنه‌های اینترنتی به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار سایت رسید. حال در سال ۱۳۹۹، با اینکه تقریبا نیمی از سال طی شده، تنها ۱۷ هزار پسوند جدید به این آمار اضافه شده است.

طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده از تعداد دامنه‌های اینترنتی، پسوند دات آی آر (ir.) با تعداد یک‌میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۸۴، بیشترین پسوند سایت‌های ایرانی را ازآنِ خود کرده و در صدر دامنه‌های ثبت‌شده‌ی فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد. پسوند net.ir نیز با ۲۹ پسوند، کمترین میزان ثبت دامنه را در میان سایت‌های ایرانی دارد.

درادامه، شمار پسوندهای ثبت‌شده در برخی دامنه ها را مشاهده می‌کنید:

  • پسوندهای ثبت‌شده co.ir بالغ بر ۴۰۰۴ دامنه
  • دامنه‌های ثبت‌شده با پسوند فارسی ایران ۱۷۲۷ دامنه
  • دامنه‌های ثبت‌شده با پسوند ac.ir حدود ۱۲۸۴ دامنه
  • دامنه‌های ثبت‌شده با پسوند sch.ir حدود ۲۵۲ دامنه
  • دامنه‌های ثبت‌شده با پسوند org.ir بالغ بر ۲۷۹
  • دامنه‌های ثبت‌شده با پسوند id.ir بالغ بر ۵۹۳

تا قبل از این آمار، ایران ازنظر رشد دامنه‌ی اینترنتی در میان چهار کشور نخست دنیا قرار داشت و از این منظر از کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی و ترکیه بالاتر قرار می‌گرفت؛ اما در وضعیت حاضر، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی رتبه‌ی جدیدی در‌این‌باره اعلام نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات