رگولاتوری: افزایش قیمت بسته های اینترنت تلفن همراه غیرقانونی است

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
پس از سه روز ابراز گلایه نسبت به افزایش یافتن قیمت اینترنت اپراتورهای موبایل، امروز ۱۴تیرماه، سازمان تنظیم مقررات به این موضوع واکنش نشان داد.
تبلیغات

چند روزی می‌شود که کاربران در فضای مجازی، خبر از افزایش قیمت اینترنت همراه می‌دهند. به‌گفته‌ی کاربران، حجم بسته‌های اینترنتی اپراتورهای موبایل درحالی کاهش یافته که قیمت بسته‌ی پیشین با حجم نصف یا حتی کمتر، جایگزین آن شده است. در یک مورد دیگر نیز، کاربران می‌گویند ۸۰درصد حجم بسته به استفاده‌ی داخلی اختصاص یافته و حجم بین‌الملل تنها ۲۰درصد بسته را شامل شده است.

درنهایت، امروز، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در توئیتی نسبت به افزایش‌یافتن قیمت بسته‌های اینترنت موبایل واکنش نشان داد. او در توییت خود نوشت:

بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، درحالی‌که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد— حسین فلاح جوشقانی (@hfallahj) July 4, 2020

مسئله‌ای که در این میان وجود دارد، این است که آیا افزایش قیمتی خارج از تعرفه‌ی کف و سقف اینترنت تعیین‌شده ازسوی رگولاتوری رخ داده است؟ پاسخ خیر است.

با پیگیری‌های زومیت از دفتر ارتباطات سازمان تنظیم مقررات متوجه می‌شویم که تعرفه‌ی اعلامی ازسوی اپراتورهای مسلط یا SMP (اپراتورهایی با دراختیارداشتن بیش از ۱۰درصد از سهم بازار) از محدوده‌ی تعیین‌شده توسط رگولاتوری بالاتر نبوده است؛ بااین‌حال اپراتورهای SMP براساس مصوبه شماره ۲۶۶ باید پیش از تعیین تعرفه‌ی جدید از سازمان رگولاتوری تأییدیه دریافت کنند؛ براین‌اساس، آن‌ها تخلفی مرتکب شده و به‌همین علت نیز اخطار دریافت کرده‌اند.

براساس مصوبه ۵ جلسه ۲۳۷ رگولاتوری:

سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم­کارت ­های دائمی مستقل از فناوری به ازای هر کیلو بایت چهاردهم (۰/۴ ریال) ریال تعیین می‌شود. اپراتورهای تلفن همراه می ­توانند با رعایت شرایط رقابتی و تعرفه­ تعیین شده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا براساس کیلو بایت، بسته ­های مختلف تعرفه­ ای را نیز متناسب با نیاز مشترکین تعریف و با رعایت سایر مقررات و شرائط پروانه خود ارایه کنند.

مجید حقی، معاون سازمان تنظیم مقررات، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته‌است که براساس بررسی‌های رگولاتوری، بخشی از تغییر بسته‌های اینترنت اپراتورهای موبایل مربوط به افزایش قیمت بوده و بااینکه تغییر قیمت بسته‌های اینترنت، امری معمول بین اپراتورها است اما اکنون این تغییر قیمت‌ها مبتنی بر افزایش تعرفه بوده و رگولاتوری تغییر بسته‌ی اینترنت اپراتورهای موبایل را به «بسته افزایشی» تعبیر می‌کند.

حقی همچنین خبر داده که با مهلت یک‌روزه به اپراتورها، آن‌ها موظف هستند تا همین امروز (شنبه) تغییرات را اصلاح کرده و بسته‌ها را به حالت قبل بازگردانند. وی از عودت مبالغ کاربرانی که طی این سه روز بسته‌ی اینترنت فعال کرده بودند نیز خبر داده و در این زمینه گفته است که بسته‌ی اینترنت این افراد با مبالغ قبلی برایشان اصلاح شده و مبالغ اضافه به حساب‌شان عودت داده می‌شود؛ اما درصورتی‌که حداکثر تا فردا این بسته‌ها اصلاح نشود، کاربران باید موضوع را ازطریق سامانه ۱۹۵ گزارش و مطالبه کنند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات