فروش گوشی‌های هواوی فاقد سرویس گوگل با فرم آشنایی با ویژگی‌های گوشی

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
خریداران گوشی‌های هواوی بدون سرویس‌های گوگل، در ایران «فرم آشنایی با ویژگی‌های گوشی» را امضاء می‌کنند؛ اما در این فرم چه اطلاعاتی ذکر شده است؟
تبلیغات

ماه مه سال گذشته، ایالات متحده هواوی را در فهرست سیاه خود قرار داد. بدین ترتیب هیچ‌یک از شرکت‌های آ‌مریکایی حق همکاری با هواوی را نداشتند و این اتفاق نقطه‌ی آغازی برای دردسرهای شرکت چینی بود. کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند هواوی که با کنار زدن اپل، جایگاه دوم بازار موبایل را در اختیار داشت و تهدیدی برای سامسونگ نیز به‌حساب می‌آمد، به‌موجب تحریم‌های آمریکا دیگر نمی‌توانست از سرویس‌های گوگل در محصولاتش استفاده کند؛ تصور گوشی اندروید بدون پلی استور، یوتیوب، گوگل مپ و جیمیل بسیار دشوار می‌نماید.

هواوی برای پیش‌گیری از بحران پیش‌آمده، HMS یا «سرویس‌های موبایل هواوی» را به‌عنوان جایگزینی برای سرویس‌های گوگل معرفی کرد؛ پلتفرمی که حساب کاربری Huawei ID، سرویس ابری هواوی، دستیار دیجیتال هواوی، ابزارهای استریم موسیقی و ویدئو، مرورگر هواوی و فروشگاه اپلیکیشن AppGallery را دربرمی‌گیرد و مطابق وعده‌ی هواوی قرار است تمام نیازهای کاربران و توسعه‌دهندگان را مرتفع سازد. در حال حاضر واقعیت با آنچه چینی‌ها وعده داده بودند، فاصله دارد، فروشگاه‌ AppGallery بسیاری از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های محبوب اندروید را ارائه نمی‌دهد و توسعه‌دهندگان از کیت‌های توسعه‌ی هواوی استقبال چندانی نکرده‌اند. در نظر داشته باشید فقدان سرویس گوگل به معنای عدم امکان نصب اپلیکیشن‌های مطرح این شرکت اعم از گوگل مپ و جیمیل نیست و عموم اپلیکیشن‌های اختصاصی غول دنیای فناوری قابلیت اجرا روی گوشی‌های هوآوی را دارند.

براساس بررسی‌های زومیت، فروشگاه AppGallery در دسترس کاربران ایرانی نبود، اما از اسفندماه این مشکل مرتفع شده و در دسترس کاربران ایرانی نیز قرار گرفته است و تعدادی از اپلیکیشن‌های محبوب و پرکاربرد داخلی نیز براثر فقدان سرویس‌های گوگل، یا روی گوشی‌های جدید گروه هواوی (شامل محصولات هواوی و آنر) نصب نمی‌شوند یا عملکرد صحیحی روی آن‌ها ندارند. هواوی وعده داده که با همکاری توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های پرکاربرد داخلی مسائل مربوط به اجرای اپلیکیشن‌های بومی در HMS را مرتفع کند و در روزهای آینده این مساله حل می‌شود. اسنپ و تپسی دو مثال مهم در این خصوص هستند که پیش‌تر قابلیت اجرا نداشتند اما در گوشی‌های جدید هواوی و با همکاری توسعه‌دهندگان، بدون مشکل اجرا می‌شوند.

مشاهدات میدانی زومیت نشان می‌دهد که هواوی در زمان فروش گوشی‌های هوشمند خود، برگه‌ای با عنوان «فرم آشنایی با ویژگی‌های گوشی» را نیز به‌ امضای خریدار می‌رساند. در این برگه بخش کوچکی به نبود سرویس‌های گوگل در گوشی و تایید خریدار مبنی بر اطلاع‌رسانی فروشنده به وی اشاره دارد.

برخی از مشتریان توضیحات کاملی از جانب فروشندگان هواوی دریافت می‌کنند و درک درستی از HMS پیدا می‌کنند ولی در بعضی موارد نیز اطلاعات ارائه شده توسط فروشندگان کافی نبوده و مشتری درک درستی از HMS و نبود سرویس‌های گوگل ندارد و پس از خرید و آغاز استفاده، با عملکرد ناقص گوشی و عدم امکان نصب برخی اپلیکیشن‌های ضروری روبرو شوند. حتی بند یاد شده در توافق‌نامه نیز توضیحات شفافی ارایه نداده است و تنها به ذکر جمله‌ی «آیا اطلاع‌رسانی راجع به نصب نبودن برنامه‌های گوگل صورت گرفته است؟» بسنده کرده است در حالی که عدم پشتیبانی از سرویس‌های گوگل امکان نصب برخی از اپلیکیشن‌های ضروری کاربران ایرانی را نیز سلب می‌کند.

اگرچه گرفتن تعهد از کاربر، مسئولیت فقدان سرویس‌های گوگل را از هواوی سلب می‌کند؛ اما نباید فراموش کرد که تعداد زیادی از خریداران، از پیامد‌ها و دردسرهای نبود این سرویس‌ها، اطلاعی ندارند و از دانش فنی کافی برای جست‌وجو و یافتن راهکارهای دور زدن تحریم هواوی و نصب مجموعه‌ی GMS‌ نیز برخوردار نیستند.

طی بررسی زومیت از گوشی آنر 9X پرو که آن هم از HMS بهره می‌برد، در حال حاضر با فقدان سرویس‌های گوگل، شرایط نصب و استفاده از اپلیکیشن‌های به صورت زیر خواهد بود:

نام نرم‌افزار یا بازی

اجرا روی آنر ۹ ایکس پرو

نام نرم‌افزار یا بازی

اجرا روی آنر ۹ ایکس پرو

گوگل مپ

اجرا شد

شیپور

اجرا همراه‌با پیغام خطا

جیمیل

اجرا بدون امکان استفاده از سرویس جیمیل

آچاره

اجرا شد

گوگل کروم

اجرا شد

استادکار

اجرا شد

یوتیوب

اجرا نشد

همراه من

اجرا شد

گوگل کیپ

اجرا نشد

ایرانسل من

اجرا شد

توئیتر

اجرا شد

سینماتیکت

اجرا شد

اینستاگرام

اجرا شد

آپ

اجرا شد

واتساپ

اجرا شد

تومن

اجرا شد

تلگرام

اجرا شد

فون‌پی

اجرا شد

ترلو

اجرا همراه‌با پیغام خطا

همراه کارت

اجرا نشد

مایکروسافت تیمز

اجرا همراه‌با پیغام خطا

همراه بام ملی

اجرا شد

ویز

اجرا شد

همراه بانک سپه

اجرا شد

نشان

اجرا شد

نوردوی‌پی‌ان

اجرا شد

بلد

اجرا شد

لست‌پس

اجرا شد

تپسی

اجرا نشد

شیر-ایت

اجرا شد

اسنپ

اجرا نشد

اسپاتیفای

اجرا شد

اسنپ‌مارکت

اجرا همراه‌با پیغام خطا

آپارات

اجرا شد

دیجی‌کالا

اجرا شد

خلافی

اجرا شد

کافه‌بازار

اجرا شد

آسفالت ۹ و ۸

فقط نسخه‌ی ۸ اجرا شد

دیوار

اجرا شد

Call of Duty

با گرافیک و نرخ‌فریم Very High‌ اجرا شد

دیدگاه شما کاربر عزیز زومیت در این‌باره چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات