اپلیکیشن‌هایی با موضوع کرونا اجازه ندارند اطلاعات شخصی کاربر را دریافت و ذخیره کنند

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
برنامه‌های کاربردی تأییدشده‌ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با موضوع کرونا اجازه‌ ندارند کدملی و شماره‌‌تلفن و سایر اطلاعات کاربر را دریافت و ذخیره‌ کنند.
تبلیغات

۱۹ اسفند، سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دستورالعملی منتشر و سامانه‌های تأییدشده را ملزم کرد از آن پیروی کنند. این دستورالعمل باتوجه‌به راه‌اندازی سامانه‌های نرم‌افزاری و برنامه‌های کاربردی متعدد درزمینه‌ی بیماری کرونا و با نام «دستورالمعل شناسایی و معرفی سامانه‌ها / برنامه‌های کاربردی موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در‌رابطه‌با موضوع کرونا» منتشر شده است.

در این دستورالعمل، نوشته شده است تمام سامانه‌ها (Websites) و برنامه‌های کاربردی (Applications) باید منطق و الگوریتم برنامه‌ی خود شامل سؤال‌ها، پاسخ‌ها، مکانیزیم طبقه‌بندی و ارا‌‌ئه‌ی توصیه را مطابق دستورالعمل ستاد کرونا اجرا کنند. همچنین، شرکت‌ها بعد از اطمینان از انطباق منطق برنامه‌ی خود با دستورالعمل ستاد کرونا، باید تأییدیه‌ی انطباق را از معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کنند.

در بند چهارم دستورالعمل، تأکید شده است سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی اجازه ندارند کدملی و شماره‌تلفن یا سایر اطلاعات کاربر را دریافت و ذخیره کنند. همچنین اگر کاربر در وضعیت زرد و قرمز قرار گیرد، طبق دستورالعمل ستاد کرونا، باید کاربر را برای ثبت و پیگیری وضعیت سلامت خود به‌صورت متمرکز به سامانه‌ی salamat.gov.ir هدایت کنند.

در دستورالعمل سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، نوشته است مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات این وزارتخانه سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی را در مدت ۲۴ ساعت از نظر فنی بررسی می‌کند و درصورت تأییدشدن، نماد ستاد کرونا به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. در بند آخر دستورالعمل، آمده است فهرست سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی دارای نماد در وب‌سایت salamat.gov.ir به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌شود که تا این لحظه، برنامه‌های مذکور در وب‌سایت گفته‌شده قرار نگرفته‌اند.

چند روز پیش، گفته شده بود گوگل‌پلی اپلیکیشن وزارت بهداشت (AC19) را از پلتفرم خود حذف کرده است؛ اپلیکیشنی که برای کمک به تشخیص علائم کرونا منتشر شده است. ZDNet دلیل این موضوع را «ادعاهای گمراه‌کننده» عنوان کرده بود؛ زیرا عفونت کووید ۱۹ مسئله‌ای نیست که تشخیص آن ازطریق اپلیکیشن امکان‌پذیر باشد. ZDNet همچنین نوشته بود اپلیکیشن سامانه‌ی مقابله با کرونا این نگرانی را ایجاد کرده است که دولت ایران در حال جاسوسی از مردم است. بعد از این ماجرا، آواست نیز بعد از بررسی اپلیکیشن در سامانه‌ی هوشمند مبارزه با تهدیدات موبایلش گفته بود این برنامه اطلاعاتی فراتر از نیاز را جمع‌آوری و برای توسعه‌دهنده ارسال می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات