نرخ رشد جرایم فیشینگ ۵۵ درصد کاهش پیدا کرد

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
رئیس پلیس فتا ناجا اعلام کرد با اجرا‌شدن سرویس رمز دوم پویا در کشور، میزان نرخ رشد جرایم حوزه‌ی فیشینگ ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
تبلیغات

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا، اعلام کرد با اجراشدن طرح رمز دوم پویا و بررسی‌ پرونده‌های تشکیل‌شده در ۱۵ روز اخیر، میزان تشکیل پرونده‌های فیشینگ ۵۵ درصد کاهش یافته است. او گفت حدود ۸۰ درصد از پرونده‌های سایبری کشور مربوط به جرایم اقتصادی و مالی است که جرم برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب با شگرد فیشینگ با بیش از ۶۵ درصد بیشترین میزان جرایم را ازآنِ خود کرده است؛ بنابراین با‌توجه‌به افزایش چشمگیر صفحات فیشینگ و روند رو‌به‌رشد جرایم این حوزه در چند سال اخیر، به‌منظور پیشگیری وضعی جرایم، راه‌اندازی سرویس رمز دوم پویا (OTP) در خریدهای اینترنتی اجرایی شد.

رئیس پلیس فتا افزود با پیگیری‌ها و انجام اقدامات زیرساختی در حوزه‌ی استانداردسازی خدمات غیرحضوری بانکی و پیاده‌سازی اصلاحات لازم در درگاه‌ها و بسترهای پرداخت الکترونیکی، طرح رمز دوم پویا از ۲۱ بهمن سال جاری کاملا اجرایی شد و استفاده از رمز دوم پویا در تراکنش‌های غیرحضوری بیش از یک‌میلیون ریال الزامی شد. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تشکیل پرونده‌های فیشینگ ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

سردار مجید یکی دیگر از مشکلات موجود در فرایند قبلی، یعنی استفاده از رمزهای ایستا را انتقال وجوه سرقتی بین حساب‌های مختلف بدون اطلاع مالکان این حساب‌ها و درنتیجه، مسدود‌شدن حساب شهروندان در نقاط مختلف کشور اعلام کرد که با اجرایی‌شدن طرح رمز پویا، این مشکل نیز به‌طورکامل رفع شده و به صفر رسیده است. رئیس پلیس فتا گفت:

با استمرار همکاری‌ها با مجموعه‌ی بانک مرکزی و بهبود فرایندها و انجام اصلاحات تکمیلی، در این سرویس همانند تأیید دومرحله‌ای پرداخت و درج مبلغ تراکنش و درگاه مرتبط در پیامک‌های ارسالی حاوی رمز پویا، إن‌شاءالله ارتقای هرچه بیشتر امنیت کاربران و استفاده‌ی ایمن‌تر از سرویس‌های بانک‌داری الکترونیک را شاهد خواهیم بود.

سردار مجید در پایان اضافه کرد با‌توجه‌به اینکه به‌زودی مبلغ تراکنش نیز در رمزهای پویای دریافتی ازطریق پیامک درج خواهد شد، استفاده از بستر پیامک برای گرفتن رمز دوم پویا و آگاه‌شدن مشتری از مبلغ برداشت‌شده می‌تواند امنیت بیشتری به‌همراه داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات