رأی نهایی شورای رقابت به نفع چیلیوری صادر شد

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
رأی نهایی شورای رقابت در رسیدگی به شکایت چیلیوری از اسنپ‌فود با موضوع ایجاد انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا به نفع چیلیوری صادر و درخواست تجدیدنظر اسنپ‌فود رد شد.
تبلیغات

حدود چند ماه پیش، چیلیوری با موضوع ایجاد انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا از اسنپ‌فود شکایت کرده بود که این جلسه به نفع چیلیوری تمام شده و اسنپ‌فود به پرداخت جریمه‌ی یک میلیارد ریالی محکوم شد. در این راستا اسنپ‌فود اعلام کرده بود به رأی شورای رقابت به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح در کشور احترام می‌گذارد اما رای صادره قطعی نیست و در فرایند تجدید نظر قرار دارد. درنهایت بعد از گذشت چند ماه، درخواست تجدید نظر اسنپ‌فود از سوی شورای رقابت پذیرفته نشده و رأی قبلی شورای رقابت یعنی جریمه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی اسنپ‌فود نهایی شده است.

زومیت برای کسب اطلاعات بیشتر با علیرضا صادقیان، مدیرعامل چیلیوری تماس گرفت تا توضیحات بیشتری را دراین‌زمینه جویا شود. صادقیان ضمن تأیید خبر گفت:

درخواست تجدید نظر اسنپ‌فود به‌طور کامل رد شده است و این شرکت باید جریمه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی را به‌عنوان خسارت به دولت پرداخت کند. خسارتی که چیلیوری در این مدت متحمل شده است بسیار بیشتر از این مبلغ بوده و اقدام بعدی ما این است که این مبلغ را برآورد و از اسنپ‌فود دریافت کنیم.اسنپ‌فود باید سیاست کاری خود را سریعا تغییر دهد زیرا ادامه‌ی این روند خلاف قانون خواهد بود. این شرکت در چند ماهی که منتظر بودیم تا نتیجه‌ی رأی تجدید نظر مشخص شود با همان سیاست کاری به فعالیت‌های خود ادامه داده است. ما فرایند اخذ خسارت از اسنپ‌فود را آغاز کرده‌ایم، مبلغ آن هنوز مشخص نشده است اما پیگیر این موضوع هستیم.

شکایت چیلیوری از اسنپ‌فود موضوعی است که از مدت‌ها پیش خبرساز شد. مدتی است اخباری از گوشه‌وکنار فضای مجازی درباره‌ی موضوع اختلاف سرویس‌های سفارش آنلاین غذا با اسنپ‌فود بر سر موضوع «انحصارطلبی» به‌گوش می‌رسد. زومیت، بررسی ادعای انحصارطلبی اسنپ‌فود در حوزه‌ سفارش آنلاین غذا را مدتی پیش از جلسه‌ی رسیدگی شورای رقابت منتشر و با تعدادی از رستوران‌ها در این مورد صحبت کرده بود. هنگامی‌که از مدل کسب‌وکار اسنپ‌فود سخن به‌میان می‌آید، یکی از اولین نکته‌هایی که سرویس‌های رقیب به آن اشاره می‌کنند، عقد قراردادهای انحصاری با رستوران‌ها است. صادقیان، مدیرعامل و مؤسس هولدینگ iiVentures (مالک استارتاپ‌های نت‌برگ، چیلیوری، تیکت، سرمیز و دکتردکتر)، در‌این‌باره به زومیت گفته بود:

در‌حال‌حاضر، تمام قراردادهایی که [اسنپ‌فود] می‌فرستد، به‌صورت پیش‌فرض بند انحصار دارد. اگر [رستوران‌دار] متوجه شود، مذاکره می‌کنند و اگر نه که هیچ. به‌صورت هدفمند هم سعی می‌کنند در رستوران‌هایی که پرفروش‌تر هستند، سایر رقبا را حذف کنند.

اما مهراد عبدالرزاق، رئیس هیئت‌مدیره‌ی اسنپ‌فود پیش از هرچیز، «انحصار» را اصطلاح غلطی برای توصیف مدل همکاری اسنپ‌فود با رستوران‌ها دانسته که «با زیاد گفتن درست نمی‌شود». رئیس هیئت‌مدیره‌ی اسنپ‌فود دراین‌باره به زومیت گفته بود:

[استفاده از کلمه‌ی] انحصار شاید در شرایطی درست باشد که ما به رستورانی بگوییم اگر با کس دیگری کار کنی، ما با تو کار نمی‌کنیم. ما هرگز چنین کاری نمی‌کنیم. ما به‌هیچ‌وجه، حتی یک بار هم به‌دلیل اینکه رستورانی با سایر رقبا کار می‌کند، از همکاری با آن رستوران امتناع نکرده‌ایم؛ چه رستوران بزرگ باشد، چه کوچک.

شورای رقابت در جلسه‌ای که در ۲۲ مهرماه برای رسیدگی به شکایت چیلیوری از اسنپ‌فود برگزار شده بود، اقدام اسنپ‌فود در بازار ارائه‌ی خدمات آنلاین را در بخش‌هایی مصداق ایجاد انحصار دانست و همچنین این شرکت را به پرداخت جریمه‌ی یک میلیارد ریالی محکوم کرد. اسنپ‌فود نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته بود:

اسنپ‌فود قطعا به رای شورای رقابت به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح در کشور احترام می‌گذارد. تمرکز اصلی در اسنپ‌فود همواره ارائه خدمات مناسب و ممتاز به کاربران نهایی و تأمین‌کنندگان عزیز بوده و خواهد بود. ناگفته نماند که رای صادره قطعی نیست و در فرایند تجدید نظر قرار دارد.

درنهایت نیز درخواست تجدید نظر اسنپ‌فود از سوی شورای ملی رقابت پذیرفته نشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات