واکنش متخصص آلودگی هوا به نقش جگرکی سیار در کیفیت هوای پاکدشت

پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
متخصص آلودگی هوا احتمال آلودگی هوای پاکدشت به دلیل وجود جگرکی سیار را تأیید و علت آن را حساسیت دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا عنوان کرده است.
تبلیغات

چند روز پیش خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که می‌گفت «جگرکی سیار عامل آلودگی هوای پاکدشت» بوده است. این موضوع واکنش گسترده‌ای را میان کاربران به‌همراه داشت و این سؤال را به وجود آورده بود که آیا یک جگرکی سیار می‌تواند تا این اندازه بر ایستگاه سنجش کیفیت هوا اثر بگذارد؟

تقی زاده، معاون استاندار تهران در این مورد گفته است در یکی از روزها که آلاینده‌های هوا در حد ۹۰ بود فرماندار پاکدشت تماس گرفت و گفت آلودگی به‌طور ناگهانی به ۱۹۰ رسیده است و وارد شرایط بنفش شده‌ایم. ایستگاه‌های پیرامونی همه در حد ۱۱۰ بودند، لذا از حوزه‌ی محیط زیست خواستیم که مسئله را بررسی کنند و پس از بررسی متوجه شدند که یک جگرکی سیار در نزدیکی ایستگاه مستقر شده و دود آن هم مستقیم به ایستگاه سنجش وارد می‌شود. این موضوع سبب افزایش چشمگیر شاخص در آن منطقه شده است و بعد از آنکه جگرکی را از این محل دور کردیم شاهد افت شاخص آلودگی بودیم.

یوسف رشیدی، متخصص آلودگی هوا نیز این موضوع را تأیید و احتمال حساسیت دستگاه‌های کیفیت هوا را مطرح کرده است. او می‌گوید:

ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا دارای لوله‌های مکش کوچکی هستند که هوای اطراف خود را جمع‌آوری و آن را برای آنالیز به دستگاه می‌فرستد. هرگونه تغییر محیطی مرتبط با آلودگی هوا می‌تواند این دستگاه‌ها را نسبت به آلاینده‌های هوا حساس کند بنابراین این ادعا که استقرار جگرکی سیار در نزدیکی ایستگاه سنجش آلودگی هوا، آلودگی بالایی را در یک منطقه گزارش داده است می‌تواند درست باشد.

وی در ادامه افزود چنانچه آتشی در نزدیکی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا روشن شود یا حتی چند نفر اقدام به سیگار کشیدن در کنار دستگاه سنجش کیفیت هوا کنند، شاخص‌های آلودگی هوا به‌طور مقطعی در آن ایستگاه سنجش افزایش پیدا می‌کند. باتوجه به حساسیت بالای دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، استانداری تهران و محیط زیست باید نظارت جدی بر محیط پیرامون این دستگاه‌ها داشته باشند و اجازه ندهند که کسی در اطراف این ایستگاه‌ها اقدامی انجام دهد که منجر به بروز چنین مشکلاتی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات