سرپرست معاونت فضای مجازی: با محدود شدن فیلترشکن‌ها ‌نیازی به بستن اینترنت نبود

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
مطالعه 3 دقیقه
سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی‌ کل کشور اعلام کرد با محدودشدن فیلترشکن‌ها، ‌نیازی به بستن اینترنت در دوران آشوب نداشتیم‌.
تبلیغات

جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی‌ کل کشور در سخنرانی اخیر خود در اصفهان اعلام کرد که هدف از راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات، ارتباط با دنیا در عین حفظ استقلال و پویایی کشور است. وی افزود نشان دادن فرهنگ و تمدن اسلامی ایران به سایر نقاط جهان ضروری است و به همین دلیل نباید ارتباط جهانی ما با دنیا قطع شود. وی گفت:

عده‌ای بر این باور هستند که با ملی کردن شبکه‌ی اطلاعات، تمامی دسترسی‌ها به اینترنت جهانی قطع می‌شود؛ اما هدف از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این است که در عین حفظ استقلال و پویایی کشور، با دنیا نیز بتوانیم ارتباط و تعامل داشته باشیم. متأسفانه در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی، این بیگانگان هستند که به ما دستور می‌دهند که چه‌کار بکنیم و چه‌کار نکنیم، نمونه‌ی آن تحریم‌هایی است که برای تلفن‌های همراه اپل در ایران به وجود آمد و بسیاری از امکانات برای استفاده‌کنندگان از این برند در داخل ایران مختل شد.
internet disconnect

وی همچنین اضافه کرد، هیچ‌کس نمی‌تواند مردم را به‌زور از شبکه‌های اجتماعی بیرون براند، اما جنگ اصلی کشور در این فضا رقم می‌خورد، بنابرانی با توجه به هشدارهای رهبری باید نحوه‌ی درست رفتار با شبکه‌های مجازی را بیاموزیم. جاویدنیا در ادامه، منشأ اغتشاشات اخیر که بر اقتصاد کشور ضربه سختی وارد کرده است و همچنین وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور را مربوط به فضا و شبکه‌های مجازی دانست.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی‌ کل کشور در ادامه در مورد به تعویق انداختن طرح مقابله با فیلترشکن‌ها به بهانه‌ی اینکه عده‌ای به این نرم‌افزارها نیاز دارند انتقاد کرد و گفت:

عده‌ای می‌گویند می‌توانیم این ساماندهی را انجام دهیم. در زمینه‌ی فناوری اطلاعات ما شناخت و تخصص لازم را داریم بنابراین می‌توانیم این سازماندهی را انجام بدهیم، اما متأسفانه برخی از مسئولان مربوطه با مردم شفاف نیستند و اعلام نمی‌کنند که ما نمی‌خواهیم این نرم‌افزارها را ببندیم.

جاویدنیا با تصریح اینکه با راه‌اندازی شبکه‌ی اطلاعات ملی نیازی به بستن کامل اینترنت نبود، گفت:

اگر کنترل‌ها انجام می‌شد، نرم‌افزارهای ایرانی به‌همراه خدمات الکترونیکی به مردم ارائه شده بود و فیلترشکن‌ها محدود می‌شد، اصلا نیازی به بستن اینترنت در دوران آشوب نداشتیم. تا زمانی که این کنترل‌ها صورت نگیرد، در چنین مواقع حساسی همواره به دوراهی بستن یا عدم‌بستن اینترنت برمی‌خوریم. اگر اینترنت بسته شود مردم می‌گویند حکومت مخالف فناوری اطلاعات است و اگر بسته نشود آشوب‌ها بیشتر می‌شود. بارها دولت اعلام کرده که قصد فیلترینگ هوشمند یا راه‌اندازی اینترنت ملی را دارد اما در عمل هیچ‌کدام اتفاق نمی‌افتد.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی‌کل کشور در پایان صحبت‌های خود با تأکید به اینکه امکانات لازم برای جهانی شدن شبکه‌های تلویزیونی در داخل کشور وجود دارد، گفت:

شبکه‌هایی مانند پرس تی‌وی را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارها و مهندسان داخلی در دیگر کشورها نمایش داد تا مردم آن کشورها بتوانند اخبار را از این شبکه به دست آورند. وقتی که امکانات و زیرساخت‌ها در کشور وجود دارد باید نرم‌افزاری تولید شود که مردم دیگر کشورها از آن استفاده کنند و بتوانیم پیشرفت بزرگی در زمینه‌ی فناوری اطلاعات داشته باشیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات