واردات گوشی تلفن همراه درمقایسه‌با سال گذشته سه برابر شد

چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تعداد گوشی‌های وارداتی و مسافرتی ثبت‌شده در سامانه‌ی همتا در هفت ماه نخست امسال، درمقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته حدود سه‌برابر شده است.
تبلیغات

وزارت صعت، معدن و تجارت (صمت) در شصت‌و‌یکمین گزارش خود عملکرد مقدماتی هفت‌ماهه‌ی سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده است. طبق این گزارش تعداد گوشی‌های مسافرتی و وارداتی ثبت‌شده در سامانه‌ی همتا درمقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۸۰ درصد رشد کرده است. در هفت‌ماهه‌ی نخست امسال ۳ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه گوشی موبایل مسافری در سامانه‌ی همتا ثبت شده که درمقایسه‌با ۱ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه گوشی همراه ثبت‌شده در هفت‌ماهه‌ی نخست سال ۱۳۹۷ حدود ۱۸۸ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش صمت، در هفت‌ماهه‌ی نخست سال جاری ۴میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه گوشی همراه وارداتی در سامانه‌ی همتا ثبت شده است که درمقایسه‌با ۱ میلیون و ۶۴۴ هزار دستگاه گوشی همراه وارداتی ثبت‌شده در این سامانه در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۲/۲ درصد افزایش را تجربه کرده است. همچنین در هفت‌ماهه‌ی اول سال ۱۳۹۸، تعداد گوشی‌های همراه تولیدی ثبت‌شده در سامانه‌ی همتا ۲۴۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده است که درمقایسه‌با ۲۲۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه گوشی تولیدی ثبت‌شده در سال ۱۳۹۷، حدود ۷/۲ درصد رشد یافته است.

سامانه همتا

حسین غروی‌رام، رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت، پیش‌از‌این درباره‌ی آینده‌ی بازار موبایل در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود به‌احتمال زیاد با بازار متلاطمی در شب عید مواجه خواهیم شد. وی گفت:

در‌حال‌حاضر، شرکت‌های واردکننده که تعدادشان به ۱۸۶ شرکت رسیده است، با مشکلات فراوانی درزمینه‌ی تخصیص ارز و ثبت سفارش مواجه هستند. در‌حالی‌که پیش‌تر اعلام کرده بودیم مصرف کشور به‌صورت ماهانه درحدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن‌همراه است و برای تأمین آن ماهانه به ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار ارز نیازمندیم، در روزهای اخیر، نه‌تنها شاهد تأمین این نیاز نبوده‌ایم؛ بلکه با کندی رسیدگی به درخواست‌های ثبت سفارش‌ و صف‌های طولانی نوبت رسیدگی به پرونده‌های واردات موبایل مواجه شده‌ایم.در‌صورتی‌که روند ثبت سفارش‌های موبایل و تخصیص ارز بخواهد به‌ همین‌ منوال با اختلال و کُندی پیش رود، به‌احتمال زیاد با بازار متلاطمی در شب عید مواجه خواهیم بود و برای جلوگیری از این بحران، از همین حالا باید به فکر باشیم و موانع را برطرف کنیم. حالا که روند عرضه و تقاضا در بازار به ثبات رسیده، باید تدبیری اندیشیده شود که تأمین کالا به همین میزان فعلی صورت گیرد تا بازار موبایل متعادل بماند؛ در‌غیر‌این‌صورت در سه‌ماهه‌ی پایانی سال، با کمبود موبایل در بازار مواجه خواهیم شد و در پی آن، شاهد موج گرانی این کالای اساسی و ایجاد نارضایتی در جامعه خواهیم بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات