رمز دوم پویا از طریق درگاه پرداخت اینترنتی پیامک می‌شود

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد از ابتدای دی رمز دوم پویا ازطریق درگاه پرداخت اینترنتی برای مشتریان پیامک می‌شود.
تبلیغات

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با انتشار پستی در توییتر اعلام کرد از ابتدای دی، کاربران می‌توانند با فشردن دکمه‌ای در صفحات پرداخت اینترنتی، رمز دوم پویا را ازطریق پیامک دریافت کنند. وی گفت:

برای ارتقای تجربه‌ی کاربری و امکان دریافت رمز دوم پویا با پیامک، از ابتدای دی دکمه‌ی جدید به صفحات پرداخت اینترنتی اضافه خواهد شد و مشتریانی که شماره‌ی همراه خود را به بانک اعلام کرده‌اند، با فشردن این دکمه رمزدوم پویا را ازطریق پیامک دریافت خواهند کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی از ابتدای دی سال جاری، به‌منظور کاهش کلاه‌برداری‌های بانکی (فیشینگ) انجام پرداخت و خریدهای اینترنتی فقط با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود. به‌ عبارت دیگر، از ابتدای دی رمزهای دوم ایستا که تا پیش‌از‌این برای خریدهای اینترنتی استفاده می‌شد، دیگر کاربرد نخواهد داشت و کاربران برای انجام هر تراکنش باید رمز دوم یک‌بارمصرف دریافت کنند.

به‌ همین منظور، همه‌ی بانک‌ها اپلیکیشن مخصوصی طراحی کرده‌اند تا مشتریان بتوانند ازطریق آن رمز دوم پویای کارت بانکی مدنظر خود را دریافت کنند؛ اما ازآنجاکه اغلب کاربران در چند بانک مختلف حساب بانکی دارند، نصب‌کردن اپلیکیشن چند بانک روی گوشی منطقی نیست و مطمئنا فعال‌سازی آن‌ها برای عده‌ای کار راحتی نخواهد بود. همچنین، بسیاری از مردم از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند یا سیستم‌عامل قدیمی دارند؛ به‌همین‌دلیل، امکان نصب اپلیکیشن بانکی روی گوشی‌های خود را ندارند. بنابراین، به‌نظر می‌رسد طرح جدید یعنی امکان دریافت رمز دوم پویا ازطریق پیامک راه‌حل خوبی برای جلوگیری از نصب اپلیکیشن‌های رمزساز متعدد باشد.

درصورت پیاده‌سازی این طرح، دیگر به نصب اپلیکیشن‌های رمزساز بانکی نیازی نیست و کافی است مشتریان با مراجعه به شعب بانکی، شماره‌ی تلفن‌همراه خود را اعلام و تأیید کنند تا بتوانند تنها با زدن یک دکمه در صفحه‌ی پرداخت اینترنتی، رمز دوم پویا را ازطریق پیامک دریافت کنند. بانک مرکزی نیز در اطلاعیه‌ی پنجم خود درباره‌ی رمز دوم پویا نوشته است:

طبق اعلام قبلی، از ابتدای دی‌ انجام پرداخت و خریدهای اینترنتی با رمز دوم فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین، مشتریان محترم بانکی اگر تاکنون «رمز دوم پویا» را فعال نکرده‌اند، هرچه سریع‌تر با مراجعه به شعب یا وب‌سایت بانک یا ارتباط با مرکز تماس بانک خود، اقدامات لازم را انجام دهند. شایان ذکر است بانک‌ها براساس درخواست مشتریان، رمز دوم یک‌بارمصرف (پویا) را به شماره‌ی تلفن‌همراه ایشان ازطریق پیامک ارسال می‌کنند. برای بهره‌مندی از این خدمت، مشتریان بانکی صرفا شماره‌ی تلفن‌همراه خود را به بانک اعلام کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات