مراکز داده رتبه‌بندی می‌شوند

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
صبح امروز طی نشستی در سازمان فناوری اطلاعات و با حضور امیر ناظمی، رئیس این سازمان و محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی توافق‌نامه‌ی مربوط به رتبه‌بندی و سامان‌دهی مراکز داده امضا شد.
تبلیغات

تفاهم‌نامه‌ی مربوط به سامان‌دهی و رتبه‌بندی مراکز داده صبح امروز طی نشستی با حضور امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای امضا شد. امیر ناظمی هدف از رتبه‌بندی مراکز داده را آگاهی کاربران و خدمات‌گیرندگان از سطح کیفی سرویس‌های دریافت شده خواند. به اعتقاد ناظمی در نبود سیستم رتبه‌بندی و سامان‌دهی، کاربران متوجه این نکته نمی‌شوند که سرویس‌دهندگان چه رتبه‌ای داشته و خدمات خود را براساس چه استانداردی ارائه می‌کنند. 

البته عدم آگاهی کاربران از سطح کیفی سرویس‌های ارائه شده تنها نکته‌ی منفی نیست. امیر ناظمی موارد دیگری را نیز به‌عنوان مزیت داشتن رتبه‌بندی اعلام کرده است. وی اعلام کرد در صورتی که مراکز داده به گرفتن مجوز اقدام کرده و در سامانه‌ی رتبه‌بندی حضور داشته باشند، می‌توانند براساس رتبه‌ی خود از تسهیلاتی استفاده کنند که قرار است براساس این توافقنامه در اختیارشان قرار گیرد.

ناظمی مشکل دیگر وجود نداشتن سامانه‌ی رتبه‌بندی را نبود آمار و اطلاعات کمی از قدرت پردازشی و همچنین میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی خواند. وی یکی از اهداف این برنامه را شناسایی ظرفیت مراکز داده و همچنین رفتن به سمت و سویی خواند تا نهادهای دولتی دیگر نیاز به احداث مراکز داده نداشته باشند و موارد موجود نیز رفته رفته به سمت استفاده از سرویس‌های خصوصی بروند. ناظمی احداث مرکز داده توسط نهادهای دولتی را برای استفاده‌ی شخصی بسیار هزینه‌بر خواند و از سوی دیگر عنوان کرد که موضوع یادشده باعث کم‌رونق شدن بخش خصوصی در این حوزه می‌شود. 

ناظمی سیستم مجوز دهی و رتبه‌بندی مراکز داده را دارای سه ویژگی خواند و به تشریح آن‌ها پرداخت. 

ناظمی با برشمردن اولین ویژگی به این نکته اشاره کرد که برخلاف سایز مجوز‌های دولتی، سامانه‌ی رتبه‌بندی به‌صورت سلبی تنظیم نشده و مراکز داده در صورتی که نخواهند مجوز دریافت کنند، همچنان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. 

ویژگی دوم مربوط به اعضای کارگروهی است که وظیفه‌ی رتبه‌بندی را بر عهده دارند. اعضای این کارگروه بیشتر از بدنه‌ی بخش خصوصی کشور هستند، به‌طوری‌که از ۹ عضو این کارگروه ۶ نفر از بخش خصوصی هستند. ناظمی همچنین به این نکته اشاره کرده که مجوز مورد نظر، فعالان این حوزه را به دو دسته‌ی دارندگان مجوز و آن‌هایی که هنوز مجوز نگرفته‌اند، تقسیم نمی‌کند، بلکه با اجرای رتبه‌بندی در چند سطح، کاربران با شفافیت نسبت به انتخاب مرکز داده اقدام خواهند کرد. 

هرچند سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای کشور متولی این رتبه‌بندی است، اما وظیفه‌ی ارزیابی مراکز داده نیز به بخش خصوصی واگذار شده است. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از هزینه‌ی راه‌اندازی مرکز داده مربوط به تأمین سخت‌افزار است، اعلام کرد که رشد این بخش به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار زومیت مبنی بر اینکه با وجود بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، چه توجیهی برای حضور سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد، اعلام کرد که در حال حاضر برخی از سرمایه‌گذاران از کشور‌هایی که با وجود تحریم‌ها با ایران مبادلات تجاری دارند، برای حضور در این حوزه نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. 

وی همچنین اعلام کرد که نهادهای دولتی نباید نگران ذخیره‌سازی داده در مراکزی باشند که با سرمایه‌گذاری خارجی راه‌اندازی شده است. ناظمی، داده‌های دولتی را نیز از نظر حساسیت دارای درجات مختلفی خواند که از این‌رو می‌توان از آن‌ها در مراکز داده‌ی خصوصی میزبانی کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات