پست اول، اولین اپراتور خصوصی پست در ایران آغاز بهکار کرد
صنعت پست کشور نیز امروز بهصورت رسمی اولین عضو خصوصی خود را شناخت. صبح امروز طی رویدادی با حضور مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهندس فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مهندس کرباسیان مدیرعامل پست اول، دکتر درخشان استراتژیست هدینگ فاخر و مهندس کلاهی رئیس کمیسیون دانشبنیان اتاق بازرگانی ایران، بهصورت رسمی از شرکت پست اول بهعنوان اولین اپراتور خصوصی حوزهی پست کشور رونمایی شد.
بهگفتهی فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سالانه ۳/۶ میلیارد مرسوله در ایران جابهجا میشود که سهم شرکت ملی پست تنها ۱۵ درصد است. در همین راستا با ایجاد اپراتورهای خصوصی سعی بر حل این موضوع و سروسامان دادن وضعیت پستی در کشور شده است.
در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت پست و قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران، شرکت ترن پارت تیپاکس در مزایدهی انتخاب اپراتورهای پستی برگزارشده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهعنوان اولین اپراتور خصوصی پست کشور برگزیده شد.
پست اول در نظر دارد با ایجاد موارد زیر در صنعت پست کشور تحول ایجاد کند:
- ایجاد سرویسهای جدید پستی
- همافزایی میان فعالان صنعت پست
- توسعهی اندازه و ظرفیت بازار
- رشد سرانهی مرسولات
فراپست شبکهای برای فعالیت تمام فعالان حوزهی پست کشور در آن است
هلدینگ فاخر بهعنوان شرکت مادر پست اول، خبر از پیادهسازی معماری نوینی در صنعت پست داد. بزرگترین تفاوت پست اول با سایر شرکتهای فعال پستی در کشور به نوع ماهیت و فعالیت آن باز میگردد. جایی که این شرکت با ایجاد شبکهی فراپست از تمام فعالان این عرصه دعوت به فعالیت میکند. بدین ترتیب حتی کسبوکارهای کوچک حوزهی پست و باربری میتوانند با حضور در این شبکهی گسترده از امکانات آن بهره ببرند و سرویسهای خود را در سطح کشور ارایه دهند. همچنین شرکتهای بزرگ کشور در فراپست میتوانند فعالیت خود را گسترش داده و در بازارهای بینالمللی شرکت کنند. بدین ترتیب بزرگترین وظیفهی پست اول را میتوان مدیریت شبکهی فراپست اعلام کرد. بدین ترتیب این شرکت بهتنهایی با سایر شرکتهای پستی رقابت نخواهد کرد.
در شبکهی فراپست نوع حاکمیت، مشارکتی است. بدین ترتیب تمام اعضای این شبکه برای تعیین شرایط و قوانین موجود گرد هم خواهند نشست. مدیران پست اول، شبکهی فراپست را مانند یک زمان بازی توصیف میکنند که سایر فعالان این حوزه میتوانند با برند و شرایط کاری خود در آن شرکت کرده و کسبوکار را گسترش دهند. تاکنون بیش از ۶۰۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری در ایجاد این شبکه و توسط تمام شرکتهای فعال در آن انجام شده است که برخی از آنها عبارت هستند از تینکست، پیشگامان جابهجایی راشا، تیپاکس اکسپرس، پیک چابک، TPX، تیتک، تینوما، پس اول، تیلاک، آنی رسان و... .
کرباسیان مدیرعامل پست اول نیز در این رویداد به تشریح نرمافزار پیشرفتهی فراپست پرداخت که توسط شرکای این شرکت توسعه یافته است. بهواسطهی این نرمافزار در ارسال یک محموله (که شامل ۶ مرحله است) ۶ شرکت مختلف میتوانند حضور داشته باشند. همچنین کاربران میتوانند به واسطهی اپلیکیشنی توسعهیافته، سرویسدهندههای مختلف را مقایسه کرده و بهترین نمونه را انتخاب کنند. توزیع کالاها در سطح شهرها نیز با فناوری VRP انجام میشود که توسط یکی از شرکتهای نرمافزاری حاضر در فراپست توسعه یافته است؛ بهکمک این فناوری پیچیدگی مسیر، مسافت و زمان ارسال کالا در سطح شهر با الگوریتمهای پیشرفته، کاهش چشمگیری مییابد.