رمز بانکی پویا در هفت بانک فعال شد

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
باتوجه‌به اجباری شدن سرویس رمز دوم یک‌بار مصرف از سوی بانک مرکزی، تاکنون هفت بانک رمزهای یک‌بار مصرف را جایگزین رمزهای دوم ایستا کرده‌اند.
تبلیغات

طبق مصوبه‌ی بانک مرکزی ارائه‌ی رمز دوم یک‌بار مصرف برای تمامی بانک‌های کشور از ابتدای آذرماه عملیاتی شده و تمامی بانک‌ها تا خرداد ماه سال ۱۳۹۸ مهلت دارند تا نسبت به ارائه‌ی این سرویس اقدام کنند. ارائه رمزهای یک‌بار مصرف به‌جای رمزهای دوم ایستا اقدامی است که پلیس فتا و دادستانی کشور به منظور جلوگیری از سهولت دسترسی مجرمان به اطلاعات حساب بانکی شهروندان در فضای وب تأکید زیادی روی آن دارند.

تاکنون هفت بانک پاسارگاد، سپه، ملت، ملی، تجارت، توسعه تعاون و قرض‌الحسنه‌ی رسالت رمزپویای خود را جایگزین رمز دوم ایستای کارت‌های بانکی کرده‌اند.

تفاوت رمز ایستا و رمز پویا این است که رمز ایستا از سوی دارنده‌ی کارت تعیین می‌شود، برای تمامی تراکنش‌ها ثابت بوده و تغییر آن از سوی دارنده‌ی کارت امکان‌پذیر است؛ درصورتی‌که رمز پویا با درخواست کاربر برای انجام هر تراکنش بانکی از سوی بانک تعیین شده و ازطریق ابزارهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری برای کاربر ارسال می‌شود و همچنین رمز پویا برای هر تراکنش متفاوت است.

طبق اعلام پلیس فتا و دادستانی کشور تعداد زیادی از فیشینگ‌ها و نفوذهای غیرمجازی که به کارت‌های بانکی صورت می‌گیرد به‌دلیل فاش شدن رمز دوم کارت مشتریان است و استفاده از رمز پویا کلاهبرداری به این روش را کاهش خواهد داد.

درحال‌حاضر ۳۵ بانک و مؤسسه‌ی اعتباری از بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند و این یعنی اکثر آن‌ها هنوز رمز پویای خود را به‌صورت کامل فعال نکرده‌اند و تقریبا سه ماه مهلت دارند نسبت به ارائه‌ی این خدمات اقدام کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات