گزارش زومیت از مراسم رونمایی «نمایاب»، قابلیت جدید نقشه «نما»
بعد از گذشت ۶ ماه از رونمایی نقشهی «نما»، نوبت به نشست دوم توسعهدهندگان و سرمایهگذاران آن رسید تا قابلیت جدید و مهمی با نام «نمایاب» را به اصحاب رسانه و کسبوکارهای مرتبط معرفی کنند. نقشهی «نما» با تلاش ۷ سالهی نزدیک به ۱۰۰ نفر با یکمیلیون ساعت کار، ماهها پیش بهبار نشست و این نقشه برای عموم کاربران دردسترس قرار گرفت. نشست خبری امروز با حضور فیروزآبادی، بنیانگذار و مدیرعامل نقشهی «نما» و رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق توسعهی تکنولوژی ایران برگزار شد. گفتنی است صندوق توسعهی تکنولوژی ایران حامی مالی این پروژه محسوب میشود.
نشست با صحبتهای مهندس زرنوخی و ارائهی توضیحاتی دربارهی مدل سرمایهگذاری پرخطر آغاز شد. وی آشنایی سرمایهگذار در پروژههایی مانند «نما» را لازمهی کار دانسته و معتقد است سرمایهگذاری به شیوههای سنّتی در این بخشها نتیجهبخش نخواهد بود. پروژهی نقشهی «نما» کارش را بدون سرمایهگذار خارجی آغاز کرده؛ اما درحدود ۸ ماه از سرمایهگذاری این کنسرسیوم روی آن میگذرد. طبق اعلام زرنوخی، در مرحلهی نخست این پروژه، تاکنون ۱۸ میلیارد تومان سرمایهگذاری شده و مراحل بعدی نیز بهزودی آغاز خواهد شد.
نقشهها درکنار پیچیدگیهای فنی و هزینههای هنگفت توسعهی آنها، نیازی مهم برای بسیاری از کسبوکارهای مهم محسوب میشوند. پُست و کسبوکارهایی که بهنوعی با آدرس دقیق نیاز دارند، از موتور VRP استفاده میکنند که برای رسیدن به اهداف خود به آدرس دقیق نیازمند هستند. نوع دیگری از ارگانها نیز، سرشار از اطلاعات متنی بهعنوان آدرس هستند که بهدلیل نبود سیستم ژئوکدینگ مناسب امکان استفاده صحیح از دادههای کلان وجود ندارد. توسعهدهندگان نقشهی «نما» با مشکلاتی همچون شیوههای آدرسدهی فارسی و توصیف مختلف آن روبهرو بودند. همچنین، مشکلات نوشتاری باعث ایجاد مشکلاتی در جستوجوی فارسی در نقشههایی مانند گوگل مپس (Google Maps) میشود.
توسعهدهندگان نقشهی «نما» برای نخستینبار در جهان نسل جدید ژئوکدینگ (تبدیل آدرس به موقعیت جغرافیایی) را معرفی کردهاند که بهکمک هوش مصنوعی جستوجوی انواع آدرسهای توصیفی را ممکن کرده است. ژنوکدینگ هوشمند (Smart Geocoding) که قابلیت نمایاب به نقشهی «نما» اضافه کرده، بهخوبی با انواع نوشتار و توصیفات آشنا است. فیروزآبادی در طی مراسم با ارائهی چندین آدرس، مکانیابی دقیق «نما» را به حضار نشان داد. شایان ذکر است درحالحاضر، پلاکهای امکان در پایگاه دادهی «نما» موجود است و پلاکهای شهرهای بزرگی مانند کرج، مشهد، اصفهان و شیراز تا پایان سال ۱۳۹۷ و ۷۰۰ شهر مهم دیگر تا پایان سال ۱۳۹۸ به «نما» افزوده خواهد شد.
بخش پایانی نشست خبری «نما» به پاسخ پرسشهای خبرنگاران تعلق داشت. فیروزآبادی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران دربارهی همکاری با کسبوکارها اعلام کرد API لازم برای دسترسی به «نما» و نمایاب از شنبه (۱۳بهمن) دراختیار کسبوکارهای قرار میگیرد. هماکنون، اسنپتریپ از برخی سرویسهای این نقشه استفاده میکند. استفاده از نمایاب برای کاربران عادی رایگان است؛ کاربرانی که به تعداد زیادی آدرسدهی نیاز ندارند. فیروزآبادی در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان شرکت پُست ایران دربارهی مکانهای بدون پلاک و رویکرد نقشه «نما» درقبال آنها چنین گفت:
«نما» از پایگاه داده بزرگی بهره میبرد؛ اما فقدان اطلاعاتی مانند پلاکها و نام خیابانها و دیگر معابر در درجهی اول متوجه شهرداریها است. درصورت وجود اطلاعات، حتما از آن بهره میبریم و به کاربران ارائه میدهیم.
فیروزآبادی در بخشی از سخنانش از برنامههای آیندهی «نما» با خبرنگاران سخن گفت:
هدف بعدی «نما» ارائهی نقشهی ترافیک در کل کشور خواهد بود. تا پایان سال، امکان ارائهی گزارش کاربران مانند برخی از اپلکیشنهای نقشه وجود خواهد داشت. طبق اعلام مسئولان «نما»، نامهای قدیمی برخی از معابر نیز در پایگاه داده این نقشه وجود دارد.
پُست به عنوان یکی از مخاطبان اصلی پدیدهی آدرسدهی و ژئوکدینگ با روشهای مختص و مبتنی بر کدپستی فعالیت میکند. مسئولان پُست حاضر برای همافزایی بیشتر و پرهیز از موازیکاری در ژئوکدینگ و دیگر قابلیتها اعلام آمادگی کردند. قطعا این همکاریهای بینسازمانی باعث شکوفایی بیشتر طرفین و اشتراک دانستهها خواهد شد که درآینده، نتیجهی آن مشخص خواهد شد.