اطلاعیه مهم گمرک در خصوص ثبت اطلاعات گوشی موبایل مسافری

شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
طبق اعلام گمرک، اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ی گمرک هر سه روز یک‌بار به سامانه‌ی همتا ارسال می‌شود و دیگر نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سامانه‌ی همتا نیست.
تبلیغات

گمرک جمهوری اسلامی ایران، با انتشار بیانیه‌ای از ارسال اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ی گمرک در فواصل زمانی سه روز به منظور جلوگیری از زیان مسافرین خبر داد. براین‌اساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ی گمرک هر سه روز به سامانه‌ی همتا ارسال شده و تلفن همراه مربوطه فعال خواهد شد، درنتیجه دیگر نیاز به مراجعه به درگاه سامانه‌ی همتا جهت ثبت دوباره اطلاعات نخواهد بود.

احتمال داده می‌شود این طرح به منظور جلوگیری از واردات انبوه گوشی‌های مسافری است، تا تلفن‌های همراه تنها بعد از تأیید گمرک در سامانه‌ی همتا ثبت شوند. در اطلاعیه‌ی گمرک نوشته شده است: «با توجه به اینکه سامانه‌ی همتا به علت مسائل داخلی خود ارائه‌ی خدمات و استفاده از سرویس‌های ارائه‌شده توسط گمرک را به منظور دریافت اطلاعات تلفن همراه مسافری به حالت تعلیق درآورده است، گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای جلوگیری از بروز وقفه و زیان مسافرین گرامی، تا زمان برقراری ارتباط برخط بین سامانه‌ها، اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ی گمرک را هر سه روز یک‌بار به سامانه‌ی همتا ارسال می‌نماید تا در سامانه‌ی همتا نسبت به فعال سازی اقدام شود و در این حالت نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سامانه‌ی همتا نخواهد بود.

همچنین تیم فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌صورت همه‌جانبه در تلاش هستند تا زیرساخت ارتباطی لازم را فراهم و سرویس‌های مورد نیاز را در اختیار گمرک قرار دهند که در نتیجه‌ی آن به منظور ایجاد تسهیل برای مسافرین گرامی و همچنین جلوگیری از موازی کاری، اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ی گمرک به‌صورت برخط به سامانه‌ی همتا ارسال و تلفن همراه مربوطه فعال خواهد شد و نیاز به مراجعه به درگاه سامانه‌ی همتا جهت ثبت دوباره اطلاعات نخواهد بود».

گمرک

همچنین سامانه‌ی همتا نیز اطلاعیه‌ای را در این خصوص منتشر کرده است:

به اطلاع می‌رساند ارائه‌ی خدمات در خصوص ثبت اطلاعات گوشی‌های مسافری در سامانه‌ی همتا تا اطلاع ثانوی متوقف گردیده است و صرفا گوشی‌هایی که اطلاعات آن توسط گمرک ج.ا.ا برای سامانه‌ی همتا ارسال گردد، رجیستر خواهد شد.با توجه به ایجاد برخی پرسش‌ها و شایعات پیرامون موضوع ثبت گوشی‌های مسافری لازم به توضیح است که سامانه‌ی همتا هیچ‌گونه مشکلی جهت ارائه‌ی خدمات ثبت گوشی مسافری ندارد. اما با توجه به سیاست‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده‌ی جدید توسط گمرک، مبنی بر عدم ثبت برخی گوشی‌ها حتی با پرداخت عوارض گمرکی، درگاه ثبت اطلاعات مسافری سامانه‌ی همتا به حالت تعلیق درآمده و از این پس صرفا مواردی که مورد تائید گمرک است، رجیستر خواهد شد.در همین خصوص مقرر گردیده است که گمرک در بازه‌های زمانی مشخص، فایل حاوی اطلاعات گوشی‌های مسافری را برای سامانه‌ی همتا ارسال نماید. بدیهی است تا زمانی که اطلاعات گوشی‌های مسافری برای سامانه همتا ارسال نگردد، امکان رجیستر کردن دستگاه وجود نخواهد داشت. این روند تا زمان اتصال برخط سامانه‌ی گمرک به سامانه‌ی همتا ادامه خواهد داشت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات