محدودیت تراکنش بانکی برای هر کد ملی آغاز شد

یک‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
بانک مرکزی محدودیت جدیدی برای تراکنش‌های بانکی به‌ازای هر شماره‌ی ملی اجرا کرده و سقف تراکنش‌ها ۱۰۰میلیون تومان در هر ۲۴ ساعت است.
تبلیغات

بانک مرکزی در اقدامی جدید که پیش‌ازاین عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، رسانه‌ای کرده بود، محدودیت‌های تازه‌ای برای تراکنش‌های کارتی اعمال کرده است. برنامه‌ی جدید بانک مرکزی اعمال محدودیت برای تراکنش‌های بانکی در ازای هر شماره‌ی ملی است.

طبق این سیاست جدید که به‌منظور مبارزه با پول‌شویی اجرا شده و تأثیر بسزایی در کنترل نوسانات ارزی داشته است، هر شماره‌ی ملی نهایت تا ۱۰۰میلیون تومان و هر کارت بانکی نهایت تا ۵۰میلیون تومان تراکنش بانکی در طی ۲۴ ساعت می‌تواند داشته باشد.

یکی از اهداف بانک مرکزی از اعمال بخشنامه‌ی محدودیت تراکنش‌های کارتی، محدودکردن فعالیت پوزهای خارج کشور است که غیرمجاز و به‌دلیل تخلف شرکت‌های PSP و نظارت ضعیف بانک‌ها در خارج مرزها فعالیت می‌کنند.

رییس بانک مرکزی- عبدالناصر همتی

یکی از اقدام‌های مهم و تأثیرگذار بانک مرکزی که موجب کاهش قیمت ارز و تلاطم‌های ارزی شد، بخشنامه‌ی اصلاح مبلغ تراکنش‌های بانکی بود. در این بخشنامه چنین آمده است:

۱. سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای هریک از پایانه‌های مجاز، به‌جز کارت‌خوان شعبه‌ای، برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز مبلغ ۳۰میلیون ریال است؛

۲. سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای پایانه‌ی کارت‌خوان شعبه‌ای برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری مبلغ ۱۵۰میلیون ریال است؛

۳. سقف عمومی تراکنش خرید کارت برای هر فقره کارت در هر شبانه‌روز مبلغ ۵۰۰میلیون ریال است؛

* تبصره: این سقف تراکنش‌های پذیرندگان حساب‌های دولتی و پذیرندگان با کدهای صنفی خاص را شامل نمی‌شود.

۴. ارسال کد ملی دارنده‌ی کارت در تمام تراکنش‌های کارتی به‌هنگام پاسخ تراکنش اجباری است؛

۵. درج «بابت» در تمام دستور پرداخت‌های ارسالی در سامانه‌های ساتنا و پایا اجباری است.

مهم‌ترین بند بخشنامه این بود که هر کارت بانکی فقط می‌تواند روزانه ۵۰میلیون تومان از دستگاه‌های کارت‌خوان خرید کند. اعمال این محدودیت‌ها باعث شد سفته‌بازان و دلالان خارج‌نشین با مشکل مواجه شوند؛ افرادی که در کشورهای همسایه با کارت‌خوان بانک‌های داخلی ارز را در مبالغ زیاد خریدوفروش می‌کردند.

پیش‌ازاین، دلال‌ها تلاش کرده بودند با افتتاح حساب در بانک‌های متعدد ازطریق کارت بانک‌های مختلف خریدهای ارزی خود را انجام دهند؛ اما با بخشنامه‌ی جدید بانک مرکزی نمی‌توانند از ترفند افتتاح حساب در بانک‌های مختلف استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات