استقبال از شفاف‌سازی؛ سیاست دیجی کالا در قبال مسائل اخیر بازار موبایل

استقبال از شفاف‌سازی؛ سیاست دیجی کالا در قبال مسائل اخیر بازار موبایل

دیجی کالا پس از انتشار لیست شرکت‌هایی که با بهره‌گیری از ارز دولتی اقدام به واردات گوشی و فروش آن بر مبنای قیمت ارز آزاد کرده‌اند، با انتشار بیانیه‌ای، به تشریح مواضع خود در قبال این موضوع پرداخت.

وزارت ارتباطات ابتدای هفته‌ی جاری اقدام به انتشار اسامی شرکت‌هایی کرد که با استفاده از ارز دولتی اقدام به واردات گوشی می‌کنند. در این بین شماری از شرکت‌های واردکننده با وجود اینکه از ارز دولتی یا همان دلار ۴٬۲۰۰ تومانی برای واردات استفاده کرده بودند، قیمت نهایی خود را بر مبنای قیمت دلار آزاد تعیین می‌کنند که همین موضوع واکنش گسترده‌ی کاربران را برانگیخت. دیجی‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور به دلیل فروش گوشی‌های هوشمند با قیمت‌های بالا، آماج حملات گسترده‌ای قرار گرفت. حال این فروشگاه اینترنتی با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص به موضع‌گیری پرداخته است.

دیجی‌کالا با اعلام اینکه به عنوان یک واسطه برای فروش اینترنتی عمل می‌کند، هرگونه دخالت در قیمت‌گذاری محصولات را رد می‌کند، این فروشگاه اینترنتی اعلام کرد که در ازای فروش محصولاتی نظیر گوشی‌های هوشمند، کمیسیونی ۲ درصدی دریافت می‌کند و دخالتی در تعیین قیمت محصولات ندارد، از این‌ رو شرکت‌هایی نظیر داتیس امرتات و نودیس پرداز در کنار سایر شرکت‌های واردکننده، مسئول قیمت‌گذاری هستند. در ادامه می‌توانید بیانیه‌ی دیجی کالا را مطالعه کنید:

دیجی‌کالا به عنوان شرکتی مشتری‌محور همواره شفافیت را از اصول بنیادین خود دانسته است و سعی داشته محصولات خود را با بهترین قیمت به دست مصرف‌کننده‌ی نهایی برساند. در این راستا از هرگونه شفاف‌سازی استقبال کرده و نهایت همکاری را در این زمینه داشته است.

دیجی‌کالا با وجود تلاش‌های فراوان تا به امروز موفق به واردات حتی یک عدد گوشی موبایل نشده و تاکنون هیچ ارز دولتی‌ دریافت نکرده است و هیچ اطلاعی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی تا پیش از انتشار لیست مربوطه، نداشته است.

بعد از طرح رجیستری از طرف دولت، نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان نهایی وجود داشت؛ پیشنهادی از سمت وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبنی بر ورود فروشگاه‌های آنلاین به عرصه‌ی واردات و فروش کالا با قیمت‌های رقابتی و کنترل‌شده مطرح شد که متاسفانه تاکنون امکان اجرایی‌شدن آن فراهم نشده است.

بنابراین کلیه‌ی گوشی‌های موبایل عرضه شده در دیجی‌کالا از توزیع‌کنندگان و واردکنندگان برندها در داخل کشور با قیمت‌های تعیین شده توسط خود تامین‌کنندگان و واردکنندگان به‌صورت رسمی خریداری شده است و قیمت‌های فاکتور شده توسط آن‌ها بر مبنای قیمت ارز آزاد یا حتی بالاتر بوده است. بدین ترتیب دیجی‌کالا با پایین‌ترین حاشیه‌ی سود مورد قبول نهادهای نظارتی، کالا را به دست مصرف‌کننده‌ی نهایی رسانده است. تاکید می‌شود که دیجی‌کالا ذی‌نفع در واردات کالا توسط هیچ‌کدام از واردکنندگان گوشی موبایل از جمله شرکت داتیس امرتات، نودیس پرداز و... نیست و آن‌ها نیز مانند باقی هزاران تامین‌کننده‌ی دیجی‌کالا در رسته‌های محصولی مختلف هستند.

دیجی‌کالا با اعتقاد به اصل شفافیت و مشتری‌محوری سوابق قیمت فروش کالای خود را به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد و این موضوع را یکی از اصول اساسی خود می‌داند. موجودی انبار دیجی‌کالا باتوجه به تامین کالا از تامین‌کنندگان داخلی، همواره بسیار محدود است و در بازه‌های زمانی کوتاه با قیمت‌های خرید روز، تامین مجدد می‌شود.

حتی در پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا که قیمت‌گذاری توسط خود فروشندگان انجام می‌شود، کمسیون دریافتی دیجی‌کالا در گروه موبایل تنها ۲ درصد است که به صورت شفاف قید شده است.

فروش دیجی‌کالا هیچ‌گاه حتی در شرایط پرالتهاب بازار که اغلب عرضه‌کنندگان از فروش کالا خودداری می‌کردند، متوقف نشد و تمام تلاش خود را برای عرضه‌ی محصولات با بهترین قیمت‌های ممکن، به انجام رساند و همواره هر کالایی که از تامین‌کننده خریداری شد، به فروش رسید. چناچه کالایی در دیجی‌کالا ناموجود شده است، تنها دلیل آن عدم موجودی آن در انبار دیجی‌کالا یا عدم تامین آن توسط تامین‌کنندگان و واردکنندگان بوده است.

تمامی ادعاهای فوق مبتنی بر مدارک و مستنداتی است که آمادگی داریم آن‌ها را به رؤیت نهادهای نظارتی و اهالی محترم رسانه برسانیم. از شفاف‌سازی اخیر در این حوزه استقبال می‌کنیم و تنها راه پیشرفت و توسعه‌ی اقتصادی کشور را شفاف‌سازی در همه‌ی حوزه‌ها دانسته و همچنین این امر را پیش‌نیازی مهم برای تحقق مهم‌ترین اصل خود می‌دانیم که همان مشتری‌محوری است.


از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید