واردات موبایل با ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط شرکت‌های غیر تخصصی

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه یک شرکت دام و طیور اقدام به واردات تلفن همراه با ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است.
تبلیغات

ظاهرا شرکت‌های غیر تخصصی از جمله شرکتی با فعالیت دام و طیور اقدام به واردات تلفن همراه با ارز دولتی کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم مطلبی منتشر کرده است با این مضمون که ابراهیم درستی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران، در مصاحبه با رادیو اعلام کرد که یک شرکت واردکننده دام و طیور اقدام به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات تلفن همراه کرده است.

درستی با بیان اینکه وزارت صنعت اعلام کرده است مجوزی برای واردات تلفن همراه به شرکت‌های غیر تخصصی نداده، می‌گوید:

بنده با جسارت اعلام کردم که یک شرکت دام و طیور نباید گوشی همراه وارد کند.

بر این اساس درصدد پیگیری موضوع از نایب رئیس اتاق اصناف برآمدیم که مثل همیشه پاسخگو نبود؛ بنابراین به سراغ محمود صفار، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل رفتیم.

صفار می‌‌گوید:

ظاهرا یک سری شرکت‌ها مجوزی برای واردات گوشی آیفون دریافت کرده‌اند که تخصصی در زمینه موبایل ندارند.

صفار تأکید می‌کند که صنف موبایل یا هر صنف دیگری با واردکنندگان غیر متخصص در این حوزه مخالف است؛ زیرا هر شرکتی باید در راستای تخصص خود اقدام به واردات کند. به گفته‌ی وی، زمانی که یک شرکت خارجی برای صادرات کالا به یک واردکننده مجوز می‌دهد، تا مدت‌ها فعالیت شرکت مذکور را تحت نظر می‌گیرد. بر این اساس به نظر می‌رسد این شرکت‌ها که ربطی به واردات موبایل ندارند، توسط هیچ شرکت صادرکننده خارجی ممیزی نشده‌اند.

وی همچنین در رابطه با عرضه‌ی گوشی با قیمت دلار روز اعلام کرد:

شرکت‌ها متناسب با ارزی که دریافت می‌کنند باید قیمت‌گذاری کنند؛ یعنی شرکتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت گرفته، نباید کالا را با دلار ۹ هزار تومانی در اختیار مشتری قرار دهد.

وی معتقد است واردکننده باید ضریب احتمالی را در نظر بگیرد؛ اما نباید کالا را به چند برابر قیمت بفروشد.

وی در رابطه با اعتراض و اعتصاب کسبه و تعطیلی بازار موبایل طی چند روز گذشته اعلام کرد:

نیاز بازار روزانه ۳۰ هزار دستگاه است که در ماه به ۹۰۰ هزار دستگاه می‌رسد و هم‌اکنون که عرضه و تقاضا با هم متناسب نیست، بازار با کمبود جنس مواجه می‌شود؛ بنابراین سامان یافتن بازار مستلزم این است که دولت ارز در اختیار واردکننده قرار دهد و از سوی دیگر نظارت دقیقی در بازار صورت گیرد تا قیمت‌ها افول کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات