بالاخره IPTV در ایران راه افتاد؛ آیو یکی از ۵ تلویزیون اینترنتی قانونی در کشور

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
مطالعه 5 دقیقه
یکی از پنج IPTV مجوز گرفته از صداوسیما ارائه خدمات خود را به صورت رسمی آغاز کرد. این خدمات توسط کنسرسیوم باران تلکام متشکل از ۴ چهارشرکت داخلی ارائه می‌شود. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به ۵ شرکت داخلی مجوز راه‌اندازی IPTV ارائه کرده است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

آیو یکی از ۵ تلویزیون اینترنتی است که از سازمان صدا و سیما مجوز رسمی دریافت کرده و این فناوری را به ایرانیان عرضه می‌کنند. این برند محصول کنسرسیوم باران تلکام بوده که از همکاری شرکت‌های فناپ، آریا همراه، سام سرویس و ایران برنا تشکیل شده است.

شرکت باران تلکام امروز با برگزاری نشست خبری راه اندازی رسمی IPTV را اعلام کرد. آیو به صورت OTT ارائه می‌شود و کاربران روی دستگاه‌های مختلف از جمله تلویزیون، موبایل و تبلت می‌توانند از آن استفاده کنند.

aio IPTV

منظور از OTT در مباحث پخش عمومی و استفاده سراسری، ارسال ویدیو، صوت و دیگر ابزار رسانه‌ای بدون وابستگی به سیستم عامل و اپراتور است؛ یعنی OTTها قابلیت اجرا روی همه سیستم عامل‌ها و همه اپراتورها را دارند.

کیوان جامه‌بزرگ، مدیرعامل شرکت باران‌تلکام، در این نشست اعلام کرد باران‌تلکام با حمایت سازمان صدا و سیما، از ابتدای سال جاری توانست فعالیت خود را آغاز کند و جزو یکی از پنج شرکت دریافت‌کننده مجوز IPTV باشد.

جامه‌بزرگ ادامه داد:

باران‌تلکام پس از تلاشی پنج‌ماهه از امروز اقدام به عرضه عمومی خدمات تلویزیون مبتنی بر پروتکل اینترنتی می‌کند و سرویس خود موسوم به "آیو" را در اختیار تمامی هموطنان قرار می‌دهد، اما لازمه دریافت خدمات تلویزیون مبتنی بر پروتکل اینترنتی، داشتن اینترنت پرسرعت ۵۱۲ کیلوبیت برثانیه است.
نشست خبری باران تلکام

به گفته مدیرعامل شرکت باران تلکام، مردم با ثبت‌نام از طریق وب‌سایت آیو می‌توانند صاحب حساب کاربری شوند و برای دریافت ستاپ‌باکس آیو (آیوباکس) اقدام کنند. امکان دریافت اپلیکیشن این IPTV نیز برای دارندگان سیستم‌عامل اندروید روی کافه‌بازار و گوگل‌پلی وجود دارد، اما دارندگان آیفون می‌توانند تا چند روز دیگر برای دانلود این برنامه کاربردی اقدام کنند. اپلیکیشن ویندوزفون آیو نیز تا پایان سال ارائه می‌شود. دارندگان تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ نیز بدون نیاز به دریافت گیرنده دیجیتال آیو، امکان استفاده از خدمات این IPTV را در ماه‌های آینده خواهند داشت؛ این قابلیت به خاطر حضور سام سرویس در این کنسرسیوم است.

او معتقد است که تا پایان امسال دست‌کم ۵۰۰ هزار کاربر می‌توانند از طریق تلویزیون‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و گوشی‌های تلفن همراه خود به خدمات آیو دسترسی داشته باشند.

جامه‌بزرگ با اشاره به اینکه ستاپ‌باکس‌های آیو بی‌نیاز از انجام تنظیمات‌اند، توضیح داد، منتظر تایید تعرفه‌گذاری‌ ستاپ‌باکس از سوی سازمان صدا و سیما هستیم. از طرف دیگر، خدمات پایه ما نیز به‌صورت رایگان عرضه می‌شود اما تعرفه‌گذاری سرویس‌های تکمیلی و خدمات ارزش افزوده در حال نهایی شدن است.

aio IPTV

در حال حاضر ۲۱ دفتر در ۱۵ استان خدمات نصب، راه‌اندازی وخدمات پس از فروش آیوباکس‌ها را ارائه میکنند. شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸ نیز به عنوان مرکز تماس این شرکت‌‌، عملیات ثبت‌نام و پاسخگویی به مشترکین را انجام می‌دهد.

مدیرعامل باران تلکام، همچنین از عرضه ستاپ‌باکس‌ها در میان ۱۰ کشور آمریکای شمالی، اتحادیه اروپا، آسیای جنوب شرقی و کشورهای فارسی‌زبان منطقه خبر داد که از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ آغاز خواهد شد.

کیوان جامه بزرگ گفت:

توجه صرف به مباحث زیرساختی، مجال توسعه این خدمات را طی پنج سال گذشته از ایرانیان گرفت، اما در شرایط کنونی و با بهره‌گیری از فناوریOTT می‌توان این محدودیت‌ها را کنار زد و با کیفیتی مناسب اقدام به پخش محتوا برای کاربران کرد.

مدیرعامل این IPTV با اشاره به تعامل جدی با تولیدکنندگان محتوا اعلام کرد تا پایان امسال دست‌کم هزار عنوان محتوای صوتی و تصویری را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهیم داد. همچنین تمامی کاربرانی که تا پایان امسال برای دریافت خدمات آیو اقدام کنند می‌توانند برای مدت سه ماه از کلیه خدمات آیو به‌طور رایگان بهره‌مند شوند.

aio IPTV

امکان تولید ۳۰ درصدی محتوای اختصاصی در قرارداد این شرکت با سازمان صدا و سیما قید شده استو آیو از اوایل سال ۱۳۹۵ محتوای اختصاصی خود را از طریق پلت‌فرم‌های آیو در اختیار مردم قرار می‌دهد.

بر اساس گفته‌های جامه بزرگ، خدمات آیو تنها محدود به ارائه محتواهای صوتی و تصویری نخواهد شد، بلکه امکان بهره‌برداری از خدمات TV Banking، دسترسی به دوره‌های آموزشی از راه دور و انجام بازی‌های آنلاین و گروهی از دیگر خدمات آینده خواهد بود.

تلویزیون اینترنتی آیو

در شرایط فعلی، کاربران آیو می‌توانند به کلیه محتواهای پخش شده صدا و سیما تا ۷۲ ساعت پیش به‌طور رایگان دسترسی یابند و مدیریت زمان را در اختیار بگیرند. ویژگی دیگر این سرویس، امکان ذخیره‌سازی محتوا روی «ابر آیو» است. «ابر آیو» فضایی ۵ گیگابایتی را در اختیار کاربر می‌گذارد و به وی اجازه ذخیره برنامه‌های درحال پخش، پخش شده و حتی برنامه‌هایی که در آینده پخش می‌شوند را می‌دهد.

تلویزیون اینترنتی آیو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات