دبیر شورای عالی فضای مجازی: محدود کردن فضای مجازی پاسخگو نیست

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که اجرای سیاست‌ محدود کردن بخشی از تکنولوژی، پاسخگو نیست. به گفته او برخی تصور می‌کنند سیاست‌هایی که در جامعه حقیقی (مرزهای جغرافیایی) اعمال می‌شود باید در فضای مجازی نیز اجرا شود. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری در فضای مجازی از جنس سیاست‌گذاری تکنولوژی نیست، سیاست‌هایی که براساس آن بخش‌هایی از تکنولوژی محدود می‌شوند را پاسخگو ندانست.

سید ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور بیان کرد ما باید در حوزه سیاست گذاری مشکلات را با توافق و اجماع حل کنیم. البته اجماع کلی امکان‌پذیر نیست اما باید تا قبل از شکل‌گیری فضای مجازی به یک اجماع نسبی در تصمیم‌گیری‌ها دست یابیم؛ چرا که هر گونه عدم اجماع باعث عدم توفیق در سیاست‌گذاری می‌شود.

فیروزآبادی با اشاره به این که باید از طریق فرآیند مشارکت و با درک و شناخت مبتنی بر عقلانیت مجازی حرکت کنیم، گفت:

باید مبانی روشن برای سیاست‌گذاری در فضای مجازی داشته باشیم. اسناد بالادستی و گزاره‌های مذهبی باید مورد توجه قرار گیرند اما واقعیت این است که بعد از توافق نسبی باید مبانی ارزشی مشخصی برای این حوزه تعیین شود. ذی‌نفعان کلیدی حوزه فضای مجازی باید شناخته شده و نقش مناسب به آنها داده شود. برخی احساس می‌کنند در سیاست‌گذاری‌ها می‌توانند هر آنچه در فضای جغرافیایی اعمال حاکمیت می‌شود در فضای مجازی هم انجام شود همچون شبکه‌های اجتماعی؛ اما آیا شبکه‌های اجتماعی در چارچوب سرزمینی ما شکل گرفته و عمل می‌کنند؟ آیا هر گونه اعمال سیاستی بر آنها می‌تواند عقلانی باشد؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات