با اجرای برجام چه مواردی لغو می‌شود؟

یک‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
اجرام برجام به مواردی که در قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵، ۱۹۲۹ و ۲۲۲۴ سازمان ملل علیه ایران ذکر شده‌ بود، پایان می‌دهد. این قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای مختلف را از چه کاری در قبال ایران منع می‌کرد؟ با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

پس از بیانه مشترک ایران و 1+5 که توسط موگرینی و ظریف قرائت شد، کلیه مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۷)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) لغو شده و اجرای این قطعنامه‌ها پایان یافت.

شاید بخواهید بدانید این قطعنامه‌ها چه مواردی را شامل می‌شد و کشورهای دنیا را از چه کارهایی در قبال ایران منع می‌کرد.

خلاصه و اثر هر قطعنامه در زیر آمده است:

۱- قطعنامه ۱۶۹۶ (۹ مرداد ۸۵): ایران تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه را تعلیق نماید. کشورها از انتقال هرگونه اقلام، مواد کالا و فناوری که می‌تواند به فعالیت‌های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری و برنامه‌های موشکی بالستیک ایران مربوط شود، جلوگیری کنند.
۲- قطعنامه ۱۷۳۷ (۲ دی ۸۵): اعلام ممنوعیت تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های حساس مرتبط به مسائل هسته‌ای و موشکی
۳- قطعنامه ۱۷۴۷ (۴ فروردین ۸۶): صادرات و واردات سلاح‌های سنگین به ایران یا از ایران را ممنوع می‌شود. هیچ وام جدیدی به ایران ندهند.
۴- قطعنامه ۱۸۰۳ (۱۳ اسفند ۸۶): از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می‌خواهد که محموله‌های دریایی و هوایی به مقصد ایران و بالعکس را، اگر مشکوک به حمل مواد و تجهیزات ممنوعه باشند، مورد بازرسی قرار دهند.
۵- قطعنامه ۱۹۲۹ (۱۹ خرداد ۸۹): ایران با این قطعنامه رسما زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و بند ۴۱ آن قرار گرفت. عمده کارشناسان داخلی و خارجی معتقدند این قطعنامه بدترین قطعنامه در طول تاریخ حیات شورای امنیت علیه یک کشور بوده است.
*- ممنوعیت فروش سلاح‌های نظامی به ایران (حتی از نوع متعارف)
*- اجازه بازرسی تمام محموله‌های هوایی و دریایی (حتی در دریاهای آزاد) به مقصد ایران یا از این کشور به خارج را در صورتی که مظنون به این باشند که آن محموله‌ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع باشد و نیز اجازه توقیف آنها مبتنی بر شرایط تحریم خدمات مالی مرتبط با اشاعه سلاح هسته‌ای، بیمه، مسدود کردن دارایی‌ها، هوشیاری هنگام معامله با بانک‌های ایرانی و نهادهای سپاه و کشتیرانی، عدم سرمایه‌گذاری مشترک با بانک‌های ایرانی، جلوگیری از تاسیس شعب تازه بانک‌های ایرانی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات