وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: تا پایان هفته خبرهای خوبی در مورد برجام شنیده می‌شود

دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ابراز امیدواری کرد که تا پایان هفته خبرهای خوبی در مورد اجرای برجام شنیده شود و با این تحول بزرگ شاهد شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین همایش الکترونیکی و نظام‌های پرداخت اعلام کرد که با نزدیک شدن به روز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، امیدواریم تاپایان این هفته خبرهای خوبی بشنویم که این افتخار بزرگی برای کشور است. با لغو تحریم‌ها و برقراری روابط خارجی تحول بزرگی را شاهد خواهیم بود که این می‌تواند باعث شکوفایی اقتصاد کشور شود.

به گفته وزیر ارتباطات، امروز بخش ICT در دنیا در حال تحول است و وظیفه داریم با توجه به نقض تحریم‌ها و پیشرفت‌های IT این دو بخش را در اختیار نظام بانکی قرار دهیم و از آن بهره‌برداری کنیم.

شکوفایی اقتصاد با برداشتن تحریم‌ها

محمود واعظی با اشاره به وعده‌های دولت یازدهم در ابتدای کار گفت:

‌در دو سال گذشته آقای رئیس جمهور در زمان انتخابات به مردم قول دادند بندهایی که پای سیستم اقتصادی کشور بسته شده است را باز کند که این اقدام به خوبی انجام شد و برای شکوفایی کشور و حل مشکل بیکاری باید تحریم‌های ظالمانه را برمی‌داشتیم. مهمتر از برداشتن تحریم‌ها عادی‌سازی روابط ایران با جهان است. البته در هفته گذشته شاهد اتفاق ناگواری بودیم که به سفارت عربستان حمله شد و امیدواریم دیگر در کشور شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و تکرار نشود؛ زیرا این اتفاقات در روابط خارجی سم است در حالی که می‌توانیم برای روابط خوب با دنیا برنامه‌ریزی کنیم. برقراری روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... مانند روابط انسان‌هاست که در گام نخست باید اعتمادسازی ایجاد شود و انتظار داریم برجام شرایط جدیدی را برای کشور ایجاد کند.

به گفته‌ی وی، پروسه برجام و مذاکرات هسته‌ای با حمایت‌های مقام معظم رهبری به سرانجام خوبی رسید زیرا کار سنگین، سخت و پیچیده بود، اما رئیس جمهور که تیم ظریف را هدایت کرد، اشراف کاملی به قضیه داشت و امیدواریم تا آخر این هفته خبرهای خوبی بشنویم که این افتخار بزرگی برای کشور است. هیچ کشوری در دنیا نیست که از ذیل فصل ۷ شورای امنیت با مذاکره و افتخار خارج شود.

به گفته محمود واعظی، بخش بانکی بیشترین سود را با لغو تحریم‌ها می‌برد و می‌تواند خدمتی به آینده کشور کند.

دولت قبل نگاه فانتزی به ICT داشت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تحولات انجام گرفته در ICT اعلام کرد که لازم است همراه این تحول در جهان پیش برویم. در دو دولت قبل نگاه فانتزی به فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود داشت در حالی که این تکنولوژی پیشران همه‌ی بخش‌ها بوده و امروز استفاده از این فناوری‌ها در کشور افزایش یافته است.

واعظی با بیان اینکه حوزه بانکی از فناوری اطلاعات و ارتباطات زودتر از بخش‌های دیگر استفاده کرد، ادامه داد که نظام بانکی گام اول را برداشته است و باید رگولاتور مالی کشور و بانک مرکزی گام‌های بعدی در این زمینه‌ها را بردارند.

وزیر ارتباطات گفت:

به دنبال ایجاد شبکه پهنای باند کشور هستیم زیرا باعث رشد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری خواهد شد و دسترسی برای عموم مردم را به دنبال دارد و این بخش می‌تواند در روابط شهروندان و دولت و همه بخش‌های دیگر تاثیرگذار باشد. تحولات در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های نوین باعث افزایش خدمات شده و نیاز است قابلیت اطمینان‌پذیری بیشتر شود.

افزایش ۴۳ درصدی ضریب نفوذ اینترنت دنیا

محمود واعظی در مورد توسعه فناوری ارتباطات و اینترنت در دنیا افزود که حجم اطلاعات عبوری از کابل‌های نوری هر ۹ ماه دو برابر می‌شود و امروز یک شبکه اجتماعی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر عضو دارد که تا ۱۰ سال آینده سرعت عمل رایانه‌ها ۶۴ برابر خواهد شد. ضریب نفوذ اینترنت در دنیا به ۴۳ درصد افزایش یافته است. امروز ۲ میلیارد نفر به تلفن همراه دسترسی دارند و میزان تبادل اطلاعات به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وزیر ارتباطات در مورد گام‌های این وزارتخانه برای افزایش پهنای باند داخلی و خارجی اعلام کرد:

تلاش این است که همگام با اطلاعات دنیا پیش برویم و امروز در ضریب نفوذ اینترنت، پهنای باند بین‌الملل از ۷۲ گیگابیت بر ثانیه به ۲۷۶ گیگابیت برثانیه افزایش یافته است و IP داخلی ایران از ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه امروز به ۳ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده و تا دهه فجر به ۴ هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند. ظرفیت ترانزیت بین‌الملل از ۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه به ۵۶۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته و فیبر نوری کشور از ۵۱ هزار کیلومتر به ۵۷ هزار کیلومتر رسیده است.

واعظی اعلام کرد که به دنبال دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به پهنای باند هستیم و می‌خواهیم سهم دانش فنی در تولید داخل رشد یابد. او از سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد تومانی در برنامه ششم اطلاع داد که ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط بخش دولتی و۴۰ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات