ثبت ۹۶۷ هزار دامنه اینترنتی به نام ایران

پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس آمارهای منتشرشده از ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی در ایران، بیش از ۹۶۷ هزار دامنه اینترنتی در کشور ثبت شده است.
تبلیغات

بررسی‌ بر اساس آمارهای مرکز ثبت پسوندها و دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، نشان می‌دهد که تا پایان سال ۹۶ بیش از ۹۶۷ هزار و ۹۸۹ دامنه اینترنتی متعلق به ایران از سوی کاربران به ثبت رسیده است.

این آمار در مقایسه با پایان سال ۹۵ از ثبت نزدیک به ۱۰۰ هزار پسوند جدید اینترنتی در یک سال حکایت دارد؛ چراکه در پایان سال ۹۵ بالغ بر ۸۷۱ هزار دامنه اینترنتی در کشور به ثبت رسیده بود.

برمبنای این آمار، پسوند «ir» همچنان در صدر دامنه‌های ثبت‌شده فعال اینترنتی با هویت ایرانی قرار دارد و پسوند «net.ir» کمترین میزان ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است.

آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی نشان می‌دهد که هم‌اکنون تعداد ۹۵۹ هزار و ۲۸۹ دامنه با پسوند ir در کشور فعال هستند که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را شامل می‌شود؛ همچنین شمار دامنه‌های ثبت‌شده «co.ir» بالغ بر ۴۰۳۵ مورد، شمار دامنه‌های ثبت‌شده با پسوند فارسی «ایران» ۱۹۰۷ مورد و شمار دامنه‌های ثبت‎‌شده  فعال با پسوند «ac.ir» حدود ۱۴۰۶ مورد است.

این درحالی است که تعداد دامنه‌های اینترنتی فعال حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی با پسوند gov.ir بالغ بر ۲۵۵ مورد است.

در همین حال تعداد دامنه‌های فعال به ثبت‌رسیده با پسوند «sch.ir» حدود ۲۹۳، با پسوند org.ir بالغ بر ۳۰۹ و id.ir بالغ بر ۴۶۰ مورد برآورد می‌شود. تاکنون ۳۵ دامنه نیز با پسوند «net.ir» به ثبت رسیده است و در مجموع ۹۶۷ هزار و ۹۸۹ دامنه در پایگاه ثبت دامنه‌های اینترنتی در ایران ثبت شده‌ و فعال است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات