وزیر ارتباطات: کشورها به انحصار آمریکا در اینترنت خاتمه می‌د‌هند

یک‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
مطالعه 4 دقیقه
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران پس از دومین نشست جهانی اینترنت اعلام کرد که آمریکا به دنبال آن است که انحصار اینترنت را همواره برای خود حفظ کند، به نظر می‌رسد عزمی جدید برای خاتمه این انحصار در حال شکل گرفتن باشد.
تبلیغات

محمود واعظی، یکی از مشکلات اصلی فضای مجازی در شرایط کنونی را سوء استفاده از اینترنت توسط گروه‌ها و افراد می‌داند که این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت کنندگان در نشست اخیر بوده است.

به گفته وزیر ارتباطات، این موضوع به قدری با اهمیت است که حتی بسیاری از کشورهای غربی شرکت کننده در نشست چین نیز بر لزوم مقابله جدی با جرائم سایبری و تروریسم سایبری تاکید داشتند.

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

سیستم حاکمیت جهانی اینترنت باید دمکراتیک، شفاف و در عین حال حامی دولت‌ها باشد تا انتظار و امنیتی که همه کشورها و دولت‌ها از فضای مجازی دارند، به آن دست یابند. آمریکا به دنبال آن است که انحصار اینترنت را همواره برای خود حفظ کند، اما با مباحثی که در این نشست سه روزه مطرح شد، به نظر می‌رسد عزمی جدید برای خاتمه این انحصار در حال شکل گرفتن باشد. همه کشورها خواستار احترام به حاکمیت ملت‌ها در فضای مجازی و داشتن زیرساخت‌های امن و فضایی پاک و عاری از هرگونه تهدید هستند که این مهم فقط و فقط در سایه تلاش و کوشش بین المللی امکان پذیر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه «حریم خصوصی» و رعایت احترام به این حریم یکی از نکات مهم نشست‌های تخصصی در اجلاس جهانی اینترنت بود، اشاره کرد که نمایندگان دولت‌ها در این نشست اعلام کردند باید تضمینی برای محافظت از این حریم و جلوگیری از سرقت اطلاعات موجود در آن ایجاد شود.

واعظی با اشاره به گسترش اینترنت و مشکلاتی که ممکن است چنین فضایی به لحاظ فرهنگی برای جوانان ایجاد کند، اعلام کرد:

در عین حالی که فضاهای مجازی می‌تواند در خدمت بشریت باشد، به همان نسبت هم برای مردم جهان خطرآفرین است. چرا که ممکن است برخی افراد به فکر سوء استفاده از فضای مجازی و اینترنتی به نفع خود باشند و با طراحی برنامه‌هایی، کل ساختار اینترنت را به خطر بیاندازند. این موضوع در نشست جهانی اینترنت در چین یکی از محورهای مورد توجه کشورهای اسلامی به ویژه ایران بود و ما اعلام کردیم که مسائل ارزشی، اعتقادی و فرهنگی در فضای مجازی را نمی‌توانیم قربانی توسعه فناوری کنیم. بر همین اساس تاکید کردیم که موضوع احترام به تنوع و گوناگونی ارزش‌ها و فرهنگ‌ها باید به عنوان یک میراث مشترک فرهنگی در فضای مجازی شناخته شود و این اصل باید از جانب همه کشورها به دیده احترام نگریسته شود. بی توجهی به موارد یاد شده می‌تواند شرایط را برای افراد خاطی در فضای اینترنت از هر حیث مهیا کند و آنان با سوء استفاده از شرایط پیش آمده اقداماتی انجام دهند که برای کشورها تهدید و خطری جدی تلقی شود. همانطور که ما در «آی.تی.یو» نسبت به وضعیت مخابرات قانونگذاری کرده‌ایم، جوامع بین المللی نیز باید در فضای مجازی به این کار مبادرت کنند.

به گفته او، قواعد و قوانین بین المللی باید برای همه لازم الاجرا باشد و یکی از بحث‌های شرکت کنندگان در نشست چین این بود که باید درباره اینترنت نیز کاری مشابه انجام داد تا از ایجاد هرج و مرج در فضای مجازی جلوگیری شود.

واعظی معتقد است، برای داشتن یک فضای مجازی ایمن و شفاف، تبیین قوانین و مقررات ویژه کاملاً ضروری است تا دولت‌ها بتوانند علاوه بر مدیریت لازم، مانع از سوء استفاده و فعالیت‌های غیراخلاقی و فرهنگی در آن شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مقابله جدی با تروریسم در فضای مجازی را ضروری دانست و توضیح داد:

مبارزه با این پدیده که هر روز در حال گسترش است، دغدغه اصلی شرکت کنندگان بود. همانند نشست نخست وزیران شانگهای در چین، شرکت کنندگان در این اجلاس هم اعلام کردند که باید برای مقابله جدی با این پدیده همکاری بین المللی داشت و کشورها دیگر نمی‌توانند برای مبارزه با این مشکل به تنهایی وارد عمل شوند. با توجه به اینکه تروریسم در حال تبدیل شدن به معضلی جهانی است، در این نشست تاکید شد که همه کشورها باید مشارکت فعالانه در این زمینه داشته باشند تا حریم و اطلاعات دولت‌ها از سوی گروه‌های تروریستی مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

به گفته وزیر ارتباطات، وزیران و مقام‌های ارشد شرکت کننده در اجلاس جهانی اینترنت با اطلاع از حذف پرونده «پی‌ام دی» در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش مثبت نشان دادند؛ انتشار این خبر موجی از خرسندی را در میان شرکت کنندگان ایجاد کرد و آنان با اعلام پیام‌های تبریک خود به دولت جمهوری اسلامی ایران، اعلام کردند که آماده گسترش و توسعه همکاری‌های خود با تهران در همه زمینه‌ها هستند. آنان با بیان اینکه شرایط جدیدی برای ایران در عرصه بین المللی رقم خورده است، تاکید داشتند که شرایط عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های فراهم است. حتی بسیاری از مقام‌های شرکت کننده در اجلاس شهر «وو جن» اعلام می‌کردند که با ایجاد شرایط جدید برای ایران آنان قصد دارند با حضور دوباره به بازار ایران، گذشته خود را جبران کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات