الکامپ ۲۰۱۵ افتتاح شد؛ جای خالی وزیر ارتباطات در افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۵ از امروز به صورت رسمی آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاحیه وزیر ارتباطات حضور نداشت و نصرالله جهانگرد، معاون وی به جای او سخنرانی کرد.
تبلیغات

بیست و یکمین نمایشگاه الکترونیک کامپیوتر و تجارت الکترونیک امروز بدون حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد. وزیر ارتباطات به نیابت از معاون اول رییس‌ جمهور، در اجلاس شانگهای شرکت کرده بود.

الکامپ

در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ، پیام وزیر ارتباطات، بدین شرح قرائت شد:

برگزاری نمایشگاه الکامپ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطللاعات نقش مهمی در توسعه و بومی‌سازی این فناوری در کشور دارد.
تحقق دولت الکترونیک با کمک شرکت‌های خصوصی و تقویت نهضت تولید محتوا میسر خواهد بود و این نمایشگاه فرصتی است تا توانمندی‌های دانش‌بنیان نخبگان جوان ایرانی، در حوزه‌ی ICT به معرض دید عموم گذاشته شود.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر حمایت از تولید محتوی ایرانی اسلامی تاکید دارد و در این زمینه به همه فعالان کمک خواهد کرد.
همچنین همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه پژوهش، فرصت مغتنمی برای محققان و اندیشمندان حوزه ICT است که منجر به افزایش نقش ICT کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی خواهد شد.
از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه تشکر کرده و موفقیت همگان را از درگاه احدیت مسئلت می‌کنم.
-- محمود واعظی
elecomp opening 1 35583

در ادامه ناصر علی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اعلام کرد:

هفته‌ی پژوهش با الکامپ ۲۱ همزمان شده است و این الکامپ شروع دوباره‌ای برای تولد دوباره‌ی الکامپ خواهد بود.

وی گفت:

برگزاری این الکامپ رسما به عهده‌ی سازمان نظام صنفی است و از این پس به این سازمان آن را برگزار خواهد کرد.

به گفته‌ی وی، امسال سازمان انتخابات را پشت سر گذاشت و در هیات مدیره تغییراتی داشت. در ابتدای تابستان نیز این سازمان نمایشگاه الکامپ را پیگیری کرده و موفق شده است برگزاری آن را برعهده بگیرد.

الکامپ

بر اساس گزارش وی، ۴۵۰ شرکت و غرفه در این نمایشگاه وجود دارد که در این میان ۵۰ شرکت خارجی شرکت کرده‌اند و انتظار می‌رود سال آینده غرفه‌های خارجی حضور چشمگیرتری داشته باشند. همچنین بیش از ۴۰ دستگاه دولتی در سالن دولت الکترونیک حضور دارند.

سعادت با اشاره به اینکه برای اولین بار در طول نمایشگاه‌های مختلف بخش عمده‌ای از سالن ۱۸ به شرکت‌های نوپا اختصاص یافته، گفت:

بیش از ۳۵۰ متر در اختیار شرکت‌های نوپا قرار گرفته که شامل ۸۰ شرکت تازه تاسیس است تا دستاوردهای خود را به عنوان کارآفرینان جوان به نمایش بگذراند و سرمایه گذاران را جذب کنند.

بر اساس گزارش وی، متراژ نمایشگاه ۲۳ هزار متر است که نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده. وی افزوده است که: بیش از ۴۰ هزار متر تقاضا داشتیم؛ اما جدول بسته شده بود و فضای اختصاص داده شده فقط ۱۸ هزار متر بود که موفق به دریافت ۲۳ هزار متر شدیم. اما تقاضای صنعت فاوا تمام فضای نمایشگاه است.

به‌ گفته‌ی وی، امسال ستاد خبری به گونه‌ای طراحی شده که همه‌ی رسانه‌ها را پوشش دهیم. امسال اطلاع رسانی در سطح شهر صورت گرفت، دبیر خانه دائمی از امسال شکل گرفته و پس از اتمام نمایشگاه تمام فعالیت‌های سال آینده را پوشش می‌دهد و ارتباطاتش در طول سال برقرار خواهد بود.

وی همچنین درباره‌ی اهمیت نمایشگاه الکامپ گفت:

در طول بیست سال گذشته اهمیت ویژه‌ای به این صنعت داده شده و صنعت فاوا از معدود صنایعی است که وزارتخانه‌ی مستقل دارد و از اصناف معدودی است که قانون صنفی خاص خود را دارد که تشکیل سازمان نظام صنفی یکی از مواردی است که از اهمیت این سازمان حکایت دارد. همچنین همیشه مورد توجه ویژه‌ی دولت‌ها بوده که یکی از آنها آیین‌هایی است که در رابطه با توسعه‌ی آن توسط جهانگیری صورت گرفته است.

در ادامه جهانگرد رییس سازمان فناوری اطلاعات سخنرانی کرد. وی گفت:

فناوری اطلاعات در کشور نقش بسیار مهمی دارد و از این پس نیز نقش مهم‌تری خواهد داشت.

به گفته‌ی وی، در بررسی‌های اقتصادی که در زمینه‌ی توسعه کشور صورت گرفته گزارش مهمی به عنوان پایه تشکیل شده که ۸ یا ۹ بخش استراتژیک تنظیم کرده‌اند و سنجیده‌اند که میزان رشد چگونه بوده است. بر این اساس بخش فناوری اطلاعات ۱۹.۴ درصد رشد داشته که ۲.۵ تا ۳ برابر نسبت به رشد صنایع دیگر در کشور بوده است. این عدد معادل رشد گسترده‌ی این صنعت است و انتظار می‌رود حداقل در برنامه ششم با همین روند ادامه پیدا کند و با رشد ۱۹.۶ درصد همراه باشد.

بر اساس گزارش جهانگرد، ضریب بازگشت سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته که پایین‌ترین رقم مربوط به بخش کشاورزی با ضریب ۴ درصد بوده که مولفه‌های بسیار مهمی در راهبرد این صنعت در کشور است.

به گفته‌ی وی، پیش‌بینی برنامه‌ی ششم این است که این ضریب دو برابر شود و انتظار می‌رود مدیران ICT خود را در این مورد آماده کنند و با شکل‌گیری و فعالیت شورای عالی مجازی و در لایه‌های بعدی و کمیسیون‌های مربوطه گسترش فعالیت صورت گیرد.

وی اعلام کرد که در سه حوزه باید کار حرفه‌ای انجام دهیم:

اول افزایش ظرفیت نیروی کاری در صنعت است که به مهارت آفرینی کمک کنند و این موضوع به نفع توسعه‌ی کشور و بازار گردش نیروی کار است. همچنین ظرفیت را برای ارتقای نیروی کار افزایش دهیم. جریان پسا تحریم و برجام همه گواه این است که حجم عظیمی در این صنعت شکل می‌گیرد و تلاش ما در سیاست‌گذاری با مشارکت‌ بنگاه‌های ایرانی باشد.
دومین حوزه مربوط به بنگاه‌های بزرگ و متوسط است که اکوسیستم کنار خود به وجود بیاورند تا شرکت‌های کوچک در زمین آنها بازی کنند، جلسات استارتاپی برگزار کنیم و از طریق گسترش آنها، ظرفیت حضور آنها بیشتر شود و همچنین با استراتژی در بازار کار جلو برویم. پلتفرم‌هایی که شرکت‌های بزرگ ارائه می‌کنند کمپانی‌های ما هم شروع کنند تا صنعت ICT ایران سربلند باشد و منطقه‌ای و جهانی برخورد کند و بتواند در بازار جهانی رقابت کرده و محصولاتش را ارائه کند.

وی افزود:

باید جهانی شویم و کیفیت محصولات‌مان جهانی شود؛ همچنین تسهیلات لازم و رفع مشکلات را فراهم کنیم و کسانی که در بازار هستند این موضوع را رفع کنند. این سه موضوعی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم و نمایشگاه امسال که پایه‌ی شتاب گرفتن است در سال آینده بهتر شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در این نمایشگاه برنامه‌ی اختصاصی برای دولت الکترونیک و خدمات جدید سیستم انتخابات الکترونیکی را ارائه می‌کنیم، گفت:

مکاتبه‌ای با وزارت صنعت داریم که الکامپ و تلکام را ادغام کنیم.

در پایان ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد:

قصد داریم به ضرورت توسعه‌ی اقتصادی دیجیتالی بپردازیم و آن را به عنوان یک الزام تلقی کنیم. در برنامه‌ی ششم حدود ۱۱۲ میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده که در این حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد؛ اما برنامه‌ی دقیقی وجود ندارد که در کجا سرمایه‌گذاری شود تا با رشد زیادی همراه شود.

به گفته‌ی وی، الزام توسعه‌ی این صنعت، ایجاد به فضای سبز و توسعه آی‌سی‌تی است که توسعه‌ی Tele eWorking و eService در شهرهای بزرگ و آلودگی‌های هوا در شهرهای دیگر هم شاهد هستیم.

بر اساس گزارش فیروزآبادی، شرایط ویژگی جمعیتی کشور الزام دیگر است؛ وی گفت: ۲۱ تا ۲۲ میلیون نیروی کار داریم و برآورد ما این است که به ازای هر دو نفر لیسانس و فوق لیسانس یک نفر نیروی غیرتحصیل کرده داریم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ی اساسی در سطح اقتصادی داشته باشیم و اقتصاد دیجیتالی را توسعه دهیم، گفت:

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها راحت‌تر است و ریسک کمتری دارد؛ بنابراین درصددیم که به صورت نامتوازن در این حوزه حرکت کنیم. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که در راه سرمایه‌گذاری دچار اشتباه شویم.

بر اساس گزارش وی، نظام کارآمدی در این حوزه هنوز تدوین نشده؛ بنابراین در نظام رقابتی و دیجیتالی مشکلاتی داریم و برخی حوزه‌ها هنوز شکل نگرفته‌اند. در حوزه‌ی اقتصادی ما هنوز با پول نقد روبه‌رو هستیم و در اقتصاد الکترونیکی هنوز تا شرایطی که به اعتبار الکترونیکی برسیم -مثلا ابزارهای eWallet را در کشور داشته باشیم- فاصله داریم و تا زمانی که نتوانیم این بخش را توسعه دهیم این حوزه بزرگ نخواهد شد و همچنان کوچک خواهیم ماند.

وی افزود: بیش از ۲۳ میلیون نفر از گوشی‌هوشمند استفاده می‌کنند؛ اما از لحاظ استفاده از سرویس‌های اقتصادی الکترونیکی ضعف داریم و بخش بزرگی از استفاده‌ی ما در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد.

وی در پایان سخنانش عنوان داشت:

امیدواریم مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شود تا آنچنان که در برنامه‌ی ششم پیش‌بینی شده فعالان در این حوزه بتوانند فعالیت کنند. بعد از تحریم باید مراقب باشیم تا فعالان بخش خصوصی که در چارچوب نظام صنفی رایانه‌ای هستند همچون اپراتورها را حراج نکنیم. اگر خارجی ها قرار است بیایند کار کنند بیایند در حوزه‌ی صنعت و محتوا با ما مشارکت و کمک کنند و نهادهای خارجی وارد بازار نابسامان نشوند و به بازاری وارد شوند که بازار بکری است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات