مدیر ICT اتاق اصناف: واردکنندگان مجاز ظرفیت رفع نیاز بازار گوشی کشور را ندارند

سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
به اعتقاد مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف ایران، واردکنندگان مجاز گوشی ظرفیت وارد کردن نیاز کشور به این محصول را ندارند و این امر مانع اجرای طرح رجیستری است.
تبلیغات

به گفته‌ی کمیل اکبرنژاد، از زمان اجرای طرح رجیستری تا مرحله مربوط به بحث‌های فنی و بحث عرضه و تقاضا مشکل اساسی که وجود داشت این بود که دعوت رسمی از اتاق اصناف نشد تا نمایندگان ما هم در بحث عرضه و تقاضا حضور داشته باشند.

اکبرنژاد افزود:

ما موافق اجرای طرح رجیستری و  مبارزه با قاچاق کالا هستیم اما این کار باید از راه درستش انجام شود. الان اگر بازار را در نظر بگیریم، تعداد محدودی شرکت‌ وجود دارد که واردکننده قانونی موبایل به کشور هستند؛ در نتیجه خیلی از کسانی که تا پیش از این از مبادی غیر از گمرک موبایل را وارد می‌کردند و حدود 100 تا 200 نفر هستند، در این مدت سرمایه‌ای را که برای ورود موبایل به بازار کشور لازم بوده تامین کرده‌اند. طبیعی است که نمی‌توان این حجم عظیم واردات را از تعداد محدود واردکننده مجاز بخواهیم چون یک چنین گردش مالی وجود ندارد و تعداد کم وارد کننده مجازی که وجود دارد نیز نمی‌توانند این حجم موبایل را وارد کشور کنند.

بر اساس گزارش اکبرن‍ژاد، با اجرای طرح رجیستری شرکت‌های قانونی باید موبایل را وارد کرده و در بازار عرضه کنند، اما ظرفیت آن را ندارند و به احتمال خیلی زیاد یک‌سری گوشی‌های خاص دچار مردگی نوع مدل می‌شوند و در بازار نایاب می‌شوند.

وی در خصوص آینده گوشی اپل با اجرای طرح رجیستری نیز گفت:

این گوشی یک کالای خاص است و تنها موردی است که ما نتوانستیم بخاطر بحث تحریم‌های آمریکا خدمات پس از فروش آن را انجام دهیم، اما 35 شرکتی که نمایندگی شرکت‌های خارجی را گرفته‌اند تقریبا همگی آنها بحث خدمات پس از فروش را دارند؛ یعنی هم آن را وارد می‌کنند و هم بحث خدمات پس از فروش آن را انجام می‌دهند.

اکبرن‍ژاد در ادامه اعلام کرد که برای بحث قاچاق کالا تاکنون زیرساخت لازم برای برخورد وجود نداشته اما حالا با شکل‌گیری زیرساخت لازم می‌توان جلوی آن را گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات